Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

OSVČ, změňte minimální zálohy na zdravotní pojištění

Nejpozději v pondělí 9. února musí odvést zálohu na zdravotní pojištění ve výši 1 797 Kč všichni podnikatelé, kteří k 31. 12. 2014 platili minimální zálohy, a také ti, kdo mají odvádět zálohy z minimálního vyměřovacího základu.

Nejpozději v pondělí 9. února musí odvést zálohu na zdravotní pojištění ve výši 1 797 Kč více než 300 tisíc podnikatelů, kteří k 31. 12. 2014 platili minimální zálohy ve výši 1 752 Kč, ale i všichni ostatní, kdo mají odvádět zálohy z minimálního vyměřovacího základu.
 
Zálohu v této výši musí poprvé za leden 2015 uhradit podnikatelé, kteří podle svého Přehledu za rok 2013 platili v roce 2014 zálohy nižší než 1 797 Kč.
 
Výjimkou jsou pouze ti, kdo nemají stanoven minimální vyměřovací základ – např. OSVČ, která je současně zaměstnancem a jako zaměstnanec odvádí pojistné alespoň v minimální výši, nebo OSVČ, za kterou je plátcem pojistného i stát (např. důchodce, student, žena na mateřské či rodičovské dovolené).
 
OSVČ platí pojistné do 8. dne následujícího měsíce, ale 8. února je v neděli, což znamená, že zálohu na pojistné za leden je třeba uhradit do 9. února 2015. Za den platby pojistného se přitom považuje den, kdy došlo k připsání částky na účet zdravotní pojišťovny.
 
Zálohu ve výši 1 797 Kč musí (až na výjimky stanovené zákonem) platit i podnikatelé, kteří v roce 2015 zahájí samostatnou výdělečnou činnost.
 
Zálohy nemusí platit jen OSVČ, která je současně zaměstnancem a samostatná výdělečná činnost není hlavním zdrojem jejích příjmů. Takováto osoba je povinna zaplatit pojistné do 8 dnů po dni, ve kterém byl, popřípadě měl být podán přehled o příjmech a výdajích za kalendářní rok, za který se pojistné platí.
 
Přehled musí OSVČ předložit své zdravotní pojišťovně nejpozději do jednoho měsíce ode dne, ve kterém měly podat daňové přiznání za uplynulý kalendářní rok. Takže v roce 2015 to bude nejpozději v pondělí 4. května.
 
Pokud osoba samostatně výdělečně činná změní zdravotní pojišťovnu, je povinna předložit nově zvolené zdravotní pojišťovně doklad o výši záloh na pojistné vypočtených z vyměřovacího základu.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • EET 2.0: Podnikatelé se již mohou přihlásit k evidenci tržeb

    |

    Finanční správa zpřístupnila nové funkce EET 2.0 na portálu MOJE daně. Podnikatelé se přes Daňovou informační schránku plus (DIS+) mohou přihlásit k evidenci tržeb, založit evidenční jednotky a vygenerovat pokladní certifikáty. Přihlášení probíhá přes Online finanční úřad s využitím Identity občana, datové schránky nebo přihlašovacích údajů od finanční správy. V DIS+ pak evidenci aktivují tlačítkem „AKTIVOVAT EET“. Finanční správa doporučuje ověřit připravenost pokladních systémů u jejich dodavatelů. Bezplatná aplikace MOJE eet má být spuštěna 1. prosince 2026, ostrý provoz EET 2.0 začne 1. ledna 2027. Leden bude pilotním obdobím, během kterého se tržby budou evidovat, ale povinnosti se nebudou vymáhat.

Daňový kalendář

9. 11. 2026
Splatnost daně za září 2026 (mimo spotřební daň z lihu)
20. 11. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za říjen 2026
20. 11. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 11. 2026
Splatnost daně za září 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 11. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za říjen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty