Když Darina Ermisová před sedmi lety sama pro sebe navrhla a ušila první kabelku, ještě netušila, že tím dává základy svému budoucímu úspěšnému podnikání. Dnes ve své firmě Dara bags zaměstnává třicet švadlen a prodává sto kabelek denně.
První kabelku jste ušila sama sobě před sedmi lety, když jste byla doma na rizikovém těhotenství. Vzpomínáte si ještě, jak vypadala?
Vzpomínám! Byl to takový „kabelkopytlík“, ze kterého se postupně vyvinul střih Dariana Middle. Když tuhle kabelku porovnám s dnešním střihem Dariana, tak byla ještě taková neuhlazená, jednotlivé díly nejsou ve tvarové harmonii, pruhy v různých šířkách, místo koženkového popruhu měla ucho z obyčejné popruhoviny… Je úžasné porovnat tyhle dva produkty, od roku 2008 jsme se neskutečně posunuli.
Jak vzpomínáte s odstupem času na své podnikatelské začátky? Potýkala jste se s nějakými těžkostmi?
Moje začátky byly mimořádně hektické. Šít jsem začala na rizikovém těhotenství, když jsem se vrátila z porodnice, měla jsem už tolik objednávek, že jsem osm hodin seděla za strojem a šila. Ze školy jsem měla základní znalosti materiálů, ale nikdo v té době nekombinoval na kabelkách koženku a textil, tenhle nápad jsem si musela sama vymyslet a uvést v život. Až po roce a půl jsem přijala první švadlenu, poté druhou, kolegyni na výpomoc s fakturami… Do toho všeho samozřejmě péče o syna a o manžela. Čtyřikrát do roka jsem naložila auto kabelkami a stojany a objížděla republiku po veletrzích, pracovala jsem především v noci, když se manžel vrátil domů z práce a převzal syna.
Dnes již veletrhy nenavštěvujeme, řekla bych, že jsme už někde jinde. Vybudovala jsem silný a stabilní tým lidí, jemuž jsem delegovala velkou část svých úkolů – mám kolegyni na faktury, další kolegyně je produktová fotografka, další komunikuje se zákazníky, kolega František obstarává PR, máme i slečny v expedici, v archivu látek…
Jak se váš byznys vyvíjel? Jaký sortiment jste postupně přidávali?
Vývoj značky Dara bags byl postupný. Nejprve jsem přijala první švadlenu, pak druhou, třetí, poté jsem již založila dílnu. Několikrát jsem firmu stěhovala – vždy do větších prostor. Dnes fungujeme na 400 metrech čtverečních, a i tak nám tu bude za chvilku těsno. Příště už bych si přála stěhovat se do vlastních prostor.
Co se týče kabelek, tak nejprve jsme vybudovali základní řadu kabelek, poté jsme přidali peněženky, později drobnou galanterii – klíčenky, vizitkovníky, obaly na telefon, kosmetické taštičky. Na jaře 2015 jsme uvedli do prodeje naše dva vlastní parfémy, které jsou rovněž vyráběné v České republice.
Nejprve jsem byla jen na prodejním portálu, tam si mě našla většina tehdejších zákaznic. Po několika letech jsem si nechala naprogramovat první verzi e-shopu, s tou jsem ale moc spokojená nebyla, přestože jsme se s programátorem dohodli na jasných funkcích. Loni jsme spustili druhou verzi, která je perfektní. Celý e-shop je naprogramovaný jenom pro nás, obsahuje veškeré zázemí, které pro svou práci potřebujeme – od skladového hospodářství až po automatické generování faktur a propojení s Pohodou.
Vaše kabelky jsou velmi nápadité, originální a pestrobarevné. Kde čerpáte inspiraci?
Inspiraci vidím všude kolem sebe. Několikrát se mi stalo, že jsem šla venčit psa a viděla jsem třeba rozkvetlé stromy a už jsem si dávala dohromady přibližnou barevnou kombinaci – objednala jsem látku a tašky nechala na dílně ušít. Co se týče tvarů a střihů, tam čerpám inspiraci u kamarádek a přátel – dívám se po lidech a pozoruji, jaké kdo nosí kabelky.
Kolik kabelek denně ušijete a prodáte?
Během roku prodáme přes sto produktů denně – počítáme do toho kabelky, peněženky, vizitkovníky, parfémy, klíčenky – prostě vše, co má na sobě naše logo. Během vánoční sezony jsou ty počty troj- až čtyřnásobné, konec roku je vždycky pro všechny velký zápřah. Aktuálně máme 30 zaměstnanců a pět brigádníků na výpomoc.
V Dara bags nefunguje pásová výroba, každá švadlenka šije vždy celou kabelku.
Foto: Archiv Dara bags
Jaké používáte při výrobě materiály?
Nejraději používám koženku a bavlnu. Spousta lidí se při slovu koženka chytne za hlavu, ale já s ní mám jen ty nejlepší zkušenosti. Na trhu je nepřeberné množství výrobců koženek, my je testujeme a vybíráme si jen ty nejlepší. Zpravidla to jsou materiály pro sedačky a sedadla, mají vyšší odolnost než běžné koženky, jsou ale i tužší a méně poddajné, s čímž se musí počítat při navrhování.
Jak probíhá výroba takové „darabagsky“ krok za krokem?
Navrhování střihu vždycky začínám skicováním – kreslím si různé tvary, uvažuji nad velikostí produktu a nad členěním, už na papíře se mi musí kabelka líbit. S mistrovou dílny vybereme až tři střihy, které ušijeme v prvním prototypu, prototypy otestujeme a jeden střih jde do finální výroby.
Nakombinujeme barevné kombinace, produkty nafotíme, pojmenujeme, otextujeme, naceníme a vystavíme na e-shopu, poté už můžeme produkt uvést na trh.
Šití samotné kabelky začíná ve skladu materiálu, kde si střihačky vyberou odpovídající koženku, látku a komponenty, které budou pro šití kabelky potřeba. Materiál se nastříhá a předá švadlence, ta zodpovídá za celou výrobu od prvního až do posledního stehu. U nás nefunguje pásová výroba, každá švadlenka šije vždy celou kabelku, po došití tam vloží i kartičku se svým podpisem.
Čím se podle Vás lišíte od konkurence?
Těžko říct, kdo je naše konkurence… Od roku 2008, kdy jsem založila značku Dara bags, vznikly a zase zanikly rozličné značky českých kabelek, většinou se jednalo o malé dílničky s jednou švadlenkou a jednou slečnou pro všechno. Jejich produkce byla a je až nápadně podobná té mojí, dokonce se i objevují úplně stejné střihy. Tyhle dílny určitě za konkurenci nepovažuji.
Jednou mě v jednom článku ale někdo přirovnal k zahraničními módním domům. To mě moc potěšilo, už jen z toho důvodu, že zákaznice hledají a chtějí české produkty.
V Dara bags děláme většinu rozhodnutí srdcem a intuicí. A ono to funguje.
Kdo jsou vaše zákaznice? Dají se nějak „definovat“?
Řekla bych, že nejspíš nedají. Když jsme začínali prodávat ve velkém, měli jsme zákaznice převážně ve věku 24-35 let, mladé dospělé ženy, finančně nezávislé. Dnes prodáváme kabelky slečnám od dvanácti let až po dámy, které se nebojí výrazných doplňků.
Jaká kabelka je mezi zákaznicemi nejvyhledávanější? Mění se jejich preference, nebo máte nějakou kabelku – stálici, která se drží na výsluní už dlouho?
Náš nejprodávanější a také „nejikoničtější“ střih je Dariana Middle. Příjemná, pohodlná kabelka na každodenní nošení. Tuto kabelku nabízíme ve více jak patnácti stech rozličných kombinacích, za ta léta jsme jí prodali snad i desetitisíce, to nedokážu teď odhadnout přesně, ale zájem o ni je stále obrovský.
Co se týče barevných preferencí, tam bych řekla, že se naše zákaznice drží zažitých konvencí. Od jara vybírají více světlejší barvy, a to až do léta, kdy vrcholí pastelová sezona. Na podzim se prodávají zemité tóny okrové, hnědé, oranžové, žluté, zelené, na zimu prodáváme více kabelky s tlumenějšími tóny s převahou černé barvy.
Pro kabelky Dara bags je typická jejich pestrobarevnost a originalita. Nejoblíbenější kabelkou je Dariana Middle (vlevo).
Foto: Archiv Dara bags
A jaká je Vaše nejoblíbenější kabelka?
Moje nejoblíbenější kabelka? Teď nejčastěji nosím psaníčko Miss Envelope, ale na cesty si beru prostornou kufříkovou kabelku Funny Zipper.
Vystudovala jste oděvní návrhářství a modelářství oděvů. Měla jste k tomu vztah už od dětství? Šila jste si třeba jako malá oblečky na panenky?
Ne, jako malá jsem chtěla být fotografkou. Jako dítě jsem dostala od rodičů starou Smenu a cvakala jsem všechny a všechno. Až později jsem se začínala zajímat o to, co má kdo na sobě. Říkala jsem si, jak se to asi vyrábí. Tehdy to byl ten moment, kdy jsem si řekla, že se chci věnovat šití.
Kdybyste začala znovu podnikat, udělala byste něco jinak?
Ne, myslím, že ne. Za svou kariéru jsem učinila spoustu rozhodnutí, ale u všech jsem vycházela z nejlepšího přesvědčení a na základě dostupných informací, takže těžko říct, jestli bych se tehdy rozhodla jinak.
Jaké máte plány do budoucna? Plánujete se rozšiřovat za hranice České republiky?
V hlavě mám velké plány! Nejsou to jen nové střihy a barevné kombinace, ale jsou to i plány co a jak s firmou do budoucna. Jak jsem již řekla, přála bych si postavit si vlastní výrobní prostory pro švadlenky, velín a reprezentativní showroom.
Do zahraničí pronikáme už několik let, na Slovensku jsme dokonce letos otevřeli první franšízu, do té doby jsme si Slovensko obstarávali sami. Kabelky posíláme do celého světa, myslím, že je to díky krajanům, kteří pracují v zahraničí a chtějí nějakou vzpomínku na domov. Od nich pak poznají naše produkty i jejich kolegové a přátelé, najdou si nás na webu a objednají si tu svou „darabagsku“.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.