Home office, coworking nebo kancelář?


Mgr. Zuzana Dubová
24. 4. 2024
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Zaměstnanci pracující z domova si mohou snadněji organizovat svůj osobní i pracovní čas.

Foto: Depositphotos

 

V dnešním pracovním světě mají zaměstnanci i zaměstnavatelé spoustu možností, jak nastavit spolupráci. Vybírat si mohou mezi prací z domu, v kanceláři nebo sdílených místech. Která z možností je ta nejlepší a jak se dá spolupráce nastavit co nejefektivněji?


 

Po čem zaměstnanci touží?

Podle průzkumů napříč společnostmi se zaměstnanci shodnou na třech základních věcech. Jedná se o adekvátní mzdové ohodnocení, flexibilitu a možnost dalšího vzdělávání. Převážně flexibilita bude hlavním tématem dnešního článku.

Období covidu přineslo, samozřejmě mimo jiné, úplně nové pořádky – lidé si zvykli pracovat doma nebo vlastně kdekoli jinde než v kanceláři a pro některé je to pohodlnější varianta až do dnešního dne. Je to hlavně z důvodu větší flexibility i úspory času, který věnují dojíždění do a z práce. Někteří samozřejmě stále nedají dopustit na spolupráci v kolektivu svých oblíbených spolupracovníků a rádi si každý den přivstanou, aby do kanceláře dojeli.

Vybrat tedy jen jedno efektivní řešení nelze. Každá společnost si může dovolit zvolit jiný přístup a pro každý tým bude jeden z těchto přístupů lepší než druhý.

Co je home office a co pracovníkům přináší?

U nás v České republice se pod pojmem home office zahrnuje práce z domova. Nejde tedy o doslovný překlad z angličtiny.

Práce z domova znamená, že zaměstnanci dané společnosti mohou svou práci vykonávat z pohodlí domova, ať už tam svou osobní kancelář vybudovanou mají nebo ne.

Výhody home office

Nespornou výhodou home office je flexibilita. Pro maminky i tatínky je výhodné, že mohou svůj čas během práce přizpůsobit i péči o děti. Zaměstnanci pracující z domova si mohou snadněji organizovat svůj osobní i pracovní čas. Ti, kteří dojíždějí daleko do kanceláře tak pocítí značnou časovou úlevu.

Další z výhod práce z domova je možnost stoprocentní koncentrace. Pokud pracujete na home office a máte svůj vlastní prostor, máte také více klidu na práci. Na dveře vám nezaklepe kolega a nehrozí ani žádný open space.

Snížení nákladů je výhoda nejen pro zaměstnance, ale i pro zaměstnavatele. Pokud společnost poskytuje full remote spolupráci, tj., že zaměstnanci pracují pouze z domu nebo odjinud, jelikož kanceláře nejsou k dispozici, ušetří pracovníci za dojezd a zaměstnavatel za energie, pronájem prostor a další.

Nevýhody home office

V některých případech může být nevýhodou odloučení od kolegů. Ne každý pracuje rád sám a v tichu a přesně pro tento typ lidí může být home office spíše přítěž.

Lidé, kteří mají problém s disciplínou mohou během práce na home office pociťovat nedostatek motivace. Práce jim tak neubíhá, úkoly se hromadí a zaměstnanci spíše prokrastinují, než aby se věnovali svým úkolům.

Pro některé manažery je práce na home office nevýhodná v tom, že nemají nad svými zaměstnanci kontrolu. Většinou se s tímto problémem setkávají menší firmy, které mají svá oddělení v jedné budově a nejsou rozprostřeni po celé republice.

Co je coworking a jaké jsou jeho dopady na spolupráci?

Coworking jsou společné kancelářské prostory, kde si firma nebo jednotlivec může pronajmout své místo. Ceny za pronajatý prostor jsou různé, mohou se lišit podle města, délky pronájmu a počtu lidí.

Pronajmout si můžete místo u stolu nebo klidně i zasedačku. Každé coworkingové místo je uzpůsobeno jinak. Pracujete buď v open space, nebo v samostatných buňkách a kancelářích.

Coworking zajišťuje kvalitní zázemí, kde máte k dispozici vše, na co jste zvyklí i v kanceláři. Kuchyňku, odpočinkovou zónu, toalety a další. Hlavní myšlenkou tohoto konceptu je propojování různých lidí z různých oborů.

Výhody coworkingu

Hlavní výhodou coworkingu, kterou většina zaměstnanců ocení, je právě již zmiňovaná flexibilita. Pokud využíváte jako firma coworkingové prostředí, tak víte, že zde mohou zaměstnanci pracovat v různou dobu na základě potřeb i různých forem úvazku.

Pro spoustu lidí je výhodné budování komunity. V coworking prostředí totiž nebudete jen se svými kolegy, ale potkáte lidi i z jiných oborů. Můžete navazovat nové vztahy, dozvědět se nové zajímavé informace a sdílet své nápady. Pokud máte zaměstnance rozprostřené po celé republice, ocení coworkingový prostor hlavně ti, kteří nejsou rádi sami a chtějí se socializovat.

Firma pocítí určité snížení nákladů, jelikož bývá pronájem coworkingových prostor vždy levnější než pronájem kanceláří.

Coworkingové prostory nabízejí také různé workshopy a kurzy. Díky nim můžete své zaměstnance vzdělávat a profesně rozvíjet.

Nevýhody coworkingu

Ne pro každého však nabízí prostředí coworkingu výhody. Některé věci, které jsou uvedené výše, se mohou jevit zároveň jako nevýhoda. Záleží vždy na konkrétním zaměstnanci a jeho osobnosti.

Coworking totiž nenabízí příliš prostoru pro soukromí. Většinou jsou to otevřené prostory, a pokud máte pronajaté místo v open space, může docházet ke špatné koncentraci. S tím souvisí i různé okolní vzruchy, které mohou pracovníky rozptylovat a odvádět pozornost od vykonávané práce.

Pokud docházíte do coworkingového prostředí, které je oblíbené a žádané, můžete narazit na problém s nedostatkem místa.

Coworkingové prostředí je většinou takové, aby vyhovovalo širokému spektru lidí. To se může negativně odrážet na specifických potřebách jednotlivých pracovníků i celé firmy. Někteří lidé oceňují prostory kanceláří a mají rádi své jisté místečko, které si mohou upravit dle vlastního stylu a preferencí.

Je práce v kanceláři ještě potřeba?

Nemůžeme jednoznačně odpovědět za všechny zaměstnance, které v republice máme, ale vzhledem k výše uvedenému zní odpověď ano.

Lidé se stále rádi potkávají a stále mají rádi svůj pracovní prostor, který si mohou přizpůsobit dle svého. Často se ještě setkáte v kancelářích s nástěnkami, které jsou nejen plné lístečků s úkoly, ale také na nich visí fotky dětí, partnerů nebo různá přání k narozeninám a fotky z teambuildingových akcí.

Mít příjemně zařízené kanceláře, kam se mohou zaměstnanci vracet a pracovat, je určitě důležité, a i v dnešní době home officů a coworkingových prostor se na pohovoru opakuje otázka: Jak bude vypadat má kancelář?

Závěrem

Pokud chcete být na trhu konkurenceschopným zaměstnavatelem, dejte svým lidem co největší možnost výběru. Fungujete-li v odvětví, kde je to možné, dopřejte lidem práci z domu nebo třeba z jejich oblíbené kavárny.

Zaměstnanci ocení flexibilitu, kterou nabízíte a sami si zvolí, co je pro ně nejlepší. Třeba práce dva dny z domu a tři dny v kanceláři je stále oblíbeným hybridním způsobem. Lidé si mohou zorganizovat čas a práci podle vlastních potřeb, jsou více motivovaní a nestrádají v rámci sociálních vazeb.

Volba je tedy pouze na vás, co zvolíte a jakým směrem se vydáte.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Díky životnímu pojištění můžete ušetřit na daních

21. 5. 2024 | Od 1. 1. 2024 lze díky životnímu pojištění odečíst od základu daně až 48 000 Kč ročně. Tento odpočet zahrnuje soukromé životní pojištění, penzijní spoření, dlouhodobý investiční produkt a pojištění dlouhodobé péče. Podmínky pro uplatnění daňového odpočtu zahrnují sjednání pojištění minimálně do věku 60 let, na dobu alespoň 10 let pro smlouvy od 2024 (nebo 5 let pro starší smlouvy), a pojištění musí být na riziko dožití či smrt nebo dožití. Příspěvky od zaměstnavatele do 50 000 Kč ročně jsou osvobozeny od odvodů. Při předčasném ukončení smlouvy musíte dodanit všechny ušetřené daně za posledních 10 let.


Dřívější zprávy

Užitečné informace



Firmy v Pohodě
 
TD-IS, s.r.o.
Dodavatel účetního, výrobního, konstrukčního a DMS software.
www.td-is.cz

GRANDAX
Prodej materiálů pro stavbu, dům, auto a zahradu
www.grandax.cz

Kurzovní lístek

24,75 Kč
0,070 Kč
22,86 Kč
0,138 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 22.05.2024

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme