Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Návrh zákona o digitální dani zamířil do vlády

Návrh zákona o digitální dani zamířil do vlády

Vláda obdržela návrh na zavedení tzv. digitální daně, který prosazuje jednotnou sazbu ve výši 7 % na vybrané internetové služby poskytované v ČR. Kterých služeb se nová daň dotkne, kdo bude jejím poplatníkem a kdy by měla vstoupit v platnost?

Digitální dani ve výši 7 % budou podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 mil. EUR ročně, které na území ČR dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 50 mil. Kč za uskutečněné zdanitelné služby.

Zdaňovat se přitom budou jednotlivé služby tehdy, pokud se překročí minimální hranice pro jejich zdanění. Nová daň nebude zdaňovat konečné uživatele.

Základem daně budou tržby za služby poskytnuté během zdaňovacího období vztahující se k českým uživatelům. Zdaňovacím obdobím bude kalendářní rok. Daň se bude platit v měsíčních zálohách a splatná bude ve lhůtě pro podání daňového přiznání.

Účinnost zákona se bude odvíjet od legislativního procesu, předpokládaný start digitální daně v České republice je v polovině roku 2020.

Které služby budou podléhat digitální dani?

Daň se vztahuje na vybrané internetové služby, jde o tzv. DST model digitální daně, který již dříve navrhla Evropská komise.

Týká se tedy umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní zaměřené na jejich uživatele, dále pak využití mnohostranných digitálních rozhraní, která uživatelům umožňují vyhledávat jiné uživatele a interakci s nimi a která mohou rovněž usnadňovat související dodávky zboží nebo poskytování služeb přímo mezi uživateli. A také prodeje dat shromážděných o uživatelích a generovaných jejich činností na digitálních rozhraních.

Příklad

Poskytování těchto služeb podlehne nové dani, pokud se u daného plátce překročí minimální hranice pro jejich zdanění. V případě provedení cílené reklamní kampaně a poskytnutí dat o uživatelích je tak touto hranicí obrat za danou službu na území ČR ve výši minimálně 5 mil. Kč.

Mnohostranného digitálního rozhraní se zase bude digitální daň týkat tehdy, pokud bude mít více než 200 000 uživatelských účtů.

Související článek:
Digitální daň – bič na firmy s globálním dosahem?

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Nová struktura jednotného měsíčního hlášení je zveřejněna

    |

    Nařízení vlády č. 417/2025 Sb., účinné od 1. ledna 2026, stanovuje detailní podobu jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Jde o nový elektronický systém, který nahradí dosavadní množství měsíčních výkazů jedním souhrnným hlášením. JMHZ bude rozděleno do tří částí – souhrnné, pojistné a individualizované, přičemž zdravotní pojištění zatím zůstává mimo systém. Cílem je zásadně snížit administrativní zátěž a zefektivnit sdílení dat mezi zaměstnavateli a úřady. Namísto až 25 různých formulářů budou firmy odevzdávat jediný dokument, ve kterém uvedou celkové firemní údaje, informace pro sociální pojištění i data o jednotlivých zaměstnancích. Proces se tím výrazně zpřehlední a zjednoduší.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty