Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Novela živnostenského zákona zruší povinnost označovat provozovnu identifikačním číslem

Až čtvrt miliardy korun ušetří podnikatelům změny v živnostenském zákoně. Novela zjednoduší od července letošního roku řadu povinností spojených s administrativou, některé dokonce čeká úplné zrušení.

Odstranit některé povinnosti, které sníží administrativní zátěž podnikání, se chystá novela živnostenského zákona. Podnikatelé už nebudou muset například označovat provozovnu identifikačním číslem, což se využívalo jen pro úřední statistiku. Identifikační číslo ale úplně nezanikne, jen si toto označení úředníci povedou sami a podnikateli odpadnou starosti s tím spojené.

Veškeré změny údajů budou moci živnostníci oznamovat prostřednictvím centrálního registračního místa (živnostenského úřadu). Doteď museli tyto informace hlásit správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, úřadu práce a zdravotní pojišťovně. Novela podnikatelům umožní, aby mohli prostřednictvím centrálního registračního místa oznamovat i takovou změnu údajů, kterou už neoznamují přímo živnostenskému úřadu.

Novela živnostenského zákona počítá také s rozšířením nabídky služeb registračních míst, kam je možné změny nahlásit.

Usnadní stěhování firmy


Zákon upouští i od povinného oznamování změny adresy místa podnikání při stěhování, pokud ji má živnostník stejnou jako adresu trvalého bydliště a chce tento stav zachovat i nadále. Tento fakt jim stačí dopředu nahlásit na živnostenský úřad a už se při stěhování nikdy nemusejí zajímat o hlášení změny adresy místa podnikání. Živnostenský úřad si už adresu sám přepíše.

Novela živnostenského zákona teď putuje k prezidentovi. Pokud ji podepíše, měla by začít platit od 1. července 2012.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

Užitečné informace

4 tisíce sledujících