Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Povinná elektronická komunikace se rozšířila

Nově má od roku 2015 povinnost učinit podání pouze elektronicky daňový subjekt nebo jeho zástupce, který má zpřístupněnu datovou schránku, nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

S účinností od 1. ledna 2015 platí, že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen učinit pouze elektronicky (datovou zprávou) tato podání:

  • přihlášku k registraci,
  • oznámení o změně registračních údajů,
  • řádné daňové přiznání a dodatečné daňové přiznání,
  • hlášení a vyúčtování.

 
Tato datová zpráva musí být ve formátu a struktuře, kterou stanovuje správce daně, a musí být odeslaná nejlépe prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro finanční správu, a to s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, nebo podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. Další možností je odeslání prostřednictvím datové schránky. Všechny tyto způsoby jsou přípustné.
 
Za nedodržení povinné elektronické formy u podání, jejichž seznam je zveřejněn na webu finanční správy, uloží správce daně pokutu ve výši 2 000 Kč. Pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní, může mu správce daně uložit pokutu až do výše 50 000 Kč.
 
Podrobnější informace, zejména k formátu a struktuře datové zprávy, jsou dostupné na internetových stránkách finanční správy.

Kdo musel povinně komunikovat elektronicky již dříve?

Stávající okruh subjektů povinných komunikovat s finanční správou elektronicky se tímto od roku 2015 rozšířil. Od počátku roku 2014 již povinně elektronicky podávají svá daňová přiznání, dodatečná daňová přiznání a hlášení včetně příloh, přihlášky k registraci a oznámení o změně registračních údajů všichni plátci DPH.
 
Výjimku tvoří pouze plátci DPH – fyzické osoby, jejichž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhne 6.000.000 Kč a nemají zákonem stanovenou povinnost činit podání elektronicky.
 
Povinná elektronická komunikace se správcem daně se vztahuje mimo jiné také na všechny plátce DPH bez rozdílu, pokud jde o podání výpisu z evidence pro daňové účely v režimu přenesení daňové povinnosti (tzv. reverse charge) a souhrnného hlášení.
 

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • ViDA – DPH v digitální éře

    |

    Evropský parlament schválil balíček ViDA, který od 14. dubna 2025 přináší modernizaci DPH v digitální éře. Klíčové změny se týkají elektronické fakturace, platforem a přeshraničních transakcí. Od července 2030 bude u přeshraničních B2B plnění povinná elektronická faktura do 10 dnů, zruší se souhrnné hlášení. Od roku 2028 ponesou platformy odpovědnost za DPH u služeb jako ubytování a přeprava, pokud poskytovatel neprokáže své DIČ a že sám DPH odvádí.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících