

Novela zákoníku práce, která začne platit ve druhé polovině roku 2025, zjednodušuje pravidla pro vstupní lékařské prohlídky. Nově budou povinné jen u prací zařazených do 2. až 4. rizikové kategorie. U „čisté“ 1. kategorie už povinné nebudou, ale zaměstnavatel je může vyžadovat, případně o ně může požádat zaměstnanec. Pro mladistvé zůstává vstupní prohlídka povinná vždy. Novinkou jsou i programy podpory zdraví, které mají posílit prevenci a budou se každoročně vyhodnocovat.
V tomto článku si představíme hlavní povinnosti, které by měli účetní dodržovat vzhledem k aktualizované legislativě týkající se boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu. Také si přiblížíme, jaké postihy hrozí při nedodržování těchto povinností.
Elektronický podpis se používá čím dál hojněji, jaké druhy rozlišujeme a mají všechny stejnou „váhu“? O tom se dočtete v článku.
S plánovaným zavedením jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů dojde i ke zrušení srážkové daně u fyzických osob. Od roku 2026 se změna dotkne nerezidentů, od roku 2027 pak všech zaměstnanců. Nově budou muset desítky tisíc lidí s vedlejšími příjmy, například předsedové SVJ, brigádníci či členové dozorčích rad, podávat daňové přiznání. Ministerstvo financí si od změny slibuje snížení administrativy a větší participaci poplatníků na daňových povinnostech. Kritici však varují před zbytečnou zátěží pro zaměstnance i finanční správu. OSVČ s paušální daní se změny nedotknou. V budoucnu by mohlo dojít i ke zrušení ročního zúčtování daně.
Demoverze, trial verze, free verze… Který typ zvolit, když sháníte účetní program zdarma? Pro koho se hodí? A jaká mají omezení?
Finanční správa začne vyplácet přeplatky na daních z příjmů po 1. dubnu 2025. Pokud poplatník podá daňové přiznání do tohoto data a požádá o vrácení přeplatku, částka mu bude zaslána na účet do 2. května 2025. U přiznání podaných po 1. dubnu běží 30denní lhůta pro vrácení až od data podání. Přeplatek nelze vrátit bez žádosti, kterou lze podat elektronicky přes portál MOJE daně, datovou schránkou nebo v papírové podobě na finanční úřad. Právnické osoby a podnikatelé musí uvést bankovní účet registrovaný u finanční správy.