Ministerstvo zdravotnictví nařídilo všem poskytovatelům zdravotních služeb
v oboru všeobecné praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost, aby u osob s trvalým pobytem v České republice, které se
od 7. března 2020 vrátí z pobytu na území Italské republiky do České republiky,
rozhodli o karanténě podle § 2 odst. 7 písm. a) zákona č. 258/2000 Sb.
v délce 14 dnů.
Česká správa sociálního zabezpečení
umožňuje lékařům vystavovat namísto papírového tiskopisu
o nařízení karantény eNeschopenku. Je ale potřeba, aby vystavující lékař
dodržel stanovené podmínky (vyplnění statistické značky nemoci
Z209 a uvedení pojmu
„karanténa“ do kolonky „profese“, podrobněji viz níže v článku). Zaměstnavatelé následně obdrží elektronické notifikace úplně stejně jako v případě eNeschopenky.
Smyslem a účelem tohoto mimořádného opatření je napomoci tomu, aby kontakt lékařů a potenciálně nakažených byl minimalizován. eNeschopenku je totiž
možné vystavit i bez fyzické přítomnosti pacienta v ordinaci, např. pouze na základě telefonického rozhovoru. Lékaři tento postup
mohou, ale nemusí využít.
Také je však potřeba, aby
zaměstnanci o své situaci informovali zaměstnavatele. Měli by ho zejména upozornit, že se v jejich případě nejedná o „běžnou“ dočasnou pracovní neschopnost, ale o
nařízenou karanténu.
Jak správně vystavit eNeschopenku při karanténě?
Praktičtí lékaři by měli postupovat při vystavování elektronické neschopenky následovně:
- Nebudete vyplňovat žádné vycházky – u karantény se vycházky nevyplňují, protože se nestanoví režim práceneschopného pojištěnce (platí tu pravidla daná při karanténě).
- Jako diagnózu (statistickou značku nemoci) uvedete „Z209“ (kontakt s neurčenou přenosnou nemocí a expozice).
- Do rubriky profese uvedete „Karanténa“ – profese se u karantény nevyplňuje, rubriku je proto vhodné využít pro oznámení skutečnosti, že jde o karanténu.
- S pacientem dohodnete způsob doručení průkazu (II. dílu neschopenky) – např. vyzvednutím po skončení karantény. Na vytištěný II. díl je třeba pro přehlednost výrazně vyznačit „Karanténa“ tak, aby bylo zřejmé, že jde o karanténu a nikoliv dočasnou pracovní neschopnost. Nebudete vyplňovat údaj o datu příští kontroly.
Jinak budou postupovat praktičtí lékaři
stejně jako u běžných eNeschopenek. Zaměstnavatele budou informovat stejným způsobem, a to prostřednictvím elektronických služeb, které pro získání informací o eNeschopenkách využívají.
Pokud bude chtít
zaměstnavatel provést u konkrétního zaměstnance kontrolu dodržování režimu dočasně práceneschopného zaměstnance, musí se nejdříve obrátit na příslušného ošetřujícího lékaře, případně na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení, a ověřit si, zda je provedení kontroly u konkrétního zaměstnance namístě (zda se nejedná např. právě o karanténní opatření).
Jak na vystavování elektronických neschopenek v programu POHODA a PAMICA, se dozvíte v článku
eNeschopenka v programech POHODA a PAMICA.
Související článek:
Pracovněprávní souvislosti spojené s koronavirem