

Důchodový systém v Česku dlouhodobě volal po změně. Stárnoucí populace, klesající počet plátců a rostoucí schodky jsou jen špičkou ledovce. V roce 2025 přichází důchodová reforma, která má systém stabilizovat, zpřehlednit a zároveň více zohlednit spravedlnost mezi generacemi i mezi jednotlivci. Co konkrétně se mění?
Papírové doklady, manuální přepisování faktur a nekonečné excelovské tabulky? Možná si to ani neuvědomujeme, ale mnohé firmy tak stále fungují, i přesto, že AI dnes umí vyčíst faktury, identifikovat klíčová slova, a dokonce je automaticky zaúčtovat. Znamená to ale, že účetní už nebudou potřeba?
Sněmovna schválila vznik centra pro handicapované sportovce, které bude spadat pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zaměří se na podporu vrcholového parasportu a poskytne finanční i organizační zázemí paralympionikům. Poslanci podpořili i návrh zákona na zjednodušení podpory osob se zdravotním postižením – dávky nově převezme Česká správa sociálního zabezpečení, což zrychlí a zefektivní celý proces.
Není snadné vytvořit efektivní a zároveň pohodovou organizační a týmovou kulturu, proto vám přinášíme 5 tipů, jak toho docílit a jak systém nastavit, aby byl dlouhodobě udržitelný.
Novela zákoníku práce, která začne platit ve druhé polovině roku 2025, zjednodušuje pravidla pro vstupní lékařské prohlídky. Nově budou povinné jen u prací zařazených do 2. až 4. rizikové kategorie. U „čisté“ 1. kategorie už povinné nebudou, ale zaměstnavatel je může vyžadovat, případně o ně může požádat zaměstnanec. Pro mladistvé zůstává vstupní prohlídka povinná vždy. Novinkou jsou i programy podpory zdraví, které mají posílit prevenci a budou se každoročně vyhodnocovat.
V tomto článku si představíme hlavní povinnosti, které by měli účetní dodržovat vzhledem k aktualizované legislativě týkající se boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu. Také si přiblížíme, jaké postihy hrozí při nedodržování těchto povinností.