Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Paušální výdaje u podnikatelů a pronajímatelů

Paušální výdaje u podnikatelů a pronajímatelů

Podnikatelé a pronajímatelé mají v daňovém přiznání za rok 2017 ještě možnost volby. Buď nižší paušální výdaje a sleva na manželku/manžela a daňové zvýhodnění na děti, nebo vyšší výdajový paušál, ale bez slevy a daňového zvýhodnění.

Podnikatelé a pronajímatelé uplatňující výdaje procentem z příjmů (tzv. výdajové paušály), u nichž částka základu daně z podnikání nebo nájmu (popř. v součtu obojího) převyšuje polovinu celkového základu daně, mají možnost při podání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2017 zvolit jednu ze dvou variant a vybrat si pro ně výhodnější zdanění.

V první variantě si mohou poplatníci uplatnit vyšší limit výdajového paušálu „zastropovaného“ částkou 2 000 000 Kč zdanitelného příjmu, ze kterého je výdajový paušál počítán. Současně si však nemohou uplatnit slevu na dani na manžela/manželku, jehož/jejíž příjmy nepřesáhly částku 68 000 Kč ročně, ani daňové zvýhodnění na děti, i kdyby jinak splňovali zákonné podmínky pro jejich uplatnění.

Ve druhé variantě si slevu na manžela/manželku ve výši 24 840 Kč i daňové zvýhodnění na děti poplatníci uplatnit mohou, pokud splňují zákonné podmínky pro jejich uplatnění. Musí však použít nižší limit výdajového paušálu „zastropovaného“ částkou 1 000 000 Kč zdanitelného příjmu, ze kterého je výdajový paušál počítán.

Tab.: Jaké maximální částky lze uplatnit?
 

  Uplatňují výdaje procentem z příjmů Maximální částka uplatnitelného výdaje
(1. varianta)
Maximální částka uplatnitelného výdaje
(2. varianta)
Podnikatelé v zemědělské výrobě, lesním a vodním hospodářství a řemeslné živnosti 80 % 1 600 000 Kč 800 000 Kč
Ostatní živnostníci 60 % 1 200 000 Kč 600 000 Kč
Podnikatelé s jinými příjmy ze samostatné činnosti 40 % 800 000 Kč 400 000 Kč
Poplatníci s příjmy z nájmu 30 % 600 000 Kč 300 000 Kč

Volbu mezi dvěma variantami zdanění může poplatník provést pouze ve zdaňovacím období roku 2017. Od zdaňovacího období 2018 již budou platit pro všechny podnikatele nižší limity výdajových paušálů a možnost uplatnění slevy na dani na manžela/manželku a uplatnění daňového zvýhodnění na děti (tj. druhá varianta).

Tiskopisy daňových přiznání jsou dostupné v databázi aktuálních daňových tiskopisů na stránkách Finanční správy nebo je možno učinit elektronické podání v aplikaci Elektronická podání pro finanční správu (EPO).

Související články:
Novinky v daních z příjmů v roce 2018
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti 2018

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Vláda zvýší podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením

    |

    Vláda schválila novelu zákona o zaměstnanosti, která přináší vyšší finanční podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením a zároveň zjednodušuje administrativu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze současných 48 000 Kč na 90 000 Kč na jednu osobu. Navýší se také měsíční mzdový příspěvek, a to z 18 600 Kč na 21 100 Kč. Změny zahrnují také zkrácení povinné doby obsazení pracovního místa ze tří let na 12 až 24 měsíců a jednodušší dokládání nákladů. Dosavadní chráněný trh práce ponese nově název podporovaný trh práce. Cílem opatření je usnadnit zaměstnavatelům vytváření a udržování pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením a podpořit jejich pracovní uplatnění. Novela by měla nabýt účinnosti od 1. dubna 2027.

Daňový kalendář

20. 11. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za říjen 2026
20. 11. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 11. 2026
Splatnost daně za září 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 11. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za říjen 2026
25. 11. 2026
Souhrnné hlášení za říjen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty