Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Elektronické výpisy obchodního rejstříku budou zdarma

Koncem března se dočká spuštění nová aplikace obchodního rejstříku. Aplikace přístupná všem na internetu umožní jednodušší podání návrhu na zápis či změnu údajů v obchodním rejstříku. Vnitřní část aplikace zase ulehčí práci rejstříkovým soudům.

Nová a přehlednější internetová aplikace obchodního rejstříku bude v provozu už od 31. března. Lidé v něm budou moci mimo jiné snadněji vyhledat konkrétní subjekt – do jediného vyhledávacího políčka bude stačit zadat identifikační číslo, název společnosti nebo spisovou značku. Nový rejstřík naleznou zájemci na webové adrese or.justice.cz.

„Jsem přesvědčen o tom, že cesta promyšlené elektronizace je správný postup, který zajišťuje větší efektivitu práce. Nová aplikace usnadní život podnikatelům i soudům. Navíc ještě v letošním roce počítáme s jejím napojením na Evropský obchodní registr,“ popsal ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil a dodal, že k financování projektu ministerstvo využilo prostředky z evropských fondů. Celkové náklady na projekt nového informačního systému obchodního rejstříku se vyšplhaly na 80 milionů korun. Ze státního rozpočtu šlo na projekt pouze 15 procent nákladů.

Další novinkou obchodního rejstříku bude interaktivní formulář. Ten zjednoduší předkládání návrhů na zápis údajů do obchodního rejstříku. Formulář sám zkontroluje, jestli je správně vyplněný. V řadě případů tak předejde tomu, aby rejstříkový soud musel navrhovatele vyzývat k doplnění. Zápis nebo změnu údajů v obchodním rejstříku si tak podnikatelé dokáží zařídit lehce sami, aniž by museli například vyhledat radu právníka.

Data obsažená v databázi nebudou už jen informativní, ale závazná. Elektronický originál výpisu si budou moci uživatelé zdarma stáhnout ve formátu pdf. Podnikatelé tak budou moci prokazovat své údaje zapsané v obchodním rejstříku i v elektronické podobě a nebudou si už muset pořizovat výpis přes CzechPoint.

Jednodušší práce pro rejstříkové soudy

Rejstříkové soudy budou pracovat s vnitřní částí nové centrální aplikace. Zjednoduší práci soudním úředníkům, protože je povede krok za krokem k tomu, co mají v dané věci udělat. Zároveň ohlídá, aby úředník splnil všechny potřebné úkony ve stanovených lhůtách.

„V praxi to znamená, že veškeré činnosti, které lze zautomatizovat, bude vykonávat samotná aplikace. Člověk bude rozhodovat o klíčových otázkách. Rozhodnutí o zápisu návrhu či o jeho odmítnutí pak samozřejmě bude vždy příslušet soudci či vyššímu soudnímu úředníkovi,“ informovala mluvčí ministerstva spravedlnosti Tereza Palečková.

Nová aplikace bude provázána s dalšími databázemi a umožní poskytování dat jak pro databáze resortu ministerstva spravedlnosti (insolvenční rejstřík či rejstřík trestů), tak pro externí databáze a registry. Bude se jednat především o české základní registry veřejné správy, které budou od poloviny letošního roku uchovávat všechny podstatné informace i o právnických osobách a podnikajících fyzických osobách.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • ViDA – DPH v digitální éře

    |

    Evropský parlament schválil balíček ViDA, který od 14. dubna 2025 přináší modernizaci DPH v digitální éře. Klíčové změny se týkají elektronické fakturace, platforem a přeshraničních transakcí. Od července 2030 bude u přeshraničních B2B plnění povinná elektronická faktura do 10 dnů, zruší se souhrnné hlášení. Od roku 2028 ponesou platformy odpovědnost za DPH u služeb jako ubytování a přeprava, pokud poskytovatel neprokáže své DIČ a že sám DPH odvádí.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících