Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

K nejrizikovějším oborům podnikání patří obchod

K nejrizikovějším oborům podnikání v České republice patří obchod, pohostinství, doprava a stavebnictví. Nejstabilnější a nejméně rizikové jsou naopak firmy z oblasti energetiky, školství, zdravotnictví, nemovitostí a zemědělství.

Detailní analýza tuzemské podnikatelské základny, kterou provedla společnost Bisnode, ukázala, že krachem je ohrožena téměř každá třetí firma podnikající v oblasti obchodu, každá čtvrtá firma z pohostinství, ubytování a dopravy a každá pátá stavební firma. V těchto oborech činnosti působí největší podíl společností se skóringovým stupněm „rizikový“.
 
K nejstabilnějším oborům činnosti v České republice, z pohledu největšího zastoupení firem se skóringovým stupněm „vynikající“, jednoznačně patří výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody. S výraznějším odstupem následuje školství, zdravotnictví a zemědělství.
 
„Vysoký počet společností se skóringem „vynikající“ a nízký počet společností se skóringem „rizikový“, resp. „úpadek“, je známkou, že energetika je nejstabilnějším oborem podnikání v České republice. Energetika těží ze svého silného postavení, které v některých oblastech připomíná oligopol, zatímco zdravotnictví a školství jsou služby, jejichž spotřeba se v jakékoliv době jen obtížně omezuje, což přispívá k jejich stabilitě,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.
 
Tab.: Rozložení rizikovosti a stability ve vybraných segmentech podnikání v ČR

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Nová struktura jednotného měsíčního hlášení je zveřejněna

    |

    Nařízení vlády č. 417/2025 Sb., účinné od 1. ledna 2026, stanovuje detailní podobu jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Jde o nový elektronický systém, který nahradí dosavadní množství měsíčních výkazů jedním souhrnným hlášením. JMHZ bude rozděleno do tří částí – souhrnné, pojistné a individualizované, přičemž zdravotní pojištění zatím zůstává mimo systém. Cílem je zásadně snížit administrativní zátěž a zefektivnit sdílení dat mezi zaměstnavateli a úřady. Namísto až 25 různých formulářů budou firmy odevzdávat jediný dokument, ve kterém uvedou celkové firemní údaje, informace pro sociální pojištění i data o jednotlivých zaměstnancích. Proces se tím výrazně zpřehlední a zjednoduší.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty