Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Příloha k účetní závěrce od roku 2016

Příloha k účetní závěrce od roku 2016

Náš miniseriál o novinkách v účetní závěrce od roku 2016 zakončíme pohledem na přílohu k účetní závěrce. Přesněji bychom měli užívat předložku „v“, protože zákon o účetnictví a návazné vyhlášky již používají pojem „příloha v účetní závěrce“.

Náš miniseriál o novinkách v zákoně o účetnictví, resp. o účetní závěrce od roku 2016, zakončíme pohledem na přílohu k účetní závěrce. Přesněji bychom měli užívat předložku „v“, protože zákon o účetnictví a návazné vyhlášky již používají pojem „příloha v účetní závěrce“.
 
Ještě dnes se setkávám s tím, že je příloha zcela opomenuta nebo obsahuje velmi obecné údaje o dané účetní jednotce. Přitom ve vyhlášce k zákonu o účetnictví (pro podnikatele je to vyhláška č. 500/2002 Sb.) je uvedeno, že příloha vysvětluje a doplňuje informace obsažené v rozvaze a výkazu zisku a ztráty. Je tedy nedílnou součástí účetní závěrky a mnohdy poskytuje velmi významné informace pro uživatele účetní závěrky, které se nedají vyčíst jen z výkazů.
 
Hned na začátku je nutné zdůraznit, že příloha je zveřejňována vždy bez ohledu na kategorizaci účetní jednotky (měla by tedy být uložena do sbírky listin spolu s rozvahou).

Příloha k účetní závěrce od roku 2016

Od roku 2016 byla vyhláška upřesněna ohledně přílohy v tom, že „informace v ní se uvádějí v tomtéž pořadí, v jakém jsou vykázány položky v rozvaze a výkazu zisku a ztráty“.
 
Ač není nikde stanoven přesný formát přílohy, jako je tomu u výkazů, máme od roku 2016 první indicii, že bychom měli v části přílohy, která se zabývá výkazy, postupovat řádek po řádku jednotlivého výkazu. Pokud existují důvody pro vysvětlení jakékoli hodnoty, řadíme tyto informace chronologicky podle řádků daného výkazu.
 
I příloha může být sestavena v plném rozsahu nebo její zkrácené verzi. Zkrácený rozsah mohou využít malé a mikro účetní jednotky, které nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem – tyto jednotky uvádějí jen údaje v § 39.
 
Všechny ostatní jednotky sestavují přílohu v plném rozsahu, která je ještě rozlišena pro velké účetní jednotky (obsahuje údaje v § 39, § 39b a § 39c), střední účetní jednotky (obsahuje údaje v § 39 a § 39b) a malé a mikro účetní jednotky s povinným auditem (obsahují údaje v § 39 a § 39a).
 
Základní informace v příloze tedy vymezuje § 39 vyhlášky. Musí je uvést všechny účetní jednotky bez ohledu na jejich kategorizaci.
 
Jedná se konkrétně o tyto položky:

  • informace podle § 18 odst. 3 zákona o účetnictví (tedy obchodní firmu, sídlo, IČ, údaje o zápisu do rejstříku, právní formu, informace o likvidaci, předmět podnikání nebo činnosti, rozvahový den, okamžik sestavení účetní závěrky),
  • informace o použitých obecných účetních zásadách, metodách a odchylkách,
  • informace o použitém oceňovacím modelu a technice při ocenění reálnou hodnotou,
  • výše závazkových vztahů s dobou splatnosti delší než 5 let,
  • výše závazkových vztahů krytých zárukami,
  • výše záloh, závdavků, zápůjček a úvěrů poskytnutých členům řídících, kontrolních a případně správních orgánů, s uvedením podrobných informací o těchto transakcích,
  • výše a povaha položek výnosů a nákladů, které jsou mimořádné svým objemem nebo původem,
  • celková výše závazkových vztahů, podmíněných závazkových vztahů a poskytnutých věcných záruk (zvlášť se uvádějí penzijní závazky a závazky vůči konsolidačnímu celku),
  • průměrný přepočtený počet zaměstnanců.

Tento paragraf také stanoví povinnost malé a mikro účetní jednotce bez povinného auditu uvést informace o nabytí vlastních akcií nebo podílů (ostatní účetní jednotky mají položku uvedenou přímo v rozvaze v pasivech, konkrétně jde o řádek A.I.2. Vlastní podíly).

Další údaje jsou závislé na kategorizaci účetních jednotek

Další údaje v příloze jsou závislé na kategorizaci účetních jednotek podle § 39a až § 39c vyhlášky. Uvedeme zde nejdůležitější změny od roku 2016.
 
Pro malé a mikro účetní jednotky s povinným auditem bude novinkou uvést u jednotlivých položek dlouhodobých aktiv zůstatky na začátku a konci účetního období, přírůstky a úbytky, výši opravných položek a oprávek na začátku a konci účetního období, jejich zvýšení či snížení, dále výši úroků, pokud jsou součástí ocenění majetku.
 
Velké a střední účetní jednotky musí přímo do přílohy uvést informaci o navrhovaném rozdělení zisku nebo vypořádání ztráty. To považuji za významnou změnu, která do sestavení účetní závěrky přinese nutnost spolupráce účetního oddělení s vedením společnosti, aby bylo možné tuto informaci již do samotné účetní závěrky uvést.
 
Naopak již není nutné uvádět náklady na statutární audit, jak striktně vyžadovala vyhláška s účinností do konce roku 2015.
 
Jen pro velké účetní jednotky platí povinnost doplnit do přílohy informace o rozčlenění tržeb z prodeje zboží, výrobků a služeb podle kategorie činností a zeměpisných trhů (do konce roku 2015 platila tato povinnost pro všechny povinně auditované účetní jednotky, zde tedy došlo k výraznému zúžení jednotek, které musí uvádět tyto údaje).
 
Pokud by však informace o členění tržeb, resp. jejich uvedení v příloze (tím pádem i zveřejnění) vedlo k vážnému poškození firmy, nemusí je účetní jednotka uvést, ale musí informovat o vynechání těchto údajů v příloze. Takovým důvodem může podle mého názoru být například udržení obchodního tajemství nebo ochrana před konkurencí.
 
Důležitým bodem příloh všech účetních jednotek, které budou sestavovat první účetní závěrku podle novelizovaného zákona o účetnictví a novelizovaných vyhlášek a českých účetních standardů, bude uvedení převodového můstku k nové podobě rozvahy a výkazu zisku a ztráty.
 
Údaje minulého období budou v nových výkazech mnohdy vykazovány v jiné části výkazu, než tomu bylo do konce roku 2015. Bez uvedení informací, kam byly položky přetříděny, by uživatelé účetních závěrek neměli možnost se dobře zorientovat v nových výkazech.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Finservis s.r.o.  
 
 
Související články:
Rozvaha od roku 2016
Výsledovka od roku 2016

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Lucka
    04. 01. 2017, 17:22

    Dekuji a muzete me nasmerovat na vypocet? Uz to hledam strasne dlouho a porad nevim…

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Michaela Martínková
    04. 01. 2017, 17:15

    Pohoda toto neumožňuje.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Lucie Laubová
    04. 01. 2017, 17:12

    Dobrý den, prosím Vás je v Pohodě k zjištění údaj: Průměrný přepočtený počet zaměstnanců? Nemůžu nikde najít a nevím jak spočítat ručně. A hlavně to nechci počítat ručně u společností s mnoha zaměstnanci. Předem děkuji za odpověď

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Michaela Martínková
    12. 09. 2016, 21:17

    Dobrý večer, máte pravdu,velmi se omlouvám za chybu, bude v nejbližší době přímo v článku opravena – §39a se týká přílohy v plném rozsahu, kterou musí povinně sestavit mikro a malé účetní jednotky s povinným auditem. Příloha ve zkráceném rozsahu obsahuje jen údaje v § 39 a mohou ji sestavit jen mikro a malé účetní jednotky bez povinného auditu.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Lenka
    12. 09. 2016, 10:56

    Nemáte chybu v uvedení toho, kdo uvádí informace podle §39a? Uvádíte, že malé a mikro ÚJ neauditované úvádějí informace podle § 39 a 39a. Mne však z vyhlášky 500/2002 Sb. vyplývá, že podle § 39 všechny ÚJ (tedy i malé a mikro neuditované), ale § 39a je pro mikro a malé ÚJ, které mají povinnost mít ÚZ ověřenou auditorem (§ 3a odst. 5 písm. b a § 6).

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Chystané změny v DPH u dovozu od roku 2028

    |

    Rada Evropské unie schválila změny v oblasti DPH, které začnou platit od 1. července 2028. Nově bude povinnost odvádět daň z přidané hodnoty ležet na dodavatelích a internetových platformách, nikoli na koncových zákaznících. Hlavním cílem je posílit využívání systému IOSS (Import One Stop Shop), který umožní centrální vyřízení DPH v rámci jednoho členského státu. Tento systém usnadní administrativu firmám a zároveň zjednoduší proces nákupu pro spotřebitele. Změna se nejvíce dotkne prodejců levnějšího zboží do 150 eur, kde dnes často DPH platí přímo zákazník.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty