V poslední době se vyrojily informace, že s novým občanským zákoníkem, který začne platit od 1. 1. 2014, skončí také dvouletá záruční doba. Ministerstvo průmyslu a obchodu uklidňuje, že dva roky záruky budou platit i nadále.
„Poplašná zpráva“ o konci dvouleté záruční lhůty se objevila s největší pravděpodobností kvůli tomu, že nový občanský zákoník (NOZ) nepoužívá pojem záruka či záruční doba ve smyslu § 619 a násl. stávajícího občanského zákoníku. Obsah práv a povinností kupujících a prodávajících však zůstává v podstatě zachován.
„Spotřebitelé by měli mít možnost stejně jako dnes uplatnit právo na odpovědnost za vady po dobu dvou let,“ uvedl k tomu náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hajdušek.
I po 1. lednu příštího roku tedy bude nadále platit základní pravidlo, že prodávající odpovídá kupujícímu za to, že věc nemá při převzetí vady (§ 616 stávajícího OZ a § 2161 NOZ). Zejména odpovídá kupujícímu za to, že věc má vlastnosti, které si strany ujednaly. Pokud takové ujednání chybí, pak takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží, případně které prodávající či výrobce uvádí v reklamě.
Dále prodávající odpovídá za to, že se věc hodí k účelu, který pro její použití uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá, že odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určena podle smluveného vzorku nebo předlohy, že je věc v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a že vyhovuje požadavkům právních předpisů.
Odpovědnost prodávajícího vadu řešit
Dle ustanovení § 2165 NOZ kupující bude moci stejně jako dnes uplatnit práva z vady, která se u spotřebního zboží vyskytne v době 24 měsíců od jeho převzetí. S uplatněným právem z vady souvisí odpovědnost prodávajícího vadu řešit. Tuto odpovědnost má prodávající i dnes (viz § 620 stávajícího OZ a § 2165 NOZ).
Pokud jde o délku trvání odpovědnosti, je potvrzena i ustanovením, podle kterého si smluvní strany nemohou sjednat kratší dobu pro uplatnění práv z odpovědnosti. Pokud by tak učinily, k takovému ujednání by se nepřihlíželo (§ 2168 NOZ).
K určitým změnám oproti stávajícímu stavu dochází při uplatnění práv kupujícího za vady. Například nově bude mít spotřebitel možnost kdykoliv požadovat slevu z kupní ceny, což lze chápat jako rozšíření práv spotřebitelů (viz § 2169 NOZ ve srovnání s § 622 OZ).
Komentáře
Tom
26. 03. 2014, 15:34Pokud zboží nekupujete jako spotřebitel, ale na IČ, dvouletou záruku budete mít pouze v případě, pokud ji prodávající dobrovolně poskytne, takzvanou záruku za jakost. Dvouletá záruka se vztahuje ve Vašem případě pouze na skryté vady, jinak platí zákonná záruka odpovědnosti za vady půl roku.
A. Václavík
26. 03. 2014, 11:26Dobrý den,
zajímalo by mě zda je někde určeno, jaká je minimální záruka za spotřební zboží ( např. na bílé elektro..) při nákupu na IČO. děkuji
belehrad
31. 05. 2013, 22:09Záruka skutečně končí: http://www.lexforum.cz/451.