Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Datové schránky jsou informační systém veřejné správy, který zásadně mění díky informačním technologiím způsob doručování (přijímání a podávání) úředních dokumentů. Pomocí datových schránek je možné zasílat dokumenty v elektronické podobě orgánům veřejné moci a také je tímto způsobem od nich přijímat.

Způsob komunikace prostřednictvím datových schránek nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě, protože zákon o datových schránkách zrovnoprávňuje papírovou a elektronickou verzi zasílaného dokumentu. Orgánům veřejné moci a právnickým osobám jsou datové schránky zřízeny automaticky, všem ostatním na základě jejich žádosti.

Od 1. července 2012 se automaticky zřizují profesní datové schránky také daňovým poradcům. Jedná se o profesní datové schránky s jednoznačnou identifikací a příznakem „daňový poradce.“ Předtím mohli daňoví poradci požádat jen o zřízení běžné datové schránky podnikající fyzické osoby. Pokud takovou datovou schránku využívali, zůstala jejich funkčnost beze změny. Jestli chtějí dosavadní datové schránky znepřístupnit, je už na rozhodnutí samotných držitelů těchto schránek.

Cílem projektu informačního systému datových schránek je efektivnější (to znamená především rychlejší, levnější a spolehlivější) veřejná správa, což pozitivně pocítí každý, kdo datovou schránku využívá.

Legislativa a důležité dokumenty

Informačních systém datových schránek (ISDS) vznikl na základě zákona 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů a příslušných vyhlášek a řídí se Provozním řádem ISDS.

Chcete si založit Datovou schránku?

Pokud nejste mezi těmi, kterým je schránka zřizována ze zákona a rádi byste si ji zřídili, nic vám v tom nebrání. Prostudujte si postup založení datové schránky na webu o datových schránkách, nebo se podívejte na článek Jak zřídit datovou schránku.


Zdroj: www.datoveschranky.info
Vytvořeno: 30. 3. 2012

Rychlé zprávy

  • ViDA – DPH v digitální éře

    |

    Evropský parlament schválil balíček ViDA, který od 14. dubna 2025 přináší modernizaci DPH v digitální éře. Klíčové změny se týkají elektronické fakturace, platforem a přeshraničních transakcí. Od července 2030 bude u přeshraničních B2B plnění povinná elektronická faktura do 10 dnů, zruší se souhrnné hlášení. Od roku 2028 ponesou platformy odpovědnost za DPH u služeb jako ubytování a přeprava, pokud poskytovatel neprokáže své DIČ a že sám DPH odvádí.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících