

Konsolidační balíček vlády přinesl od ledna 2024 mnohé změny. Ty zásadní byly a jsou mediálně probírané. Mezi ty méně známé patří například zrušení registrační povinnosti k daním z příjmů pro některé daňové poplatníky.
Zákon o preventivní restrukturalizaci má pomoci podnikatelům, kteří se dočasně ocitli ve finančních problémech. Zároveň nová zákonná úprava přináší řadu práv věřitelům, aby jejich pohledávky nebyly ohroženy.
Od dubna 2024 bude Všeobecná zdravotní pojišťovna měnit pojištěncům jejich zdravotní průkazy. Nový průkaz pojištěnci obdrží automaticky do svých poštovních schránek nejméně 30 dní před uplynutím platnosti stávajícího průkazu, proto není zapotřebí o něj žádat. Doba platnosti zdravotního průkazu je 10 let. Pokud pojištěncům platnost průkazu již skončila a neobdrželi nový, např. z důvodu neaktuální doručovací adresy, musí o průkaz požádat, a to prostřednictvím online formulářem nebo na pobočce VZP.
Pravděpodobně nejčastějším důvodem zrušení registrace plátce je ukončení jeho podnikatelské činnosti. Jak se vypořádat s DPH po její deregistraci a jaké povinnosti na vás v takovémto případě čekají, se dozvíte v následujícím článku.
Zaměstnavatelé mohou od loňského roku uplatnit slevu na pojistném u zaměstnanců se zkrácenými úvazky. Sleva činí 5 % z úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců a týká se osob starších 55 let, studentů, osob mladších 21 let, zdravotně postižených osob či rodičů pečujících o malé dítě. Aby zaměstnavatel mohl tuto slevu uplatnit, musí záměr jejího uplatnění za daného zaměstnance oznámit České správě sociálního zabezpečení, a to elektronicky nejdříve jeden měsíc před dnem, od kterého bude slevu na pojistném za tohoto zaměstnance uplatňovat. Bližší informace včetně formuláře k vyplnění nalezete na webových stránkách ČSSZ.
Kdo má povinnost podat daňové přiznání a v jakém termínu? Jaké jsou lhůty a možnosti podání daňového přiznání? Jaký je rozdíl mezi opravným a dodatečným daňovým přiznáním? Odpovědi na tyto otázky si přiblížíme v následujícím článku.