

Od ledna 2025 se zvýšila spotřební daň z tabákových výrobků, zahřívaného tabáku i e-cigaret. U cigaret a tabáku ke kouření vzrostla sazba o 5 % a stejný nárůst se očekává i v letech 2026 a 2027. U zahřívaného tabáku je růst vyšší – o 15 % ročně. Nově se zdaňují také náplně do e-cigaret (5 Kč/ml) a nikotinové sáčky (0,8 Kč/g). U lihu se sazba v roce 2025 zvýšila o 10 %, přičemž u domácího pěstitelského pálení zůstává zachována poloviční sazba. Malé pivovary s roční produkcí do 200 000 hl mohou nově uplatnit sníženou sazbu daně na pivo. Administrativní procesy se zjednodušují – registrace ke spotřební dani se ruší, zůstává jen povolovací řízení. Zemědělci mohou nově žádat o vratku spotřební daně ze zelené nafty dvakrát ročně, pokud žádají o částku nad 50 000 Kč.
V roce 2025 dojde k dalším úpravám pravidel týkajících se exekučních a insolvenčních srážek ze mzdy. Ty ovlivní nejen zaměstnance, kterým jsou srážky prováděny, ale také zaměstnavatele, kteří mají povinnost je správně vypočítat a odvádět. Co přesně se mění a jaká jsou aktuální pravidla pro výpočet srážek?
Očekávání miminka je pro každou maminku krásným, ale zároveň i administrativně náročným obdobím. Jedním z klíčových kroků je žádost o peněžitou pomoc v mateřství (PPM), která pomáhá finančně překlenout období před porodem i po něm. Pro její získání je však nutné splnit určité podmínky a dodržet správný postup podání. Jak tedy postupovat a na co si dát pozor?
Chyby jsou přirozenou součástí práce. Způsob, jakým s nimi zacházíme, však rozhoduje o tom, zda se v týmu rozvine strach a stagnace, nebo otevřenost a inovace. Jak tedy pracovat s chybou tak, aby podpořila psychologickou bezpečnost? A na jaké nejčastější chyby si dát pozor? Podívejme se na to pohledem řadového pracovníka, manažera i majitele nebo CEO.
Přechodné období pro hlášení kontaktní osoby bylo prodlouženo z původního termínu 3. 3. 2025 na 10. 3. 2025. Od 30. 12. 2024 je účinné novelizované znění § 22 AML zákona, které rozšiřuje okruh povinných osob, zpřesňuje požadované informace a zavádí povinnost podání výhradně ve stanoveném formátu přes datovou schránku. Vyhláška č. 420/2024 Sb. specifikuje formát podání a interaktivní formulář dostupný od 1. 2. 2025 na FAÚ. Formulář lze odeslat přímo nebo ručně přes datovou schránku FAÚ. Nezapomeňte splnit novou oznamovací povinnost ve lhůtě do 10. 3. 2025.
Snad každého při nástupu do zaměstnání zajímá, samozřejmě kromě platového ohodnocení, jaké benefity firma nabízí. U nepeněžních benefitů si zaměstnavatel musí dávat pozor, jakým způsobem je zaměstnanci poskytuje, aby nepřišel o daňové výhody.