Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Musím vrátit DPH po zrušení registrace?

Musím vrátit DPH po zrušení registrace?

Když zrušíte registraci k dani z přidané hodnoty, musíte vrátit uplatněnou DPH? Je zapotřebí zbylé zásoby přiznat a zaplatit z nich daň z příjmů? Naši odborníci odpovídají na další z vašich dotazů.

Dotaz:
K 10. 1. 2014 jsem zrušil registraci k DPH a k 31. 12. 2013 celé podnikání. Potřebuji dodanit zásoby zboží, udělám inventuru v nákupních cenách s DPH? V červnu 2013 jsem koupil flokovačku, kterou jsem uplatnil jako odpočet DPH za 23 000 Kč, musím toto DPH vrátit? Musím tyto zbylé zásoby přiznat a zaplatit z nich daň z příjmů?


Odpovídá Ing. Jaromír Chlada, ekonomický a účetní poradce:

Tak nejprve k té flokovačce. Pochopil jsem to tak, že flokovačku jste pořídil za 23 000 Kč a uplatnil si u ní odpočet DPH na vstupu. Pak by se jednalo o tzv. drobný hmotný majetek. Problém je v tom, že v případě vyřazení drobného hmotného majetku při ukončení podnikání se názory odborníků poněkud liší, často se bohužel liší od názoru příslušného správce daně.
 
První názor zní, že drobný hmotný majetek se po svém vydání „do spotřeby“ již neeviduje v obchodním majetku (konkrétně v kategorii zásob), a proto není předmětem dodanění podle § 79a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (ZDPH).
 
Druhý názor je ten, že v případě, kdy skončíte podnikání, přestanete používat obchodní majetek pro účely související s uskutečňováním ekonomických činností, začnete ho trvale používat pro svou osobní potřebu a toto osobní používání se podle ustanovení § 13 odst. 4 a 5 ZDPH považuje za zdanitelné plnění.

Je tedy nutné odvést (vrátit) příslušnou DPH uplatněnou při pořízení tohoto majetku. Přičemž výše DPH, kterou je nutné odvést, se stanoví ze základu určeného podle § 36 ZDPH jako cena, za kterou by bylo možno tuto flokovačku (nebo něco obdobného) pořídit ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, tedy v tomto případě ke dni ukončení podnikání. Tento druhý názor je z daňového hlediska pro poplatníka bezpečnější, zvlášť jedná-li se o majetek relativně nový.
 
Pokud jde o zásoby, u těch platí ustanovení § 79a ZDPH, podle něhož jste při zrušení registrace povinen snížit uplatněný nárok na odpočet daně u majetku, který je ke dni zrušení registrace Vaším obchodním majetkem a u kterého jste uplatnil nárok na odpočet daně nebo jeho část. Nárok na odpočet se sníží u zásob o DPH ve výši původně uplatněného odpočtu. Snížení odpočtu daně je plátce povinen provést za poslední zdaňovací období registrace, v posledním přiznání k DPH.
 
Z hlediska daně z příjmů, pokud jde o nespotřebované zásoby, je při ukončení podnikání nutno upravit základ daně z příjmů v souladu s ustanovením § 23 odst. 8 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. K tomu doporučuji prostudovat například článek Přerušení či zrušení živnosti.
 
Pokud jde o flokovačku, pro tu platí při případném dalším prodeji osvobození od daně z příjmů v případě, kdy příjem z jejího prodeje obdržíte až po pěti letech od jejího vyřazení z obchodního majetku.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Ludmila Meluzínová
    06. 02. 2025, 21:06

    Dobrý den, na 4 měsíce mám pozastavenou živnost, jsem plátce DPH. V této době však musím uhradit někeré platby např. roční poplatek za internet, pojištění vozidla…. jak mám v tomto případě postupovat? Mohu uhradit z účtu a žádat vrácení DPH? Děkuji.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • mitulinka
    09. 05. 2017, 14:16

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, pokud OSVČ skončí jako plátce daně, ale bude na vedlejší činnost podnikat dále a má v účetnictví automobil, ze kterého mu vraceli DPH před dvěma lety, bude muset DPH vrátit za poměrnou dobu, nebo ne? Děkuji moc za odpověď

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Lenka
    20. 10. 2015, 07:15

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak to bude se zálohami resp. vyúčtováním energií po zrušení registrace. Ze záloh se DPH uplatňovalo. Děkuji

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Petr
    23. 03. 2015, 06:43

    Rád bych se zeptal, jak je to s dodaněním drobného majetku, pokud jsem přestal být plátcem DPH, ale nadále pokračuji v podnikání už jako neplátce. Nalezl jsem rozdílné názory. Já jsem se přiklonil k tomu, že nebudu snižovat odpočet u drobného majetku, protože mi zákon o DPH neříká, jak tomám udělat. Finanční úřad ale přišel s tím, že drobný majetek musím dodanit a to dle §74-77 zákona o DPH a to i vše, co jsem měl zaúčtováno jako režii! Vytisk jsem např. reklamní letáky, dal jsem to do režie, ale oni chtějí doložit, kolik jsem jich rozdal a ze zbytku vrátit zpět DPH. Je jejich výklad správný? Co se týká drobného majetku, mohu si stanovit sám limit pro jeho evidenci, a pokud si zvolím třeba 20 000 Kč, pak vše níže již neeviduji. V tom případě už to není majetek a nemám proč z toho odvádět zpět DPH.
    Děkuji za Vaši rychlou radu, 25.4. jsem pozván na finanční úřad.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Riki
    21. 01. 2015, 16:42

    Odhlášení registrace k DPH?
    Dobrý den, prosím o radu skrze termíny k odhlášení registrace k DPH. Registrován k DPH jsem od roku 2011,už před loni tržby za 12měsíců nepřesahovaly limit k odvodu DPH, ale situaci jsem neřešil z důvodů blízkého snížení limitu na 750000,-. Jenže limit 1OOOOOO,- nakonec zůstal. Kdy mám podat žádost k ukončení registrace DPH. Mohu už ke konci ledna nebo až ke konci zdaňovacího období což je 31.března. / jsem 1/4letní plátce DPH /
    K datu žádosti mám přiložit momentální stav zásob pro stanovení odpočtu DPH, který budu muset samozřejmě vrátit FÚ. Jaké má termíny FÚ v tomto řízení.
    Děkuji za radu či odpověď. R.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících