Vláda schválila novelu zákona o zaměstnanosti, která přináší vyšší finanční podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením a zároveň zjednodušuje administrativu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze současných 48 000 Kč na 90 000 Kč na jednu osobu. Navýší se také měsíční mzdový příspěvek, a to z 18 600 Kč na 21 100 Kč. Změny zahrnují také zkrácení povinné doby obsazení pracovního místa ze tří let na 12 až 24 měsíců a jednodušší dokládání nákladů. Dosavadní chráněný trh práce ponese nově název podporovaný trh práce. Cílem opatření je usnadnit zaměstnavatelům vytváření a udržování pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením a podpořit jejich pracovní uplatnění. Novela by měla nabýt účinnosti od 1. dubna 2027.

Nový Zákon o evidenci tržeb vnese do každodenních činností mnohých z nás mnoho změn, na které je dobré se připravit dopředu. Ty nejdůležitější změny si představíme v článku.

Českými firmami začíná výrazně rezonovat téma transparentního odměňování. Novela zákoníku práce totiž zásadně mění pohled na to, jak zaměstnavatelé stanovují mzdy a posuzují hodnotu jednotlivých pracovních pozic.
Finanční správa zpřístupnila nové funkce EET 2.0 na portálu MOJE daně. Podnikatelé se přes Daňovou informační schránku plus (DIS+) mohou přihlásit k evidenci tržeb, založit evidenční jednotky a vygenerovat pokladní certifikáty. Přihlášení probíhá přes Online finanční úřad s využitím Identity občana, datové schránky nebo přihlašovacích údajů od finanční správy. V DIS+ pak evidenci aktivují tlačítkem „AKTIVOVAT EET“. Finanční správa doporučuje ověřit připravenost pokladních systémů u jejich dodavatelů. Bezplatná aplikace MOJE eet má být spuštěna 1. prosince 2026, ostrý provoz EET 2.0 začne 1. ledna 2027. Leden bude pilotním obdobím, během kterého se tržby budou evidovat, ale povinnosti se nebudou vymáhat.

Umělá inteligence nám pomáhá psát, analyzovat, rozhodovat se i hledat řešení problémů. Neubírá nám však nakonec více, než dává?
Nová pravidla superdávky přinášejí přesnější zohlednění skutečných nákladů na bydlení. Normativní náklady se nově stanovují podle jednotlivých 77 okresů, což lépe reflektuje rozdíly v cenách bydlení napříč Českou republikou. Polepšit by si měly zejména domácnosti v oblastech s vyššími nájmy. Pozitivní změna se týká také samoživitelů s dětmi do 15 let, kteří nově spadají mezi zranitelné osoby a získají vyšší ochranu. Úpravy mají zajistit, aby výše podpory lépe odpovídala reálným životním nákladům a pomáhala domácnostem, které se potýkají s vysokými výdaji na bydlení.