Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Povinná elektronická komunikace se rozšířila

Nově má od roku 2015 povinnost učinit podání pouze elektronicky daňový subjekt nebo jeho zástupce, který má zpřístupněnu datovou schránku, nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

S účinností od 1. ledna 2015 platí, že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen učinit pouze elektronicky (datovou zprávou) tato podání:

  • přihlášku k registraci,
  • oznámení o změně registračních údajů,
  • řádné daňové přiznání a dodatečné daňové přiznání,
  • hlášení a vyúčtování.

 
Tato datová zpráva musí být ve formátu a struktuře, kterou stanovuje správce daně, a musí být odeslaná nejlépe prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro finanční správu, a to s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, nebo podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. Další možností je odeslání prostřednictvím datové schránky. Všechny tyto způsoby jsou přípustné.
 
Za nedodržení povinné elektronické formy u podání, jejichž seznam je zveřejněn na webu finanční správy, uloží správce daně pokutu ve výši 2 000 Kč. Pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní, může mu správce daně uložit pokutu až do výše 50 000 Kč.
 
Podrobnější informace, zejména k formátu a struktuře datové zprávy, jsou dostupné na internetových stránkách finanční správy.

Kdo musel povinně komunikovat elektronicky již dříve?

Stávající okruh subjektů povinných komunikovat s finanční správou elektronicky se tímto od roku 2015 rozšířil. Od počátku roku 2014 již povinně elektronicky podávají svá daňová přiznání, dodatečná daňová přiznání a hlášení včetně příloh, přihlášky k registraci a oznámení o změně registračních údajů všichni plátci DPH.
 
Výjimku tvoří pouze plátci DPH – fyzické osoby, jejichž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhne 6.000.000 Kč a nemají zákonem stanovenou povinnost činit podání elektronicky.
 
Povinná elektronická komunikace se správcem daně se vztahuje mimo jiné také na všechny plátce DPH bez rozdílu, pokud jde o podání výpisu z evidence pro daňové účely v režimu přenesení daňové povinnosti (tzv. reverse charge) a souhrnného hlášení.
 

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Vláda zvýší podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením

    |

    Vláda schválila novelu zákona o zaměstnanosti, která přináší vyšší finanční podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením a zároveň zjednodušuje administrativu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze současných 48 000 Kč na 90 000 Kč na jednu osobu. Navýší se také měsíční mzdový příspěvek, a to z 18 600 Kč na 21 100 Kč. Změny zahrnují také zkrácení povinné doby obsazení pracovního místa ze tří let na 12 až 24 měsíců a jednodušší dokládání nákladů. Dosavadní chráněný trh práce ponese nově název podporovaný trh práce. Cílem opatření je usnadnit zaměstnavatelům vytváření a udržování pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením a podpořit jejich pracovní uplatnění. Novela by měla nabýt účinnosti od 1. dubna 2027.

Daňový kalendář

20. 11. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za říjen 2026
20. 11. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 11. 2026
Splatnost daně za září 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 11. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za říjen 2026
25. 11. 2026
Souhrnné hlášení za říjen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty