Doprovodným zákonem k
zákonu o elektronické evidenci tržeb (dále jen „EET“) byla přijata i novela zákona o daních z příjmů, která
pro fyzické osoby zavádí novou slevu na dani. Tento článek se zaměří na příklady, kdy je na slevu nárok.
Sleva na dani je včleněna do nového paragrafu, konkrétně § 35bc.
Výše slevy na evidenci tržeb činí
5.000 Kč. Sleva na dani činí nejvýše částku ve výši kladného rozdílu
mezi 15 % dílčího základu ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.
Slevu na evidenci tržeb lze uplatnit
pouze ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník poprvé zaevidoval tržbu, kterou má podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat.
Příklad 1
Poplatník provozuje hostinskou činnost. Od 1. 12. 2016 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET a skutečně tak učiní v prosinci 2016. Jeho základ daně za rok 2016 z podnikání činí 300.000 Kč.
1. Základ daně dle § 7 |
300.000 Kč |
2. 15 % dílčího základu daně |
45.000 Kč |
3. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
4. Rozdíl částek v ř. 2 a ř. 3 |
20.160 Kč |
5. Sleva na evidenci tržeb
(rozdíl ř. 3 a ř. 4, max. však 5.000 Kč) |
5.000 Kč |
6. Výsledná daň (ř. 2 − ř. 3 − ř. 5) |
15.160 Kč |
Poplatník v tomto případě mohl
uplatnit plnou výši slevy, ale vždy tomu tak být nemusí – pokud bude
vykázána daňová ztráta,
nemůže poplatník uplatnit nic (ostatně v tom případě neuplatní ani základní slevu na dani). Také při nedostatečné výši základu daně nebude tato jednorázová sleva uplatněna celá, jak ukazují následující příklady.
Příklad 2
Poplatník provozuje hostinskou činnost. Od 1. 12. 2016 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET a skutečně tak učiní v prosinci 2016. Jeho základ daně za rok 2016 z podnikání činí 150.000 Kč.
1. Základ daně dle § 7 |
150.000 Kč |
2. 15 % dílčího základu daně |
22.500 Kč |
3. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
4. Rozdíl částek v ř. 2 a ř. 3 |
−2.340 Kč |
5. Sleva na evidenci tržeb
(rozdíl ř. 3 a ř. 4, nemůže být záporná) |
0 Kč |
6. Výsledná daň
(ř. 2 − ř. 3 − ř. 5, částka nemůže být záporná) |
0 Kč |
Příklad 3
Poplatník provozuje hostinskou činnost. Od 1. 12. 2016 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET a skutečně tak učiní v prosinci 2016. Jeho základ daně za rok 2016 z podnikání činí 180.000 Kč.
1. Základ daně dle § 7 |
180.000 Kč |
2. 15 % dílčího základu daně |
27.000 Kč |
3. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
4. Rozdíl částek v ř. 2 a ř. 3 |
2.160 Kč |
5. Sleva na evidenci tržeb
(rozdíl ř. 3 a ř. 4, max. do výše ř. 4) |
2.160 Kč |
6. Výsledná daň
(ř. 2 – ř. 3 – ř. 5) |
0 Kč |
Maximální výše slevy na evidenci tržeb bude využita při daňovém základu ze samostatné činnosti ve výši
198.900 Kč (zaokrouhleno na stovky korun).
I když se slevy na dani standardně zohledňují až po výpočtu daně, která se počítá ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně (např. odpočet životního a penzijního připojištění, úroky z úvěrů, dary) a odčitatelné položky (daňová ztráta),
je limit pro slevu na evidenci tržeb vázán na rozdíl mezi dílčím základem daně a základní slevou bez ohledu na to, z jaké základny se výsledná daň počítá.
Příklad 4
Poplatník provozuje hostinskou činnost. Od 1. 12. 2016 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET a skutečně tak učiní v prosinci 2016. Jeho základ daně za rok 2016 z podnikání činí 200.000 Kč, uplatňuje odpočet v souladu se zákonem – příspěvky na životní pojištění ve výši 12.000 Kč.
1. Základ daně dle § 7 |
200.000 Kč |
2. 15 % dílčího základu daně |
30.000 Kč |
3. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
4. Rozdíl částek v ř. 2 a ř. 3 |
5.160 Kč |
5. Sleva na evidenci tržeb
(max. do 5.000 Kč) |
5.000 Kč |
6. Základ daně po odpočtu nezdanitelných částek
(200.000 − 12.000) |
188.000 Kč |
7. Daň 15 % ze základu daně ř. 6 |
28.200 Kč |
8. Uplatnění slev na dani
(ř. 3 + ř. 5) |
29.840 Kč |
9. Výsledná daň
(rozdíl ř. 7 a ř. 8, nemůže být záporná) |
0 Kč |
Z tohoto příkladu je patrné, že sice výpočtem vznikl nárok na slevu na evidenci tržeb v plné výši, ale fakticky byla uplatněna sleva jen ve výši 28.200 −
24.840 = 3.360 Kč, protože základ daně prvotně ovlivnila nezdanitelná částka.
V případě, kdy má
poplatník více příjmů z jiných činností, které se zdaňují podle jiných paragrafů
zákona o daních z příjmů (§ 6 – příjmy ze zaměstnání, § 8 – příjmy z kapitálového majetku, § 9 – příjmy z pronájmu a § 10 – ostatní příjmy), musí podle znění zákona slevu na evidenci tržeb
vypočítat nejprve podle výpočtového kritéria v § 35bc bez ohledu na to, že by celkový základ daně umožnil uplatnit celou výši slevy matematickým výpočtem.
Příklad 5
Poplatník provozuje hostinskou činnost a má také příjmy z pronájmu. Od 1. 12. 2016 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET a skutečně tak učiní v prosinci 2016. Jeho základ daně za rok 2016 z podnikání činí 150.000 Kč a příjmy z pronájmu činí 120.000 Kč.
1. Základ daně dle § 7 |
150.000 Kč |
2. 15 % dílčího základu daně |
22.500 Kč |
3. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
4. Rozdíl částek v ř. 2 a ř. 3 |
−2.340 Kč |
5. Sleva na evidenci tržeb
(max. do kladného čísla ř. 4) |
0 Kč |
6. Celkový základ daně dle § 7 a § 9 |
270.000 Kč |
7. 15 % daň (z ř. 6) |
40.500 Kč |
8. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
9. Výsledná daň
(ř. 7 – ř. 8) |
15.660 Kč |
Příklad 6
Poplatník provozuje hostinskou činnost a má také příjmy z pronájmu. Od 1. 12. 2016 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET a skutečně tak učiní v prosinci 2016. Jeho základ daně za rok 2016 z podnikání činí 180.000 Kč a příjmy z pronájmu činí 120.000 Kč.
1. Základ daně dle § 7 |
180.000 Kč |
2. 15 % dílčího základu daně |
27.000 Kč |
3. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
4. Rozdíl částek v ř. 2 a ř. 3 |
2.160 Kč |
5. Sleva na evidenci tržeb
(max. do kladného čísla ř. 4) |
2.160 Kč |
6. Celkový základ daně dle § 7 a § 9 |
300.000 Kč |
7. 15 % daň (z ř. 6) |
45.000 Kč |
8. Základní sleva na poplatníka |
24.840 Kč |
9. Výsledná daň
(ř. 7 – ř. 8 – ř. 5) |
18.000 Kč |
Slevu je možné uplatnit podle druhého odstavce nového ustanovení zákona o daních z příjmů
jen ve zdaňovacím období, ve kterém bude zaevidována tržba, kterou má poplatník
povinnost evidovat. Nebude se jednat jen o různé fáze zahájení povinné evidence tržeb, ale
i zahájení podnikání, se kterým bude
spjata povinnost evidovat tržby.
Byť bude mít poplatník
více činností, které mají
různé fáze povinného vstupu do EET, může
uplatnit slevu jen jednou, a to
při první povinně evidované tržbě.
Příklad 7
Poplatník provozuje hostinskou činnost a maloobchod s květinami. Od 1. 12. 2016 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET pro stravovací služby a od 1. 3. 2017 pro maloobchod.
Protože však provozuje letní restauraci u kempu, neuskutečnil až do května 2017 žádnou tržbu z této činnosti. V březnu 2017 zaevidoval první tržbu do systému EET z maloobchodu. Slevu na evidenci tržeb tedy může uplatnit v roce 2017.
Zákon hovoří o prvním zaevidování tržby, kterou má povinnost poplatník evidovat. Pokud
dobrovolně začne tržby evidovat dříve (což je spojeno s rozfázováním náběhu systému EET), domnívám se, že při striktním výkladu zákona by měl
slevu uplatnit až v momentě, kdy k tomu má skutečně povinnost.
Příklad 8
Poplatník provozuje maloobchod s květinami. Od 1. 3. 2017 je povinen evidovat tržby dle zákona o EET. V maloobchodě však začal evidovat tržby do systému EET již od prosince 2016. Slevu na evidenci tržeb tedy může uplatnit v roce 2017, neboť v roce 2016 k tomu nebyl povinen.
Osobně je pro mne toto znění zákona příliš striktní a očekávám v nejbližší budoucnosti výklad k tomuto ustanovení, neboť by popřel vůli zákonodárce pomoci poplatníkům – fyzickým osobám při vstupu do systému EET.
I když je otázka, zda se najde poplatník, který začne tržby evidovat dobrovolně dříve, než mu ukládá zákon. Pokud takový přesto bude a bude chtít uplatnit slevu na evidenci tržeb, doporučila bych mu začít alespoň
v roce, který spadá do zahájení příslušné fáze vstupu do EET.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Finservis s.r.o.