Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Daňoví poradci si mohou zřídit profesní datovou schránku v předstihu

Profesní datové schránky můžou daňoví poradci využívat už dnes. Osm měsíců před tím, než jim budou zřizovány automaticky.

Automatické zřízení profesních datových schránek čeká daňové poradce od 1. července 2012. Půjde o profesní datové schránky s jednoznačnou identifikací a příznakem „daňový poradce“. Nařizuje to zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
 
Daňoví poradci nebudou muset ale čekat až do poloviny příštího roku. Datové schránky mohou využívat ještě před jejich oficiálním zavedením. Ministerstvo vnitra se dohodlo s Komorou daňových poradců na zavedení procesních postupů, díky kterým mohou už dnes požádat o zřízení datové schránky.
 
Administraci žádostí vyřizuje Komora daňových poradců. Komora bude také zajišťovat aktualizaci údajů o držiteli schránky v Informačním systému datových schránek, případně informovat o jeho výmazu ze seznamu daňových poradců.
 
Díky profesní datové schránce daňová správa jednoznačně identifikuje datovou schránku daňového poradce, čímž bude naprosto jednoznačné, kam daňovým poradcům doručovat v daňovém řízení věci jejich klientů. Profesní schránku budou finanční úřady uznávat a automaticky používat.
 
Dosud mohli daňoví poradci požádat jen o zřízení běžné datové schránky podnikající fyzické osoby. Pokud takovou datovou schránku využívají, zůstává jejich funkčnost beze změny. Jestli budou chtít dosavadní datové schránky znepřístupnit, je už na rozhodnutí samotných držitelů těchto schránek.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty