Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Novela směnárenského zákona začala platit od dubna

Novela směnárenského zákona začala platit od dubna

Směnárnám se zpřísňují podmínky, jejich zákazníci tak budou moci například odstoupit od smlouvy do tří hodin od provedení obchodu. Jaké další novinky přináší od dubna novela směnárenského zákona?

V účinnost vstoupila počátkem dubna novela zákona o směnárenské činnosti, která reaguje na nekalé praktiky některých směnáren, jichž se dopouštějí nejčastěji při jednání se zahraničními turisty v atraktivních lokalitách. Záměrem novely je tedy zvýšit ochranu klientů směnáren.

Novela zavádí možnost zákazníků odstoupit od smlouvy o směnárenském obchodu do tří hodin od provedení obchodu. Klienti musí být o svém novém právu informováni jak na kurzovním lístku, tak na dokladu o provedení směny. Pro odstoupení od smlouvy zákon stanovuje limit 1 000 EUR, čímž brání spekulacím na vývoj kurzu a zneužití práva odstoupit od smlouvy.

Předloha pamatuje i na odstoupení od smlouvy uzavřené prostřednictvím směnárenského automatu. V takovém případě má klient právo odstoupit do třech pracovních dnů v kterékoliv provozovně nebo v sídle směnárníka.

Novela zákona přináší i další vylepšení ve prospěch spotřebitelů, když zpřísňuje požadavky na prezentaci informací na kurzovním lístku a poskytování jiných podmínek směny. Zveřejňování tzv. VIP kurzů v provozovně formou výhodnějších směnných kurzů nebude nadále povoleno.

K ochraně zákazníků směnáren slouží také zákaz úplaty za provedení směnárenského obchodu. Poplatky budou muset být promítnuty přímo do směnného kurzu. Klientům tak bude stačit porovnat směnné kurzy a nebudou muset dopočítávat výši poplatků.

Poplatky budou povoleny pouze v případě proplacení šeku, výkupu mincí nebo platby kartou, neboť v takových případech je směnárenský obchod objektivně spojen s vyššími náklady.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Vláda zvýší podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením

    |

    Vláda schválila novelu zákona o zaměstnanosti, která přináší vyšší finanční podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením a zároveň zjednodušuje administrativu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze současných 48 000 Kč na 90 000 Kč na jednu osobu. Navýší se také měsíční mzdový příspěvek, a to z 18 600 Kč na 21 100 Kč. Změny zahrnují také zkrácení povinné doby obsazení pracovního místa ze tří let na 12 až 24 měsíců a jednodušší dokládání nákladů. Dosavadní chráněný trh práce ponese nově název podporovaný trh práce. Cílem opatření je usnadnit zaměstnavatelům vytváření a udržování pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením a podpořit jejich pracovní uplatnění. Novela by měla nabýt účinnosti od 1. dubna 2027.

Daňový kalendář

20. 11. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za říjen 2026
20. 11. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 11. 2026
Splatnost daně za září 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 11. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za říjen 2026
25. 11. 2026
Souhrnné hlášení za říjen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty