

Povinná automatická výměna informací provozovatelům platforem vznikla od 1. 1. 2023. Nová oznamovací povinnost dopadá pouze na provozovatele, nikoliv na prodejce, kteří působí jako uživatelé těchto platforem. Provozovatelé platforem budou jednou ročně podávat oznámení na Specializovaný finanční úřad, který je správcem daně pro DAC7. Generální finanční ředitelství vydalo upřesňující odpovědi na nejčastější otázky, které souvisejí s aplikací zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, v návaznosti na oznamovací povinnost provozovatelů platforem.
Zaplacené úroky z hypotéky jsou jednou z daňových úlev poplatníků daně z příjmů fyzických osob. Podívejme se na to, o jaké úvěry se musí jednat, na co a pro koho musí být použity, v jaké výši úroky uplatnit a co doložit správci daně či zaměstnavateli.
Nejpozději do konce března budou mít všechny podnikající fyzické osoby zřízenu datovou schránku (i ty, které mají živnost přerušenou). Přístupové údaje jsou OSVČ postupně doručovány do poštovních schránek v dopisech se žlutým pruhem. Pokud ještě nemáte datovou schránku aktivovanou, můžete podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob v papírové podobě, nejpozději však do 3. dubna. Do datové schránky je třeba se přihlásit do 15 dnů od doručení dopisu s přihlašovacími údaji, jinak se po této době aktivuje sama. V období mezi doručením dopisu a aktivací datové schránky se na OSVČ povinnost elektronického podání nevztahuje.
Od 1. 1. 2023 nedošlo k zásadním změnám ve výši slev na dani a nezdanitelných částek. Přesto se objevila celá řada novinek, které mají vliv na zdaňování mezd. Pojďme si je všechny postupně představit.
S insolvencí se můžete setkat, ať už jste fyzická, nebo právnická osoba. V následujícím článku vám nabídneme zjednodušené vysvětlení toho, co to vlastně je insolvenční řízení, jaké jsou jeho zásady a průběh.
Od 1. února je již možné posílat Oznámení záměru uplatňovat slevu na pojistném za zaměstnance na Českou správu sociálního zabezpečení („ČSSZ“). Zaměstnavatel, který chce uplatňovat slevu ve výši 5 % na sociální pojištění u vybraných skupin zaměstnanců se sjednaným kratším pracovním úvazkem, má na slevu nárok jen tehdy, pokud před jejím uplatněním (na Přehledu o výši pojistného) oznámil ČSSZ záměr uplatňovat tuto slevu za jednotlivého zaměstnance. K oznámení slouží tento tiskopis, který zaměstnavatel musí podat povinně v elektronické podobě. Slevu lze uplatnit poprvé ve mzdě za únor 2023.