Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Co je to reklamní slepota a jak proti ní bojovat?


Daniela Adamová
24. 11. 2020
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Správné umístění, velikost i grafická podoba hraje velkou roli v úspěšnosti reklamního sdělení.

Foto: 123RF

 

Reklamní slepota je jinými slovy ignorování reklamního sdělení, ať už vědomé, nebo podvědomé. Lidé se zkrátka přirozeně vyhýbají reklamám, které mají kvůli tomu menší dosah. Jak ale proti reklamní slepotě bojovat?


 
S vývojem technologií a nástupem masivního marketingu naše oči zaplavilo neskutečné množství reklam. Vidíme je všude: v televizi, na sociálních sítích, při vyhledávání na internetu nebo třeba při hraní her v mobilu. A pak je také slyšíme v rádiu a potkáváme na ulici v podobě letáků, bannerů nebo billboardů.

Lidé si natolik zvykli na reklamu, že si dokonce vypěstovali reklamní slepotu, což není vůbec dobrá zpráva pro marketéry. Co to reklamní slepota je a jak ji prorazit?

Co si představit pod pojmem reklamní slepota?

Za reklamní slepotu označujeme vědomé, ale i nevědomé přehlížení a ignorování reklamních sdělení. Jedná se o noční můru všech marketérů, jelikož jejich úkolem je zaujmout co nejvíce lidí právě reklamním sdělením.

Podle výzkumů každý den vidíme cca 1 500 až 3 000 reklam. Ještě před několika lety se jednalo pouze o 600 reklam denně, ale upřímně, kolik z nich si vybavujete? A kolik z nich dokážete přiřadit k přesnému poskytovateli služeb nebo produktu, tedy firmě či značce?

Pravdou je, že vnímáme pouze reklamy, které vidíme opakovaně například na stejných místech (cestou do práce sledujeme stejné billboardy). Nebo na nás působí opravdu ze všech stran a nejde se jim vyhnout.

Jenže takové reklamy nás většinou spíše obtěžují, na sociálních sítích je přeskakujeme a opravdu zaujmout nás dokážou pouze produkty či služby, o které se v dané situaci skutečně zajímáme.

Faktory ovlivňující filtraci reklam

Proč a kdy lidé reklamu ignorují? Důvodů pro filtraci může být hned několik. Mezi ty nejčastější řadíme:
  • Prostředí – velmi rušivým faktorem se může stát prostředí, ve kterém se potenciální zákazník nachází. Cokoliv, co ho v aktuální situaci vyrušuje, může převzít jeho pozornost do svých rukou. Ať už se jedná o projíždějící vlak, sanitku, telefonát, nebo křičící dítě. Jakýkoliv podnět dokáže přehlušit vaši reklamu, vyruší vašeho zákazníka od prohlížení reklam a jeho pozornost se již nemusí vrátit.
  • Aktuální rozpoložení zákazníka – pokud se váš cílový objekt nachází ve vypjaté situaci, má hlad nebo jej svírá stres, nebude si vaší reklamy vůbec všímat. Tedy alespoň pokud neřeší její aktuální problém.
  • Nepřehledné nebo vyrušující prostředí webu – každý návštěvník vašeho webu či e-shopu je zde z nějakého důvodu a má svůj cíl. Nepřehledné stránky nebo vyrušující reklama, která mu brání v prohlížení článku, zboží nebo služeb, může rychle způsobit, že raději odejde.
  • Mozek se rychle učí – jedna ze skvělých vlastností lidského mozku, tedy skvělá paměť a učenlivost, může tak trochu hrát proti vám. Lidé se totiž rychle naučí, která sdělení jsou pouze reklamní, a mají tendenci se jim vyhýbat. Nemluvě pak o spamu nebo obraně proti virům v počítači. Od přírody jsme velmi opatrní tvorové, proto se vyhýbáme všemu, co nám ubližuje apod. Příliš křiklavá nebo otravná reklama tedy rychle míří do nevyžádaného obsahu.
  • Technologie – dokonce i technologie a moderní vymoženosti, které nám pomáhají reklamu vytvářet (jako třeba Google), začaly bojovat proti přehlcení reklamními sděleními. Domény webů, kde převyšuje reklama samotný obsah webu, začal Google vyřazovat a snižovat jejich hodnocení.
Ať už se jedná o vědomé, nebo nevědomé ignorování reklam ze strany společnosti, reklama přece jen stále funguje. Lidé zatím nejsou proti reklamním sdělením zcela imunní. Především pro online i offline marketéry a podnikatele, kteří potřebují zaujmout svoji cílovou skupinu, přinášíme pár rad a tipů, jak s reklamní slepotou bojovat.

Jak bojovat proti reklamní slepotě?

Jak zaujmout přehlcené uživatele internetu a nabídnout jim kvalitní reklamu, která je zaujme, a vám zařídí prodej vašeho produktu nebo služby? V každém případě vždy myslete na staré známé pravidlo – méně je někdy více. Jednoduše by kvalita měla vždy převyšovat kvantitu. A věřte, že vaši zákazníci si vás najdou.

Pokud zákazník vidí méně reklam například na webu, snadněji se na něm orientuje, zvyšuje se šance, že zde zůstane a všimne si reklamy, která je na něm umístěná. Pomůže vám také vhodné umístění reklam. Pozice, velikost i grafická stránka hraje velmi důležitou roli v úspěšnosti reklamního sdělení.

Přesuneme-li se na chvíli do offline prostředí a představíme si klasickou inzertní tabuli s velkým množstvím letáčků, jen velmi zřídka u nich najdeme stát také zákazníky zaujaté jejich obsahem. Takovou přehlcenou tabuli už zpravidla každý přehlédne. Možná ani vy sami nevíte, kolik jich za den potkáte a ignorujete.

Zkuste se tedy odlišit a tam, kde již visí tři reklamní plachty firem, tu svou nedávejte. Stejně tak letáky a podobné grafické nástroje postavte raději na ojedinělá místa, kde si jich všimne více očí.

Své návštěvníky na webu také rychleji zaujmete tím, co chtějí vidět. Zkuste své reklamní sdělení dávat v souladu s kontextem. Jednoduše řečeno: Dejte uživateli přesně to, co očekává, to, co hledá. Do článku se tedy více hodí kontextová reklama a v aplikaci hry raději uvidí grafickou reklamu.

A poslední radou pro boj s reklamní slepotou je – testujte, co funguje. Nejlepším způsobem, jak zjistit, zda reklama funguje, je vysledovat chování vašich zákazníků. Můžete k tomu použít různé analytické nástroje, ale také vlastní úvahu, kdy se vcítíte do kůže vašeho ideálního zákazníka.

Možná nejlepším způsobem však je, vzít potenciálního zákazníka a sledovat ho, jak se na vašem webu nebo e-shopu chová, kam se dívá apod. Poté můžete obměňovat, upravovat a najít tu nejlepší kombinaci pro odbourání reklamní slepoty.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.


Související článek:
Sociální sítě jako podpora v prodeji služeb i produktů
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

peter
29. 11. 2020 13:35:10
Ja hlavne milujem tie vyskakovacie okna na kazdom webe. Aby som si vobec pozrel webstranku, tak musim odklikat 3-4 okna (cookies, GDPR, zapis do newslettra, sleva atd atd). Pouzivam adblock a aj tak plno nezmyslov musim odklikavat. Odkaz marketerom: jednoducho neotravujte vyskakovacimi oknami, nikto ich necita len mechanicky odklikava bez toho aby na ten reklamny obsah pozrel :-)
Hlášení závadného obsahu

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Jakou formou předložit prohlášení poplatníka a žádost o roční zúčtování?

22. 1. 2021 | Existují dvě možnosti, jak podat prohlášení poplatníka pro rok 2021 nebo žádost o roční zúčtování za rok 2020. Prohlášení či žádost může zaměstnanec vlastnoručně podepsat a předat svému zaměstnavateli v listinné podobě. Druhou možností je využití elektronické formy, ale v tomto případě je nutné opatřit dokument uznávaným elektronickým podpisem, nebo musí zaměstnavatel v rámci svého vnitřního systému jednoznačně zaměstnance identifikovat. K předání příslušných dokumentů je možné využít i datovou schránku, případně e-mail opatřený uznávaným elektronickým podpisem.
 
Dřívější zprávy

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
C&C Systems
Dodávka, servis a správa informačních a bezpečnostních technologií
www.hw-shop.cz

MAMIT ÚČTO s.r.o.
Naše společnost se zabývá vedením účetnictvím pro PO i FO a mezd.
mamituctosro.webmium.com

Daňový kalendář

25. 1. 2021 Kontrolní hlášení (za prosinec 2020 a 4. čtvrtletí 2020)
25. 1. 2021 Přiznání DPH (za prosinec 2020)
25. 1. 2021 Přiznání DPH (za 4. čtvrtletí 2020)
25. 1. 2021 Souhrnné hlášení (za prosinec 2020 a 4. čtvrtletí 2020)

Další termíny

Kurzovní lístek

26,15 Kč
0,055 Kč
21,51 Kč
0,048 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 22.01.2021

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru