Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Minimální mzda v roce 2022 vzroste na 16 200 Kč

Minimální mzda v roce 2022 vzroste na 16 200 Kč

Růst minimální mzdy na 16 200 Kč v příštím roce bude mít vliv i na výši zaručené mzdy. Jaké jsou příklady profesí v jednotlivých skupinách a co dalšího ovlivní zvýšení minimální mzdy, zjistíte v tomto článku.

Minimální mzda poroste v příštím roce o tisíc korun, od roku 2022 bude tedy ve výši 16 200 Kč. Původní návrh Ministerstva práce a sociálních věcí na výraznější zvýšení na 18 000 Kč neprošel. Česká republika bude mít v roce 2022 poměr minimální mzdy vůči průměrné mzdě zhruba necelých 42 %, což ji řadí na poslední příčky zemí Evropské unie.

Minimální mzda ovlivňuje také zaručenou mzdu. Ta se dělí do osmi skupin podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce. První skupina kopíruje minimální mzdu. Nejnižší úrovně zaručené mzdy jsou platné pro zaměstnance, kteří nemají mzdu sjednanou v kolektivní smlouvě, a pro zaměstnance ve veřejných službách a veřejné správě.

Tab. 1: Zaručená mzda v roce 2022
 

Skupina Zaručená měsíční mzda Zaručená hodinová mzda
2021 2022 2021 2022
1. 15 200 Kč 16 200 Kč 90,50 Kč 96,40 Kč
2. 16 800 Kč 17 900 Kč 99,90 Kč 106,50 Kč
3. 18 500 Kč 19 700 Kč 110,30 Kč 117,50 Kč
4. 20 500 Kč 21 800 Kč 121,80 Kč 129,80 Kč
5. 22 600 Kč 24 100 Kč 134,40 Kč 143,30 Kč
6. 24 900 Kč 26 600 Kč 148,40 Kč 158,20 Kč
7. 27 500 Kč 29 400 Kč 163,90 Kč 174,70 Kč
8. 30 400 Kč 32 400 Kč 181,00 Kč 192,80 Kč

Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí

Tab. 2: Příklady profesí v jednotlivých skupinách
 

Skupina Příklad profesí
1. pomocnice v kuchyni, švadlena drobných úprav, uklízečka, doručovatel zásilek, nosič zavazadel
2. kopáč, lešenář do 10 m, sanitář, pokojská, trafikant, asfaltér
3. zedník, klempíř, instalatér, topenář, číšník, barman, holič, kadeřník
4. průvodce s tlumočením, kuchař specialista, krejčí v modelové a zakázkové výrobě
5. řidič autobusu, mistr, dispečer, záchranář, všeobecná zdravotní sestra, porodní asistentka, personální a mzdová účetní, průzkumník trhu, učitel ve školce
6. obchodní referent, speciální pedagog, správce sítí, tvůrce IT systému, samostatný projektant rozsáhlých a náročných staveb
7. finanční expert, lékař, zubař, farmaceut, expert na marketing, programátor
8. odborník na finanční a obchodní strategii organizací, makléř na finančním a kapitálovém trhu, špičkový vědecký pracovník řešící principiálně nové vědeckovýzkumné okruhy

Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí

Dopady zvýšení minimální mzdy do dalších oblastí

Co dalšího ovlivní zvýšení minimální mzdy:

  • Zvýší se sleva na dani za umístění dítěte (tzv. školkovné) – v roce 2022 bude činit 16 200 Kč. Tato sleva se neuplatňuje měsíčně, zaměstnanci i OSVČ si ji mohou uplatnit zpětně za celý rok až v daňovém přiznání nebo ročním zúčtování (ti, kteří využívají paušální daň, na ni ale nárok nemají). Nová výše se bude týkat až přiznání či zúčtování za rok 2022.
  • Zvýší se hranice příjmů, kterých musí poplatník ve zdaňovacím období dosáhnout, aby měl nárok na daňový bonus na dítě – jedná se o šestinásobek minimální mzdy, pro rok 2022 se bude tedy jednat o částku 97 200 Kč (16 200 × 6), případně 8 100 Kč měsíčně (1/2 z 16 200 Kč).
  • Zvýší se minimální vyměřovací základ pro odvod zdravotního pojištění zaměstnanců. Dojde i ke zvýšení částky, kterou musí uhradit lidé bez zdanitelných příjmů (tzv. samoplátci) na zdravotním pojištění. Tato částka se zvýší o 135 Kč, ze současných 2 052 Kč tak vzroste na 2 187 Kč. Novou výši musí osoby bez zdanitelných příjmů uhradit již za leden 2022, a to do 8. 2. 2022.
  • Zvýší se limit pro osvobození pravidelně vyplácených důchodů – ročně je osvobozen 36násobek minimální mzdy, což bude v roce 2022 představovat částku 583 200 Kč.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Změna postupu při odhlašování státních zaměstnanců

    |

    Od 1. 11. 2026 nabývá účinnosti zákon č. 195/2026 Sb., o státních zaměstnancích, na jehož základě budou státní zaměstnanci ministerstev a jiných správních úřadů vykonávat práci v pracovním poměru. Změna se týká také oznamování údajů pro podporu v nezaměstnanosti při odhlašování zaměstnanců z evidence ČSSZ. Při vyplňování atributů 10525, 10381 a 10380 je nutné rozlišit, zda končí služební poměr do 31. 10. 2026, nebo pracovní poměr od 1. 11. 2026. U služebního poměru se uvádí druh zaměstnání 2 a důvod jeho skončení, u pracovního poměru druh zaměstnání 1 a důvod ukončení pracovněprávního vztahu. Pokud odpovídající důvod není v nabídce, zvolí se „Ostatní“. Pro zvláštní případy podle § 95 odst. 19 zákona č. 195/2026 Sb. se uvede druh zaměstnání 2 a důvod skončení „Ostatní“. Ostatní atributy se vyplňují standardním způsobem.

Daňový kalendář

2. 11. 2026
Poslední den lhůty pro podání přihlášky k registraci skupiny podle § 95a zákona o DPH, která chce být registrována od 1. ledna 2027, nebo žádosti o zrušení skupinové registrace k 31. prosinci 2026 nebo změnu skupinové registrace (pro přistoupení člena do skupiny nebo pro zrušení členství člena skupiny)
2. 11. 2026
Odvod daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za září 2026
2. 11. 2026
Roku 2024, je-li výkazním obdobím skupiny kalendářní rok
9. 11. 2026
Splatnost daně za září 2026 (mimo spotřební daň z lihu)
20. 11. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za říjen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty