Účetnictví je regulováno řadou předpisů a ani po jejich prostudování nemusíme mít vždy jasno. Podívejme se, jaké předpisy to jsou, co v nich najdeme, a které zdroje informací v oblasti účetnictví můžeme ještě využít.
Zákon o účetnictví
Zákon o účetnictví (dále jen „ZoÚ“) tvoří základ znalostí pro každého, kdo se účetnictvím zabývá. Tento zákon se vztahuje na účetní jednotky, kterými jsou:
- právnické osoby – české i zahraniční, pokud podnikají na území ČR,
- fyzické osoby – ale pouze ty, které jsou zapsány v obchodním rejstříku, které překročily zákonný limit pro vedení účetnictví (obrat 25 000 000 Kč za kalendářní rok), případně ostatní fyzické osoby, kterým to ukládají předpisy,
- organizační složky státu,
- svěřenské fondy,
- „penzijní“ fondy, „investiční“ fondy.
Důležitou součástí tohoto zákona je kategorizace účetních jednotek – kdy jsou tyto jednotky rozděleny na mikro, malé, střední a velké účetní jednotky – podle výše aktiv, ročního úhrnu čistého obratu a průměrného počtu zaměstnanců.
Více o kategorizaci účetních jednotek např. v článku Kategorizace účetních jednotek od 1. 1. 2016.
S kategorizací účetních jednotek pak úzce souvisí povinnosti související se zveřejňování účetní závěrky, povinnosti ověřování účetní závěrky auditorem apod.
Zákon se zabývá nejen účetnictvím (podvojným), ale i jednoduchým účetnictvím (naproti tomu se nezabývá vedením daňové evidence nebo uplatňováním výdajů paušálem – což řeší zákon o daních z příjmů).
Dále ZoÚ definuje předmět účetnictví a jeho rozsah, jak mají vypadat účetní doklady, účetní zápisy, účetní knihy, co je to směrná účetní osnova a účtový rozvrh.
Velká pozornost v zákoně je věnována účetní závěrce (včetně konsolidované) – jejímu sestavení a ověření, výroční zprávě – a jejich zveřejňováním.
V ZoÚ se dočteme taky o způsobech oceňování, o inventarizaci majetku a závazků, ale také o archivaci účetních záznamů.
Relativně novou součástí zákona je Zpráva o platbách orgánům správy členského státu EU nebo třetí země anebo Uvádění nefinančních informací.
Závěr zákona je věnovaný přestupkům – najdeme zde jejich docela podrobný seznam a zároveň výši pokut, které nám za jejich „spáchání“ hrozí.
Vyhlášky
Zákon o účetnictví je poměrně stručný a řadu užitečných informací a postupů se dozvíme až v „prováděcích vyhláškách“ k tomuto zákonu. Těchto základních prováděcích vyhlášek je pět a každá platí pro jiné účetní jednotky:
- vyhláška č. 500/2002 Sb. pro účetní jednotky účtující v soustavě podvojného účetnictví
- vyhláška č. 501/2002 Sb. pro banky a finanční instituce
- vyhláška č. 502/2002 Sb. pro pojišťovny
- vyhláška č. 503/2002 Sb. pro zdravotní pojišťovny
- vyhláška č. 504/2002 Sb. pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání
Vyhláška č. 500/2002 Sb. pro účetní jednotky účtující v (podvojném) účetnictví
Vyhláška nám definuje podrobněji např.:
- rozsah a způsob sestavování účetní závěrky,
- obsahové vymezení některých položek rozvahy (dlouhodobý/krátkodobý hmotný/nehmotný/finanční majetek, zásoby, dlouhodobé/krátkodobé pohledávky, peněžní prostředky, časové rozlišení, základní kapitál, kapitálové fondy, výsledek hospodaření minulých let, rezervy, dlouhodobé/krátkodobé závazky),
- obsahové vymezení některých položek výkazu zisku a ztráty (náklady vynaložené na prodané zboží, služby, změna stavu zásob vlastní činnosti, aktivace, osobní náklady, úpravy hodnot v provozní oblasti – odpisy a opravné položky, jiné provozní výnosy, daně a poplatky, rezervy, komplexní náklady příštích období, jiné provozní náklady, výnosy z finančního majetku a související náklady, úpravy hodnot a rezerv ve finanční oblasti, výnosové/nákladové úroky, ostatní finanční výnosy/náklady, převod podílu na výsledku hospodaření společníkům).
Dále nám vyhláška dává velmi podrobný návod na to, jaké informace máme uvádět v příloze k účetní závěrce (a to v závislosti na kategorii účetní jednotky).
Přehled o peněžních tocích (Cash Flow) – jeho uspořádání a obsahové vymezení – také najdeme v této vyhlášce, stejně tak jako výkaz o změnách vlastního kapitálu.
Důležitou součástí vyhlášky je definování způsobu oceňování majetku (i závazků) a vymezení nákladů s jeho pořízením souvisejících – tedy definování toho, co se stává součástí vstupní ceny pořizovaného majetku (a do nákladů se dostává postupně formou odpisů) a co můžeme zaúčtovat do nákladů hned.
Dále se zde dočteme postupy pro tvorbu a použití opravných položek a rezerv, pro odepisování (včetně metody komponentního odepisování), o odložené dani, kurzových rozdílech, o ocenění souboru majetku, o způsobu přechodu z daňové evidence na účetnictví, o konsolidaci atd.
Součástí vyhlášky jsou i přílohy:
- Příloha č. 1 – Uspořádání a označování položek rozvahy
- Příloha č. 2 – Uspořádání a označování položek výkazu zisku a ztráty – druhové členění
- Příloha č. 3 – Uspořádání a označování položek výkazu zisku a ztráty – účelové členění
- Příloha č. 4 – Směrná účtová osnova
Některé další vyhlášky, které se dotýkají účetnictví:
- vyhláška č. 325/2015 Sb. pro účetní jednotky, které vedou jednoduché účetnictví
- vyhláška č. 410/2009 Sb. pro některé vybrané účetní jednotky
- vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků
- vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek
- vyhláška č. 220/2013 Sb., o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
České účetní standardy
Kromě zákona o účetnictví a prováděcích vyhlášek, existují ještě České účetní standardy (dále jen „ČÚS“). Tyto standardy opět máme v několika verzích, podle typu účetních jednotek:
- ČÚS pro účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 500/2002 Sb. (podnikatelé)
- ČÚS pro účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 501/2002 Sb. (banky a finanční instituce)
- ČÚS pro účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 502/2002 Sb. (pojišťovny)
- ČÚS pro účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 503/2002 Sb. (zdravotní pojišťovny)
- ČÚS pro účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 504/2002 Sb. (nepodnikatelé)
- ČÚS pro účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 410/2009 Sb. (některé vybrané účetní jednotky)
České účetní standardy pro podnikatele
Každý účetní standard popisuje jednu specifickou oblast účetnictví – definuje většinou cíl, obsahové vymezení a postupy účtování.
Tab.: Přehled platných ČÚS
Číslo standardu | Název |
001 | Účty a zásady účtování na účtech |
002 | Otevírání a uzavírání účetních knih |
003 | Odložená daň |
004 | Rezervy |
005 | Opravné položky |
006 | Kurzové rozdíly |
007 | Inventarizační rozdíly a ztráty v rámci norem přirozených úbytků zásob |
008 | Operace s cennými papíry a podíly |
009 | Deriváty |
010 – zrušen | Zvláštní operace s pohledávkami |
011 | Operace s obchodním závodem |
012 | Změny vlastního kapitálu |
013 | Dlouhodobý nehmotný a hmotný majetek |
014 | Dlouhodobý finanční majetek |
015 | Zásoby |
016 | Společná ustanovení ke směrné účtové osnově |
017 | Zúčtovací vztahy |
018 | Kapitálové účty a dlouhodobé závazky |
019 | Náklady a výnosy |
020 | Konsolidace |
021 | Vyrovnání, nucené vyrovnání, konkurs a likvidace 2 |
022 | Inventarizace majetku a závazků při převodech majetku státu na jiné osoby |
023 | Přehled o peněžních tocích |
024 – zrušen | Srovnatelné období za účetní období započaté v roce 2016 |
Interpretace Národní účetní rady
Národní účetní rada (dále jen „NÚR“) je nezávislá odborná „instituce“, jejímž výstupem jsou tzv. Interpretace. Tyto Interpretace vyjadřují odborný názor NÚR a mají sloužit k jednotnému a vhodnému používání zákona o účetnictví a souvisejících právních norem. Členy NÚR jsou Komora auditorů ČR, Komora daňových poradců ČR, Svaz účetních ČR a Fakulta financí a účetnictví VŠE v Praze.
Interpretace se vždy týká konkrétního účetního „problému“, jehož řešení není ani při důkladném studiu účetních norem jednoznačné a tato Interpretace je mnohdy doplněna užitečnými příklady. Může se zdát, že Interpretace jsou pouze pro odborníky, ale i menší účetní jednotky zde mohou nalézt užitečné informace.
Třeba o tom jak, v jaké výši a jestli vůbec účtovat o rezervě na daň, odkdy „shromažďovat“ náklady na pořízení dlouhodobého majetku, jak naložit s nárokem na dotaci nebo s vrácením dotací, jak a jestli přeceňovat dohadné položky v cizích měnách, jak odepsat cizoměnové pohledávky a závazky, jak provádět opravy chyb a změny v účetních odhadech, kdy nastane okamžik pro zařazení dlouhodobého majetku do užívání, jestli počítat kurzové rozdíly u časového rozlišení v cizí měně a další.
Tab.: Přehled dosud schválených Interpretací
Číslo Interpretace | Název |
I-01 | Přechodné rozdíly při výchozím uznáváním aktiv |
I-02 | Přechodné rozdíly při přeměnách a vkladech |
I-03 | Rezerva na splatnou daň |
I-04 | Odložená daň z přechodných rozdílů při oceňování majetkových účastí metodou ekvivalence |
I-05 | Stanovení okamžiku zahájení účtování souvisejících nákladů spojených s pořízením dlouhodobého majetku |
I-06 | Interpretace nebyla vydána |
I-07 | Komisionářské smlouvy |
I-08 | Sociální fond a účtování o fondech tvořených ze zisku |
I-09 | Odložená daň – první vykázání |
I-10 | Okamžik účtování o pohledávce z titulu příslušenství k pohledávce u věřitele |
I-11 | Srovnatelnost informací za běžné a minulé účetní období v individuální účetní závěrce |
I-12 | Faktoring |
I-13 | Účtování související s paušálními náhradami odpovědnosti za kvalitu dodávek |
I-14 | Okamžik vykázání nároku na přijetí nebo vrácení dotace |
I-15 | Zúčtování nevyplacených přiznaných podílů na zisku |
I-16 | Účtování úplatně nabytého samostatného věcného břemene |
I-17 | Pobídky v nájemních vztazích |
I-18 | Dohadné položky v cizí měně |
I-19 | Zúčtování závazků vzniklých z rozdělení vlastního kapitálu |
I-20 | Účetní zachycení podmíněných investičních výdajů |
I-21 | Odpis cizoměnové pohledávky a závazku |
I-22 | Dotace v cizí měně |
I-23 | Oceňování nabyté cizoměnové pohledávky |
I-24 | Události po rozvahovém dni |
I-25 | Ocenění po předchůdci |
I-26 | Slevy z pořizovací ceny dlouhodobého hmotného majetku v následujících účetních obdobích po uvedení do užívání |
I-27 | Následné získání dotace na dlouhodobý majetek |
I-28 | Následné vrácení dotace na dlouhodobý majetek |
I-29 | Opravy chyb, změny v účetních odhadech a změny v účetních metodách |
I-30 | Srovnatelnost informací za běžné a minulé účetní období v individuální účetní závěrce podnikatele |
I-31 | Mezitimní účetní výkaznictví |
I-32 | Struktura a obsah přehledu o změnách vlastního kapitálu |
I-33 | Určení okamžiku zařízení dlouhodobého hmotného majetku do užívání |
I-34 | Rezervy na likvidace |
I-35 | Oceňování zásob vytvořených vlastní činností |
I-36 | Náhradní způsob výpočtu konsolidačního rozdílu |
I-37 | Časové rozlišování a cizí měna |
I-38 | Vykazování nehmotných výsledků výzkumu a vývoje (připravuje se) |
I-39 | Zachycení prodeje podílu v dceřiném podniku v konsolidované účetní závěrce (připravuje se) |
Sdělení, stanoviska, dotazy – Ministerstvo financí ČR, Komora auditorů ČR
Některé odpovědi na dotazy z oblasti účetnictví jsou zveřejňovány na stránkách Ministerstva financí ČR.
Aktuality a metodické materiály Ministerstva financí ČR z oblasti účetnictví najdeme také na webových stránkách. Je zde např. sdělení Ministerstva financí k účtování a vykazování digitálních měn – s tímto tématem se stále častěji setkáváme.
Odpovědi na některé problematické otázky z oblasti účetnictví můžeme nalézt také na stránkách Komory auditorů ČR.
Evropské účetní předpisy
Nařízení Evropské unie:
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1006/2002 – o uplatňování mezinárodních účetních standardů
- Nařízení Komise (ES) č. 1126/2008, kterým se přijímají některé mezinárodní účetní standardy v souladu s výše uvedením nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES)
Směrnice EU:
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU – o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků (…)
- Směrnice Rady 86/365/EHS – o ročních účetních závěrkách a konsolidovaných účetních závěrkách banka a ostatních finančních institucí
- Směrnice Rady 91/674/EHS – o ročních účetních závěrkách a konsolidovaných účetních závěrkách pojišťoven
Evropské předpisy můžeme nalézt také na webových stránkách EUR–Lex.
Některé další předpisy související s účetnictvím
- zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech + auditorské standardy
- Mezinárodní standardy finančního výkaznictví – International Financial Reporting Standards (IFRS)
- Americké všeobecně uznávané účetní zásady – US Generally Accepted Acounting Principles (US GAAP)
- zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku
- zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě
Související článek:
Zákonné a podzákonné normy k dani z příjmů
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.