Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

E-faktura snižuje administrativní zátěž


Redakce
3. 11. 2017
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

E-fakturace může usnadnit administrativu a ušetřit čas.

Foto: 123RF

 

Uznávání e-faktur jako rovnocenného ekvivalentu tištěné faktury nestojí nic v cestě. Ačkoli Finanční správa a Ministerstvo financí e-faktury podporují, ve veřejné sféře je to stále ožehavé téma. Následující článek vám práci s e-fakturou více přiblíží.


 
Ministerstvo financí ČR i Finanční správa potvrzují, že uznávání elektronických faktur jako dokladů rovnocenných tradičním papírovým fakturám nestojí v cestě žádné legislativní a ani faktické omezení z daňového nebo účetního pohledu.

Svaz průmyslu a dopravy ČR dlouhodobě podporuje, aby se elektronická fakturace využívala více. Umožňuje snížit administrativní zátěž podnikatelů a chybovost. Ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR vysvětluje, že maximálních výhod z e-fakturace lze dosáhnout pouze, pokud se jedná o fakturu, která automatizovaně přenese data do podnikového účetního systému druhé strany. Tam jsou data opět elektronicky zpracována.

Dále dodává, že e-faktura musí obsahovat všechny povinné prvky a další požadované vlastnosti. Mezi ty patří například možnost ověření elektronickým podpisem. Po celou dobu svého životního cyklu musí mít e-faktura neporušený obsah a musí být na požádání pro obě strany dostupná v čitelné podobě, ať už v elektronické, nebo papírové formě.

Současná evropská i česká legislativa používání e-faktury umožňuje

Podle nařízení Evropského parlamentu nesmějí být elektronickému dokumentu upírány právní účinky a nesmí být odmítán jako důkaz ani v soudním a správním řízení.

Ministr financí Ivan Pilný uvedl, že z účetního a daňového pohledu a také z hlediska finanční kontroly používání e-faktur nic nebrání. Firmy se je tedy nemusí bát využívat, pokud budou mít potřebné vlastnosti.

Akceptace e-faktur stále naráží ve veřejné sféře. Doposud totiž orgány veřejné moci často nemají zcela připraveny interní procesy na příjem, zpracování a archivaci e-faktur, resp. na realizaci celého životního cyklu faktury v elektronické podobě.

Svaz průmyslu a dopravy ČR chce proto zavedení a rychlé rozšíření práce s e-fakturami i do orgánů veřejné sféry povzbudit. E-faktura by mohla komunikaci mezi firmami a veřejnou sférou zjednodušit, a tím zefektivnit.

Výhodou je nejen úspora nákladů a nižší administrativní náročnost ze strany státu, ale zejména časová úspora a snížení administrativní zátěže pro řadu firem. Firmy by pak mohly více využívat e-faktury i v soukromé sféře při obchodním styku.

Podle viceprezidentky Svazu průmyslu a dopravy ČR již nyní využívají e-fakturaci zejména střední a větší firmy a bude pro ně jednodušší využívat jednu formu komunikace jak se státem, tak v obchodním vztahu mezi firmami.

Je to jeden z prvních kroků v rámci realizace úplného elektronického podání, na nějž bude snazší navázat dalšími elektronickými službami ze strany státu, které budou dále přínosné pro komunikaci firem a státní sféry.

Elektronizace a digitalizace jsou přirozeným trendem a v mnoha případech mohou usnadnit plnění povinností a snížit chybovost a náklady. Některé firmy ale naráží na tak zvanou papírovou zvyklost. Proto zveřejnil Svaz průmyslu a dopravy ČR ve spolupráci s Ministerstvem financí a Generálním finančním ředitelstvím podrobnější informativní zprávu, která firmám práci s e-fakturou víc přiblíží.


Zdroj: Ministerstvo financí
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru




 
 
Security code 
 

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
MARTHYpyro - ohňostroje
Prodejna v Modřanech, ohňostroje na jedno zapálení, eshop
www.marthypyro.cz

SOFTLABS CZECH s.r.o.
Tvorba webových stránek a e-shopů, webhosting a levné telefonování
www.softlabs.cz

Daňový kalendář

26. 2. 2018 Přiznání DPH (za leden 2018)
26. 2. 2018 Souhrnné hlášení (za leden 2018)
26. 2. 2018 Kontrolní hlášení (za leden 2018)
28. 2. 2018 Odvod daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za leden 2018

Další termíny

Kurzovní lístek

25,34 Kč
0,020 Kč
20,60 Kč
-0,020 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 23.02.2018

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru