Příklady cestovného u zaměstnanců
Zaměstnanec byl vyslán na dvoudenní školení do Prahy. Seminář probíhal první den od 12:00 do 19:00 a druhý den od 9:00 do 15:00.
1. zaměstnanec platil seminář na místě, občerstvení nebylo poskytnuto
A. k dispozici dostal firemní auto
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
1. den |
8:00 |
11:15 |
272 |
0 Kč |
100 Kč |
6 300 Kč |
6 400 Kč |
2. den |
15:00 |
18:20 |
272 |
0 Kč |
157 Kč |
|
157 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
6 557 Kč |
-
zaměstnavatel poskytuje nejnižší sazbu stravného
-
pracovní cesta trvala první den od 8:00 do půlnoci, tj. 16 hodin, stravné tedy 100,-
-
pracovní cesta trvala druhý den od půlnoci do 18:20, tedy více než 18 hodin, stravné 157,-
B. použil vlastní vozidlo
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
1. den |
8:00 |
11:15 |
272 |
1 460 Kč |
100 Kč |
6 300 Kč |
7 860 Kč |
2. den |
15:00 |
18:20 |
272 |
1 460 Kč |
157 Kč |
|
1 617 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
9 477 Kč |
Zaměstnanec použil své vozidlo Škoda Octavia 2.0 FSI s benzínovým motorem, které má průměrnou spotřebu 4,9 l/100 km.
-
náklady na PHM: 272 km x (4,9 / 100) x 36,10 (tankuje benzín natural 95) = 481,-
-
amortizace: 272 km x 3,6 = 979,-
-
jízdné celkem: 272 km = 1 460,-
C. jel autobusem
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
1. den |
6:20 |
10:50 |
310 |
297 Kč |
100 Kč |
6 180 Kč |
6 577 Kč |
2. den |
16:40 |
21:45 |
310 |
297 Kč |
157 Kč |
|
454 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
7 031 Kč |
Zaměstnanec si vyhledal nejvhodnější autobusové spojení přímo z místa bydliště s jedním přestupem (pokud je výhodnější spoj přímo z místa bydliště zaměstnance, než z místa pracoviště, může využít tento).
-
jízdenky ho stály 45,- + 220,- tam, to samé zpět
-
dále si koupil jízdenku na metro za 32,- (každý den jednu)
-
první den trvala cesta 17 hodin a 40 minut (stravné tedy činí 100,-) a druhý den více než 18 hodin (stravné činí 157,-)
-
ve vedlejších výdajích je pouze cena semináře a ubytování
2. seminář byl placen na fakturu, v ceně byla večeře první den a oběd druhý den, ubytování bylo včetně snídaně, zaměstnanec jel autobusem (viz bod C výše)
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
1. den |
6:20 |
10:50 |
310 |
297 Kč |
30 Kč |
680 Kč |
1 007 Kč |
2. den |
16:40 |
21:45 |
310 |
297 Kč |
47 Kč |
|
344 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
1 351 Kč |
-
první den bylo zaměstnanci poskytnuto jedno jídlo - stravné se tedy krátí o 70 % (mínus 70,-)
-
druhý den byla poskytnuta dvě jídla, stravné se proto krátí o 2 x 35 % (mínus 2 x 55,-)
-
ve vedlejších výdajích bude pouze cena ubytování 680,-
Příklady cestovného u podnikatelů (OSVČ)
Zaměstnavatel (OSVČ) vyslal svého zaměstnance na pracovní cestu - obchodní jednání u klienta. Obchodní schůzka trvala 3 hodiny.
A. zaměstnanec použil vlastní vozidlo
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
1. den |
8:15 |
9:20 |
82 |
440 Kč |
66 Kč |
|
506 Kč |
2. den |
12:40 |
13:55 |
82 |
440 Kč |
|
|
440 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
946 Kč |
Zaměstnanec použil své vozidlo Škoda Octavia 2.0 FSI s benzínovým motorem, které má průměrnou spotřebu 4,9 l/100 km.
-
náklady na PHM: 82 km x (4,9 / 100) x 36,10 (tankuje benzín natural 95) = 145,-
-
amortizace: 82 km x 3,6 = 295,-
-
jízdné celkem: 82 km = 440,-
-
pracovní cesta trvala 5 hodin a 40 minut, zaměstnavatel poskytuje nejnižší sazbu stravného, tedy 66,-
B. podnikatel (OSVČ) jel na obchodní jednání sám svým soukromým vozidlem
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
1. den |
8:15 |
9:20 |
82 |
440 Kč |
|
|
440 Kč |
2. den |
12:40 |
13:55 |
82 |
440 Kč |
|
|
440 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
880 Kč |
Podnikatel i jeho zaměstnanec mají čistě náhodou úplně stejná auta. Na rozdíl od zaměstnance si podnikatel OSVČ
nemůže uplatnit stravné, protože pracovní cesta
netrvala více než 12 hodin.
C. podnikatel (OSVČ) jel na obchodní jednání sám svým soukromým vozidlem, naplánoval si ovšem další dvě pracovní schůzky v ten samý den
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
Brno |
8:15 |
9:20 |
82 |
440 Kč |
|
|
440 Kč |
Olomouc |
12:40 |
14:05 |
96 |
516 Kč |
100 Kč |
20 Kč |
636 Kč |
Zlín |
15:10 |
16:25 |
67 |
360 Kč |
|
40 Kč |
400 Kč |
Hodonín |
18:55 |
20:40 |
75 |
403 Kč |
|
|
403 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
1 879 Kč |
-
první klient v Brně: [82 x (4,9 / 100) x 36,1] + (82 x 3,6) = 145 + 295 = 440,-
-
druhý klient v Olomouci: [96 x (4,9 / 100) x 36,1] + (96 x 3,6) = 170 + 346 = 516,-
-
třetí klient ve Zlíně: [67 x (4,9 / 100) x 36,1] + (67 x 3,6) = 119 + 241 = 360,-
-
návrat do Hodonína: [75 x (4,9 / 100) x 36,1] + (75 x 3,6) = 133 + 270 = 403,-
-
v Olomouci parkoval za 20,- a ve Zlíně za 40,-
-
protože cesta trvala nad 12 hodin, může si podnikatel uplatnit také stravné
D. podnikatel (OSVČ) uskutečnil tu samou pracovní cestu, ovšem použil firemní vozidlo (tj. zařazené v obchodním majetku)
|
odjezd |
příjezd |
počet km |
jízdné |
stravné |
nutné vedlejší výdaje |
celkem |
Brno |
8:15 |
9:20 |
82 |
0 Kč |
|
|
0 Kč |
Olomouc |
12:40 |
14:05 |
96 |
0 Kč |
100 Kč |
20 Kč |
120 Kč |
Zlín |
15:10 |
16:25 |
67 |
0 Kč |
|
40 Kč |
40 Kč |
Hodonín |
18:55 |
20:40 |
75 |
0 Kč |
|
|
0 Kč |
celkem |
|
|
|
|
|
|
160 Kč |
Protože na firemní vozidlo jsou uplatňovány skutečné výdaje v účetnictví, nebo paušální výdaje na automobil,
nemůže si podnikatel uplatnit výdaje na PHM a amortizaci,
může však uplatnit stravné a nutné vedlejší výdaje.
Související článek:
Cestovní náhrady v roce 2013

Chcete pohodlně vést knihu jízd pro neomezený počet vozidel a účetních jednotek a zpracovávat tuzemské i zahraniční cestovní příkazy? Vyzkoušejte
GLX - program, který ocení nejen firmy, ale i živnostníci.