Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Přeplatek na dani z příjmů fyzických osob

Přeplatek na dani z příjmů fyzických osob

Podali jste daňové přiznání a očekáváte přeplatek na dani? Dokdy vám ho musí finanční úřad vrátit? Jaká jsou pravidla při vracení přeplatku daně z příjmů fyzických osob vyplývající z daňového řádu, se dozvíte v tomto článku.

Pro vrácení přeplatku je stanovena třicetidenní lhůta, která začíná běžet až po vyměření daně. Aktuálně podávaná přiznání k dani z příjmů budou vyměřena ke dni 3. dubna 2017. Pokud nebude důvod k zahájení postupu k odstranění pochybností a následující den začne třicetidenní lhůta běžet, uplyne dnem 3. května 2017.

Takže v případě, že vám na základě včas podaného přiznání k dani z příjmů vznikne vratitelný přeplatek, dostanete jej nejpozději do 3. května. Za den vrácení přeplatku se považuje den, kdy došlo k odepsání částky z účtu finančního úřadu.

Jakým způsobem vám finanční úřad přeplatek vrátí, si sami určíte přímo v daňovém přiznání. Na konci formuláře (strana 4) zvolíte, zda vám ho má zaslat poštou, nebo na účet.

Poplatníci registrovaní u správce daně

Poplatníci, kteří jsou u správce daně registrováni, tedy obdrželi „Osvědčení o registraci“, jsou povinni určit k vrácení přeplatku jeden z bankovních účtů uvedených v registraci.

Pokud bude registrovaný daňový subjekt žádat o vrácení přeplatku na účet, který v registračních údajích neoznámil (správce daně jej nemá v registru), je nezbytné, aby tak učinil do doby vzniku přeplatku.

Registraci podléhají účty, na nichž jsou soustředěny prostředky z podnikatelské činnosti a jsou využívány k ekonomické činnosti. Za tím účelem podáte u správce daně tiskopis „Oznámení o změně registračních údajů“, který naleznete na Daňovém portálu nebo ve formátu PDF na webu Finanční správy.

V případě, že máte u správce daně registrovaný účet, nemůžete požadovat vrácení přeplatku poštovním poukazem nebo na jiný neregistrovaný účet.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • ČSSZ rozšíří službu Seznam zaměstnanců na ePortálu

    |

    Česká správa sociálního zabezpečení připravuje rozšíření služby 2.12 Seznam zaměstnanců na ePortálu ČSSZ. Nová verze má zaměstnavatelům nabídnout více údajů pro kontrolu evidovaných zaměstnanců. Nově bude možné zobrazit například rodné číslo, druh činnosti, bližší určení zaměstnání, identifikátor zaměstnání nebo OIČ. Zároveň se položka „Pojistný vztah od“ přejmenuje na „Datum nástupu do zaměstnání“ a „Pojistný vztah do“ na „Datum skončení zaměstnání“. Změny se promítnou také do XML a CSV výstupů, které využívají mzdové a personální systémy. Dodavatelé těchto řešení by proto měli včas ověřit jejich kompatibilitu s novými specifikacemi. Nasazení změn do produkčního prostředí je aktuálně plánováno na 15. října 2026. Nové technické specifikace XML a CSV rozhraní mají být zveřejněny 15. září.

Daňový kalendář

21. 9. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za srpen 2026
21. 9. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 9. 2026
Splatnost daně za červenec 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 9. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za srpen 2026
25. 9. 2026
Souhrnné hlášení za srpen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty