Zákon o evidenci tržeb (dále jen „ZoET“) stanoví, že
evidovanou tržbou je platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu definované v § 5 ZoET a která
zakládá rozhodný příjem (příjem z podnikání).
Formální náležitosti pro evidovanou tržbu jsou naplněny mimo jiné v případě, kdy je platba uskutečněna
bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat (§ 5 písm. b) ZoET).
Tímto bezhotovostním převodem se rozumí
provedení převodu peněžních prostředků z platebního účtu, k němuž dává platební příkaz plátce prostřednictvím příjemce ve smyslu § 3 odst. 1 písm. c) bod 3 a § 3 odst. 1 písm. d) bod 3 zákona o platebním styku.
Typicky se jedná o:
- Bezhotovostní transakce, kde dochází k osobnímu styku zákazníka s prodávajícím a zákazník dává platební příkaz prostřednictvím prodávajícího (resp. platebního terminálu), zejména transakce uskutečňované prostřednictvím platebních karet (debetních či kreditních, virtuálních umístěných např. v mobilním telefonu). Přitom není rozhodné, zda je platební terminál ve vlastnictví poplatníka, nebo je mu pouze propůjčen.
- Bezhotovostní transakce realizované bez osobního styku zákazníka s prodávajícím, uskutečňované prostřednictvím internetu. Může se jednat např. o placení prostřednictvím platebních bran.
Při evidování tržby je poplatník povinen postupovat dle § 18 ZoET, musí tedy
nejpozději při uskutečnění evidované tržby zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a
vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
Uskutečněním evidované tržby se v případě karetní či obdobné operace rozumí
vydání příkazu k jejímu provedení ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) ZoET, a to
bez ohledu na to, zda se jedná o transakce uskutečněné v rámci osobního styku zákazníka s prodávajícím, nebo o transakce uskutečněné prostřednictvím internetu bez osobního styku zákazníka s prodávajícím.
Platební operace prováděné prostřednictvím platebních terminálů
V případě platebních operací prováděných
prostřednictvím platebních terminálů, kde dochází k osobnímu styku zákazníka s prodávajícím (typicky v kamenné provozovně), vlastní transakce probíhá tak, že
bezprostředně poté, co zákazník vydá příkaz k provedení platby, je tento příkaz akceptován, poplatník přijímá potvrzení (notifikaci) o tom, že platba byla realizována (odeslána z účtu plátce). Bezprostředně po této notifikaci dochází k zaslání údajů o evidované tržbě a k vystavení účtenky tomu, od koho evidovaná tržba plyne, čímž je naplněn obsah evidenční povinnosti dle § 18 ZoET.
Z průběhu celé obchodní transakce je zřejmé, že prakticky
dochází ke splnění evidenční povinnosti vždy až po vydání příkazu k provedení platby. Celá tato obchodní transakce včetně splnění evidenční povinnosti však tvoří jeden celek a za splnění evidenční povinnosti lze považovat i zaslání údajů o evidované tržbě a vystavení účtenky tomu, od koho evidovaná tržba plyne, v okamžiku ukončení celé transakce.
Platební operace uskutečňované prostřednictvím internetu
U platebních operací uskutečňovaných
prostřednictvím internetu bez osobního styku zákazníka s prodávajícím výše uvedené transakce probíhají obdobným způsobem. Rozdíl však je v tom, že při tomto obchodním modelu
poplatník nemusí mít bezprostředně poté, co zákazník vydá příkaz k provedení platby,
informaci o tom, že byl tento příkaz vydán a že došlo k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka) a jejímu odeslání poplatníkovi.
Pokud poplatník
informaci nemá, pak není obvykle schopen dostát povinnostem, které mu ukládá ustanovení § 18 ZoET, tj. nejpozději v okamžiku vydání příkazu k provedení platby zaslat datovou zprávu s údaji o evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
Poplatníkovi samozřejmě
nic nebrání v tom, aby platbu v souladu se zákonem o evidenci tržeb
zaevidoval už dříve, např.
v okamžiku přijetí objednávky. Nicméně tento postup nemusí být s ohledem na obchodní model poplatníka vždy možný. Respektive zajištění plnění povinnosti evidovat tržby nejpozději v okamžiku vydání příkazu k provedení evidované tržby by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti. Například s ohledem na vznik nákladů spojených s technickou realizací daného řešení, které by ve vztahu k rozsahu podnikání konkrétního poplatníka mohly být likvidační.
Sjednocení správní praxe u platebních operací realizovaných prostřednictvím internetu
Z výše uvedeného vyplývá, že v případě realizace plateb způsobem dle § 5 písm. b) ZoET
dochází v závislosti na možnostech technického řešení k rozdílu v čase, kdy se poplatník může dozvědět o odeslání platby:
- v případě platby prostřednictvím platebního terminálu, kde dochází k osobnímu styku zákazníka s prodávajícím, v okamžiku, který bezprostředně navazuje na okamžik vydání příkazu k provedení platby,
- v případě platby prostřednictvím internetu bez osobního styku zákazníka s prodávajícím s určitým zpožděním, které je dáno objektivními důvody vyplývajícími z technických možností řešení daného specifického režimu internetových plateb.
S ohledem na zásadu rovného přístupu k plnění povinností poplatníků přistupuje proto Generální finanční ředitelství ke
sjednocení správní praxe u platebních operací realizovaných způsobem dle § 5 písm. b) ZoET prostřednictvím internetu, a to ve vztahu
k určení okamžiku, do kterého musí poplatník splnit evidenční povinnost. Tedy zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
Finanční a Celní správa
bude v případech, kdy poplatník není schopen splnit evidenční povinnost v okamžiku stanoveném v § 18 odst. 2 písm. b) ZoET
akceptovat postup, kdy poplatník zašle správci daně údaje o evidované tržbě a vystaví účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne,
nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka)
a jejímu odeslání poplatníkovi.
V případě, že tomuto okamžiku
předchází expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi, je poplatník povinen zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne. A to
nejpozději k okamžiku expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi. To
neplatí v případě, že je zboží expedováno nebo služba poskytnuta ještě před okamžikem vydání příkazu k provedení platby.
Pro účely aplikace tohoto stanoviska
se rozumí:
- expedicí zboží okamžik vypravení zásilky poplatníkem nebo předání zásilky k přepravě,
- poskytnutím služby umožnění zahájení poskytování služby nebo její okamžité poskytnutí (podle toho, co nastane dříve).
Povinnost evidovat tržby dle § 18 ZoET může poplatník v souladu s uvedeným splnit
již před vydáním příkazu k provedení platby, např. v okamžiku přijetí objednávky.
Pokud
nedojde k zaplacení objednaného zboží či služeb, bude aplikováno ustanovení § 7 ZoET. To znamená, že
bude provedeno storno původně zaevidované tržby.
Poskytnutí účtenky zákazníkovi je v případě on-line nákupu možné
provést elektronicky (na tomto postupu však musí být mezi prodávajícím a zákazníkem shoda) jejím zasláním e-mailem či vystavením na zákaznický účet zákazníka apod., tak, aby s ní mohl zákazník volně disponovat, nebo
vložením v tištěné formě k zasílanému zboží.