Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Živnostníkům a malým firmám ubydou návštěvy úřadů

Projekt ministerstva průmyslu a obchodu minimalizuje počet návštěv na úřadech. Lidé každou skutečnost nebo její změnu ohlásí pouze jednomu úřadu a ten ji zapíše do databáze základních registrů, která bude přístupná všem dotčeným úřadům.

Živnostníkům a malým firmám skončí časté obíhání různých úřadů. Ministerstvo průmyslu a obchodu dokončilo projekt, jehož cílem bylo naplnit registr osob aktuálními údaji o podnikajících fyzických osobách a provozovnách. Údaje jsou průběžně aktualizovány a nově propojeny se základními registry veřejné správy.
 
Z toho budou těžit zejména drobní podnikatelé, které dlouhodobě zatěžuje komunikace se státní správou a s ní spojená duplicita požadavků na předkládání různých údajů a dokumentů. V praxi totiž různé úřady vyžadovaly po podnikatelích údaje, které o nich již v databázi některého z úřadů existovaly.

Prvořadým cílem proto bylo, aby lidé každou skutečnost nebo její změnu ohlásili pouze jednomu úřadu a ten ji zapsal do databáze základních registrů, která je přístupná všem ostatním dotčeným úřadům.

To znamená, že když se například živnostník přestěhuje a změní trvalé bydliště, postačí, když si zažádá o nový občanský průkaz. Až si jej přijde vyzvednout, zanese úředník do základních registrů jeho nové údaje a ty se díky provázanosti databází dostanou také do živnostenského rejstříku. Nové údaje bude mít ihned k dispozici také finanční úřad a další instituce veřejné správy.

Zvýšení efektivity

Změny ale neprospějí jen podnikatelům, zvýší také efektivitu státní správy. Úředníci už nebudou muset zjišťovat, která data jsou aktuální a správná, čímž dojde ke zrychlení procesu vyřizování žádostí a dalších podání.
 
„Podařilo se tak jednoznačně zlepšit podnikatelské prostředí, zjednodušit procesy při vstupu do podnikání a celkově snížit administrativní zátěž občanů, podnikatelů a veřejného sektoru o zhruba deset procent,“ upřesnil náměstek ministra Bedřich Danda.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Nové povinnosti zaměstnavatelů při odměňování od června 2025

    |

    Od 1. června 2025 začíná platit novela zákoníku práce, která přináší důležité změny v oblasti odměňování. Nově musí zaměstnavatel předat zaměstnanci mzdový nebo platový výměr nejpozději před zahájením výkonu práce, nikoliv až v den nástupu. Bezhotovostní výplata se stává standardem, výjimky budou možné jen na základě písemné dohody. Nově se řeší také výplaty v cizí měně, přesnější vymezení nelegální práce a náhrady zaměstnancům pracujícím v zahraničí, včetně podpory rodičů čerpajících dovolenou mimo ČR.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících