Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Novela živnostenského zákona zruší povinnost označovat provozovnu identifikačním číslem

Až čtvrt miliardy korun ušetří podnikatelům změny v živnostenském zákoně. Novela zjednoduší od července letošního roku řadu povinností spojených s administrativou, některé dokonce čeká úplné zrušení.

Odstranit některé povinnosti, které sníží administrativní zátěž podnikání, se chystá novela živnostenského zákona. Podnikatelé už nebudou muset například označovat provozovnu identifikačním číslem, což se využívalo jen pro úřední statistiku. Identifikační číslo ale úplně nezanikne, jen si toto označení úředníci povedou sami a podnikateli odpadnou starosti s tím spojené.

Veškeré změny údajů budou moci živnostníci oznamovat prostřednictvím centrálního registračního místa (živnostenského úřadu). Doteď museli tyto informace hlásit správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, úřadu práce a zdravotní pojišťovně. Novela podnikatelům umožní, aby mohli prostřednictvím centrálního registračního místa oznamovat i takovou změnu údajů, kterou už neoznamují přímo živnostenskému úřadu.

Novela živnostenského zákona počítá také s rozšířením nabídky služeb registračních míst, kam je možné změny nahlásit.

Usnadní stěhování firmy


Zákon upouští i od povinného oznamování změny adresy místa podnikání při stěhování, pokud ji má živnostník stejnou jako adresu trvalého bydliště a chce tento stav zachovat i nadále. Tento fakt jim stačí dopředu nahlásit na živnostenský úřad a už se při stěhování nikdy nemusejí zajímat o hlášení změny adresy místa podnikání. Živnostenský úřad si už adresu sám přepíše.

Novela živnostenského zákona teď putuje k prezidentovi. Pokud ji podepíše, měla by začít platit od 1. července 2012.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Rychlejší administrativa při hlášení pracovních úrazů

    |

    Vláda schválila nařízení, které od 1. ledna 2026 zavádí povinnost hlášení pracovních úrazů výhradně elektronicky. Zaměstnavatelé budou moci úrazy jednoduše ohlásit prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce, který zajistí automatické odeslání příslušným institucím. Tím se výrazně sníží administrativní zátěž a zpřehlední správa i statistika úrazů, což přispěje k lepší ochraně práv zaměstnanců. Současně vláda přijala  další nařízení v oblasti BOZP, která se týkají bezpečnosti na staveništích, poplatků za odbornou činnost Technické inspekce ČR a pravidel pro akreditaci a provádění zkoušek odborné způsobilosti.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

Užitečné informace