Uznávání e-faktur jako rovnocenného ekvivalentu tištěné faktury nestojí nic v cestě. Ačkoli Finanční správa a Ministerstvo financí e-faktury podporují, ve veřejné sféře je to stále ožehavé téma. Následující článek vám práci s e-fakturou více přiblíží.
Ministerstvo financí ČR i Finanční správa potvrzují, že uznávání elektronických faktur jako dokladů rovnocenných tradičním papírovým fakturám nestojí v cestě žádné legislativní a ani faktické omezení z daňového nebo účetního pohledu.
Svaz průmyslu a dopravy ČR dlouhodobě podporuje, aby se elektronická fakturace využívala více. Umožňuje snížit administrativní zátěž podnikatelů a chybovost. Ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR vysvětluje, že maximálních výhod z e-fakturace lze dosáhnout pouze, pokud se jedná o fakturu, která automatizovaně přenese data do podnikového účetního systému druhé strany. Tam jsou data opět elektronicky zpracována.
Dále dodává, že e-faktura musí obsahovat všechny povinné prvky a další požadované vlastnosti. Mezi ty patří například možnost ověření elektronickým podpisem. Po celou dobu svého životního cyklu musí mít e-faktura neporušený obsah a musí být na požádání pro obě strany dostupná v čitelné podobě, ať už v elektronické, nebo papírové formě.
Současná evropská i česká legislativa používání e-faktury umožňuje
Podle nařízení Evropského parlamentu nesmějí být elektronickému dokumentu upírány právní účinky a nesmí být odmítán jako důkaz ani v soudním a správním řízení.
Ministr financí Ivan Pilný uvedl, že z účetního a daňového pohledu a také z hlediska finanční kontroly používání e-faktur nic nebrání. Firmy se je tedy nemusí bát využívat, pokud budou mít potřebné vlastnosti.
Akceptace e-faktur stále naráží ve veřejné sféře. Doposud totiž orgány veřejné moci často nemají zcela připraveny interní procesy na příjem, zpracování a archivaci e-faktur, resp. na realizaci celého životního cyklu faktury v elektronické podobě.
Svaz průmyslu a dopravy ČR chce proto zavedení a rychlé rozšíření práce s e-fakturami i do orgánů veřejné sféry povzbudit. E-faktura by mohla komunikaci mezi firmami a veřejnou sférou zjednodušit, a tím zefektivnit.
Výhodou je nejen úspora nákladů a nižší administrativní náročnost ze strany státu, ale zejména časová úspora a snížení administrativní zátěže pro řadu firem. Firmy by pak mohly více využívat e-faktury i v soukromé sféře při obchodním styku.
Podle viceprezidentky Svazu průmyslu a dopravy ČR již nyní využívají e-fakturaci zejména střední a větší firmy a bude pro ně jednodušší využívat jednu formu komunikace jak se státem, tak v obchodním vztahu mezi firmami.
Je to jeden z prvních kroků v rámci realizace úplného elektronického podání, na nějž bude snazší navázat dalšími elektronickými službami ze strany státu, které budou dále přínosné pro komunikaci firem a státní sféry.
Elektronizace a digitalizace jsou přirozeným trendem a v mnoha případech mohou usnadnit plnění povinností a snížit chybovost a náklady. Některé firmy ale naráží na tak zvanou papírovou zvyklost. Proto zveřejnil Svaz průmyslu a dopravy ČR ve spolupráci s Ministerstvem financí a Generálním finančním ředitelstvím podrobnější informativní zprávu, která firmám práci s e-fakturou víc přiblíží.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.