Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Sociální sítě jako podpora v prodeji služeb i produktů


Daniela Adamová
12. 11. 2020
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Sociální sítě mají velký potenciál pomoci vám propagovat podnikání.

Foto: 123RF

 

Sociální sítě jsou dnes již běžnou součástí života většiny lidí, proto je dobré zamyslet se nad tím, jak by se daly využít také pro podnikání. Jak na nich správně propagovat váš produkt či celou firmu, abyste oslovili co nejvíce potenciálních zákazníků?


 
Sociální sítě známe a denně používáme snad všichni. Jsou nástrojem pro získávání informací a aktuálních zpráv z domova i ze světa, slouží nám ke komunikaci s přáteli i rodinou a v neposlední řadě nás mají za úkol bavit. Velká část z nich byla vynalezena právě za tímto účelem.

Netrvalo dlouho a kouzlo sociálních sítí objevily i firmy, které je používají jako podporu při prodeji. Jak správně používat sociální sítě pro prodej a jak na marketing na Instagramu, Facebooku nebo třeba YouTube?

Marketing na sociální sítích

Sociální sítě se staly skvělým nástrojem pro prodej služeb i produktů firem a značek. Díky jejich snadnému užívání jej využívají velmi zdatně i menší firmy a živnostníci pro svoji prezentaci.

Vedle ostatních nástrojů marketingu, jako je například PPC reklama, linkbuilding nebo billboardy na ulicích, se sociální sítě doporučují zařadit do marketingového mixu firmy. Na druhou stranu jen velmi málo produktů a služeb se dá prodávat pouze pomocí sítí, avšak v kombinaci s dobrým e-shopem a další reklamou se stávají velmi silným nástrojem.

Používání sociálních sítí pro prezentaci firmy, značky i jednotlivce skrývá hned několik výhod. Pojďme se na některé z nich podívat blíže.

Výhody marketingu na sociálních sítích:
  • můžete mířit na konkrétní cílové skupiny – pomocí sociálních sítí můžete cílit reklamu na správné skupiny lidí, které vám přináší největší zisky,
  • oslovujete zákazníky zajímavým obsahem – v digitálním online prostředí lze zákazníky oslovit zajímavým a neotřelým způsobem, grafikou i obsahem,
  • komunikace je rychlá a efektivní – není výjimkou, že zákazníci vyřizují dotazy nebo reklamace produktů přes Facebook a podobně, je to rychlé a efektivní a taková by měla být i komunikace firmy nebo značky,
  • využívání sociálních sítí zvyšuje prodeje i povědomí o značce – dobře sestavené obsahové plány a kampaně na sociálních sítích zlepšují prodeje produktů a služeb, a navíc se lidem dostává pod kůži i jméno značky,
  • komunikace probíhá v prostředí, které zákazník dobře zná – lidé tráví na sociálních sítích průměrně dvě hodiny denně, což znamená, že toto prostředí opravdu dobře znají, jako firma můžete jejich známé prostředí dobře využít,
  • lidé zde přirozeně šíří informace – pokud je váš obsah zajímavý a užitečný, velmi snadno a rychle se dostane do povědomí velkého množství lidí.

Jaké sociální sítě existují?

Velkou část z nich jistě znáte ze svého běžného života. Téměř v každém telefonu dnes již najdeme ikonky těchto známých titánů a jejich aplikací. Každý rok se však vyvíjejí nové a nové, proto neuškodí zůstat v obraze.

Facebook

Facebook má na světě více jak 2,5 miliardy lidí, v Česku jej pak aktivně využívá 5,1 milionu lidí podle posledních statistik z roku 2018. Dají se tedy očekávat ještě závratnější čísla. Jedná se tak o nejrozšířenější sociální síť v Česku, kterou výrazně dohání Instagram.

Facebook je primárně určen ke komunikaci mezi přáteli, tvorbě komunit a skupin, sdílení dat a zábavě. Najdeme na něm také možnost spravovat firemní profily (stránky), které se od těch osobních liší v několika funkcích.

Lze tedy využívat jako inzertní platformu, ale také ke komunikaci se zákazníky a budování brandu. Jeho zásah je srovnatelný s inzercí v televizi, avšak oproti ní si můžete pohrát s cílením na určité skupiny a okruhy lidí.

Na Facebooku najdeme jako firma velmi přívětivé prostředí i ze strany vývojářů, kteří se inzerci na něm snaží co nejvíce zpříjemnit. Můžete zde podpořit svůj obsah i placenou reklamou nebo například využít záložku „Obchod“ a tak podobně.

Co se týče formátů příspěvků, můžete zde umístit fotografie, text, video, prezentaci, alba fotek, rotující formát a mnoho dalšího. S obsahem na Facebooku se dá opravdu hrát.

Instagram

Oproti tomu Instagram byl primárně určen pro sdílení fotek a vytváření pěkných galerií. S postupem času zapojil další funkce a vyvíjel se do dnešní podoby, kdy máme možnost využívat Stories, IG TV, živá vysílání a další. Velmi oblíbený je také chat (Direct), u kterého se předpokládá, že z části nahradí oblíbený Messenger.

Pro marketing na Instagramu jsou typičtí tzv. influenceři neboli lidé, kteří ovlivňují svými názory své sledující. V posledních letech influencer marketing natolik zesílil, že se z něj stává téměř samostatné odvětví marketingu.

Instagram je vhodný především pro prezentaci firem a značek a budování brandu. Nefunguje zde tak přímá inzerce jako například na Facebooku. Lze na něm však dobře spojit zajímavý, vtipný obsah a prezentaci značky.

YouTube

Jako jeden z prvních byl však vyvinut YouTube, který je určen pro sdílení videoobsahu. Ideální je samozřejmě pro hudebníky a další audiovizuální umělce. Ti zde velmi dobře prezentují svůj kreativní obsah.

Pro klasický prodej služeb a produktů nebyl sice YouTube nikdy uzpůsoben, avšak lidská kreativita nezná meze. Známí youtubeři tedy ve svých videích často prezentují výběry oblíbených produktů apod.

S nástupem reklamy ve videích, které přerušují plynulý chod videa, a také s rozvojem Instagramu, by se dalo říci, že YouTube trochu ztratil prodejní hodnotu. Hodí se tedy spíše pro edukaci nebo lovebrand značky.

Twitter

Twitter umožňuje uživatelům přispívat svými tweety – textovými sděleními, které mohou sledující číst podobně jako příspěvky na Facebooku. Dále je zde možné umístit také video, fotku nebo odkaz.

LinkedIn

Sociální síť LinkedIn je určena pro zaměstnavatele a zaměstnance, kteří se zde mohou propojit, diskutovat apod. Jedná se o největší profesní platformu na světě. Uživatelé zde mohou umístit svůj životopis, propojit se s ostatními kontakty, vytvářet skupiny a sítě.

Lidé na LinkedInu často hledají pracovní místa nebo zakázky. Nebyli byste ani první, ani poslední, kteří zde našli svoji vysněnou práci.

TikTok

TikTok je poměrně mladá aplikace a sociální síť, která se však rychle dostává do popředí a čeká ji pravděpodobně slibná budoucnost. Umožňuje vytvářet a nahrávat krátké 15vteřinové videoklipy a videa, která mohou mít 3 až 60 sekund.

V Česku se TikTok teprve začíná dostávat do povědomí lidí, avšak například v USA byl v roce 2018 vyhlášen nejúspěšnější aplikací.

Snapchat

Snapchat spočívá v posílání fotek přátelům, kterým se zobrazí pouze na několik (1 až 10) sekund a poté zmizí úplně. Uživatelé si takto posílali fotografie situací a odpovídali si dalšími fotografiemi. Proč mluvíme v minulém čase? Snapchat má své nejlepší období již za sebou. S vývojem Instagramu většina uživatelů přesedlala právě na něj a Snapchat se příliš nepřizpůsobil rychle se vyvíjející době.

Jaké sociální sítě se hodí pro komunikaci značky nebo firmy?

Určit, které sociální sítě používat pro prodej a prezentaci značky nebo firmy, není úplně složité. Sice každému produktu nebo službě vyhovuje něco jiného, avšak platí, že některé aplikace a sítě jsou pro prodej lépe uzpůsobeny a bude se vám na nich dařit více.

Mezi takové patří jednoznačně Facebook, který je vhodný pro levnější a středně drahé produkty a služby, jelikož na něm velmi dobře fungují impulzivní nákupy. V kombinaci s Instagramem se jedná o velmi silnou dvojici, která může opravdu dobře fungovat.

Pro některé firmy je pak dále vhodný LinkedIn a Twitter. Zde však už opravdu hodně záleží na vašem produktu nebo službě, kterou prezentujete. Někdy se dá také využít YouTube, avšak ne jako vyloženě prodejní portál. Prezentace pomocí videí na YouTube se hodí spíše pro budování povědomí o značce.

Jak na prodej pomocí sociálních sítí?

Jakým způsobem se chovat na sociálních sítích, abyste podpořili prodeje vašeho produktu nebo služby? Zkuste následujících pár tipů, analyzujte výsledky, obměňujte a pokračujte ve zkoušení.
  • Zvolte vhodné komunikační nástroje
Nejprve se rozhodněte, jakým sociálním sítím budete věnovat pozornost. Rozhodně neplatí, že byste se museli nutně vrhnout do všech, které se vám nabízejí. Každý produkt je vhodný prezentovat odlišně a pomocí jiných komunikačních nástrojů. Také se nesnažte kopírovat konkurenci. To, že něco funguje jim, neznamená, že to bude fungovat vám a naopak.
  • Tvořte zajímavý obsah
Vyprávějte příběhy, tvořte krásné grafiky a vlastní originální fotografie (na ty z fotobank raději rovnou zapomeňte), buďte vtipní a originální. Lidé se na sociální sítě chodí primárně bavit, a ne nakupovat. Umění podsunout jim váš produkt nebo službu není tak přímočaré, jak byste si možná přáli.

Každý příspěvek, který chcete poslat do světa, by měl projít následujícím testem: „Zajímal by mě tento příspěvek, pokud bych surfoval na internetu?”

Pokud neprojde, nedávejte jej tam. U sociálních sítí záleží na kvalitě, ne na kvantitě. Proto je lepší jednou za čas přidat skvělý příspěvek s edukační hodnotou, který pobaví a zahraje na emoce, než přidávat jeden post za druhým s cílem „jen, aby tam něco bylo“.
  • Organický versus placený dosah
Na sociálních sítích si můžete zaplatit, aby váš příspěvek vidělo více lidí. Co myslíte, který dosah je hodnotnější – placený, nebo organický (tedy bez zaplacené reklamy)?

Možnost B je správně. Organický dosah je vždy hodnotnější a relevantnější než ten placený. Proto se snažte dělat takový, který zaujme lidi i bez peněz, a jednou za čas jej pak podpořte i placenou reklamou. Tvořte komunity okolo své značky, které vás podrží i v horších časech nebo při útoku haterů (kterým se nevyhnete snad nikdy).
  • Nebojte se najmout odborníka
Pokud si stále nevíte rady, nebojte se najmout si odborníka na správu sociálních sítí. Existuje mnoho agentur, ale také freelancerů, kteří se na správu sítí specializují a dokážou vám velmi dobře poradit.

Reklama a prodej na sociálních sítích není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Přesto je to skvělý prodejní nástroj, který může za správných podmínek výrazně zlepšit vaše tržby. Dejte sociálním sítím šanci a zkuste se zaměřit na tvorbu obsahu, který bude bavit vás, vaše zákazníky i vašeho šéfa.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Nezapomeňte zaplatit druhou splátku daně z nemovitých věcí

27. 11. 2020 | Pokud máte daň z nemovitých věcí vyšší než 5 000 Kč, musíte do pondělí 30. 11. zaplatit její druhou splátku. První byla splatná 31. 5. Pro zemědělce a chovatele ryb spadá termín první splátky na 31. 8. Daň je možné zaplatit bezhotovostně převodem na účet finančního úřadu, prostřednictvím SIPO, daňovou či klasickou složenkou nebo hotově.
 
Dřívější zprávy

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
TOP účetnictví a daně
Účetní firma zabývající se zejména vedením účetnictví, mezd, daní
www.topucetnictviadane.cz

DANKELUS s.r.o.
Provoz internetových obchodů s dárky a hračkami, tvorba www stránek.
www.davidsrubar.cz

Daňový kalendář

30. 11. 2020 Daň z nemovitých věcí (2. splátka)
30. 11. 2020 Daň z nemovitých věcí (2. splátka - popl. provozující zeměd. výrobu a chov ryb s daní vyšší než 5000 Kč)
30. 11. 2020 Odvod daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za říjen 2020
15. 12. 2020 Daň silniční (záloha za říjen a listopad 2020)

Další termíny

Kurzovní lístek

26,22 Kč
0,085 Kč
21,99 Kč
0,031 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 27.11.2020

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru