
Mnoho lidí vykonává vedle svého zaměstnání také další činnost jako osoba samostatně výdělečně činná. Podnikání je potom považováno za vedlejší činnost. Jak je to v tomto případě s placením zdravotního a sociálního pojištění a daně z příjmů?

V tomto článku si představíme různé benefity, které mohou pomoci lepšímu postavení společnosti na trhu. Podíváme se nejen na režim jejich zdanění u zaměstnanců, ale také na daňovou účinnost těchto nákladů u zaměstnavatelů.
Osoby povinné k dani, které nejsou usazené v EU, mohou podat žádost o vrácení tuzemské DPH. Za rok 2022 lze žádost odevzdat nejpozději do 30. 6. 2023. Po uplynutí této lhůty nárok na vrácení DPH zaniká. Žádost je třeba podat v českém jazyce Finančnímu úřadu pro hlavní město Prahu (nelze ji podat elektronicky). DPH se vrací na principu vzájemnosti a nevrací se například u plnění souvisejících s pracovními cestami, osobní spotřebou či náklady na reprezentaci.

Outsourcing je stále častěji využívaný koncept, který umožňuje firmám delegovat určité činnosti či služby na externího poskytovatele. Jednou z oblastí, kterou mnoho firem outsourcuje, je účetnictví. Co je outsourcing účetnictví, jaké má výhody a nevýhody?
Podnikatelé, kteří podali daňové přiznání elektronicky v poslední den lhůty 2. 5. 2023, mají na odevzdání přehledu o příjmech a výdajích pro ČSSZ čas maximálně do 1. 6. 2023 a na odevzdání přehledu o výši daňového základu pro zdravotní pojišťovnu do 2. 6. 2023. Případný nedoplatek je potom nutné uhradit do 8 dnů po podání přehledu.

Nejpodstatnější změnou, která bude mít vliv na sazbu DPH, bude definice bytového a rodinného domu. Doposud definice nemovitostí vycházely z katastrálních předpisů. Nově budeme mít v zákoně o DPH definice uvedené ve stavebním zákoně.