Kontrolní mechanismy v Pohodě
Ještě před tím, než začneme pracovat na účetní závěrce, je potřeba si zkontrolovat, že máme zaúčtované všechny případy běžného roku. Začněme tím, že v agendě
Vydané faktury zkontrolujeme, zda máme vystavené všechny faktury.
Projdeme si všechny uzavřené smlouvy a zkontrolujeme, zda máme vyfakturováno vše včetně případných pozastávek (zádržného). Na výnosy, které spadají věcně do daného roku, popř. do části roku, ale zatím nemají být dle smlouvy fakturovány, vytvoříme buď
dohadné položky aktivní (pokud není známa přesná částka), nebo
příjmy příštích období (pokud je známa přesná částka).
V agendě
Vydané faktury si seřadíme faktury dle odběratelů a zkontrolujeme pravidelně fakturované paušály (měsíčně, čtvrtletně či za jiné období), zda máme u dané firmy vyfakturováno vše.
Dále si projdeme agendu
Vydané zálohové faktury a zkontrolujeme, zda máme vyfakturovány konečné faktury ke všem zálohám. Tam, kde dosud byla jen záloha, a ještě nenastal důvod pro fakturaci, prověříme, zda nevznikly důvody pro tvorbu dohadné položky aktivní na výnosy.
Podobný postup zopakujeme v případě přijatých faktur. Tj., seřadíme si je dle dodavatele a zkontrolujeme, zda máme zaúčtované doklady za každé období k pravidelně se opakujícím platbám, a to včetně poslední za prosinec.
Chybějící doklady vyžádáme od dodavatele nebo vytvoříme
dohadné položky pasivní. Stejně tak zkontrolujeme, zda máme vyúčtované všechny zaplacené zálohy.
V agendě
Banka zkontrolujeme, zda souhlasí zůstatky jednotlivých účtů se zůstatkem dle výpisů z účtu a zůstatkem dle jednotlivých analytických účtů 221.
V agendě
Pokladna zkontrolujeme zůstatek dle agendy Pokladna na fyzický stav pokladny a účet 211. Zkontrolujeme, zda nemáme v pokladně pohyby v haléřích. Pokladna se vždy vede v hodnotách platných bankovek a mincí.
V
programu POHODA v agendě
Účetní deník (Účetnictví/Účetní deník) najdeme několik tiskových sestav, díky kterým snadno zkontrolujeme, zda nám něco nechybí. První z nich nám ukáže všechny doklady, u nichž nám zůstala předkontace Nevím, a nejsou tudíž zaúčtované v deníku.
Najdeme ji v
Účetnictví/Účetní deník, tisková sestava
Kontrolní sestavy/Doklady k zaúčtování (předkontace Nevím). Při uzavírání účetnictví bychom měli mít zaúčtovány všechny případy, a je tedy potřeba všechny doklady s předkontací Nevím zaúčtovat.
Podobně si přes tiskovou sestavu
Mimoúčetní záznamy (předkontace Bez) – najdeme ji tamtéž – zkontrolujeme všechny doklady s předkontací Bez. Tyto také nevstupují do účetnictví. Zde již můžeme mít doklady, u kterých je předkontace bez správně, např. zapsané zálohové faktury nebo doklady z minulých let. Neměla by nám ale zůstat u dokladů, které mají být v běžném období do deníku zaúčtovány.
Dále si zkontrolujeme, zda nemáme účtováno na účty, které se již v účtové osnově nenacházejí. Tisková sestava
Účetnictví/Účetní deník, tisková sestava
Kontrolní sestavy/Kontrola účtů.
Inventarizace skladu v Pohodě
Před zahájením inventury je potřeba přepočítat váženou nákupní cenu –
Sklady/Zásoby/Záznam/Přecenění nákupních cen. V případě, že aktualizace vážené nákupní ceny odhalí záporné stavy, je potřeba je odstranit ještě před sestavením inventury – zkreslují výpočet vážené nákupní ceny.
Ke zpracování inventury k určitému datu slouží agenda
Sklady/Inventura. V programu POHODA MDB a
POHODA SQL je možné sestavit pouze jednu inventuru (na rozdíl od E1), proto se při sestavování přepíše ta předchozí.
K sestavení inventury použijeme pokyn
Záznam/Sestavení inventury. Volba
Sestavit k datu – datum, k němuž sestavujeme inventuru. Zpravidla 31. 12. Volba
Sestavit pro sklad umožňuje vybrat sklad, pro který se bude inventura dělat. Volba
Zahrnout zásoby bez pohybu zahrne do inventury i zásoby, k nimž nebyly v daném období žádné pohyby. Přepočet vážené nákupní ceny zásob je doporučeno provést před sestavováním inventury. Dále klikneme na
Sestavit.
V připravené inventuře v poli
Skutečnost je u každé položky vyplněný evidenční stav. Pokud se liší od skutečného, změníme u položky údaje, které se liší, a napíšeme její skutečný stav a program POHODA poté vyčíslí rozdíly.
Pro zaúčtování manka otevřete výklopný seznam pod volbou
Zaúčtování a vyberete příslušný typ zaúčtování. U skladu A se objeví možnost upravit přednastavený účet. U skladů B se volba účtu nezobrazuje. V případě přebytku je postup obdobný.
Při úpravě skutečného množství zásob se po uložení automaticky zatrhne volba
Zkontrolováno. U položek, kde nedochází ke změně, zatrhněte pole ručně. Pole
je pouze evidenční.
Inventurní rozdíly srovnáme povelem
Záznam/Zaúčtování inventury – vytvoří příjemku na přebytky a výdejku na manka. V průvodci zaúčtování lze nastavit text dokladu, dokladovou řadu a způsob ocenění.
Pro kontrolu zaúčtování inventurních rozdílů otevřeme
Sklady/Příjemky, kde najdeme příjemku na přebytky. Jednotlivé položky zkontrolujeme na záložce
Položka příjemky. Zaúčtování je u skladů a pod záložkou
Zaúčtování. U skladů B záložka
Zaúčtování není. Zaúčtování mank zkontrolujeme podobně i v agendě
Sklady/Výdejky. Na základě výdejky a příjemky dojde k úpravě
Stavu zásoby v agendě Zásoby.
Pro podrobné seznámení se s postupem doporučuji shlédnout videonávody, a to jak pro
program POHODA MDB a POHODA SQL, tak pro
program POHODA E1.
Tab.: Zaúčtování inventarizačních rozdílů
Text |
Zaúčtování MD/D |
Manko nebo škoda na zásobách, DHM* |
549/112, 12X, 02X |
Předpis pohledávky zaměstnanci k úhradě |
335/648 |
Úbytek do výše norem přirozených úbytků zásob materiálu |
501/112 |
Ztráta zboží do normy v maloobchodě |
504/132 |
Schodek na pokladně |
569/211 |
Předpis schodku pokladníkovi |
335/668 |
Pohledávka z titulu pojistného plnění od pojišťovny |
315, 378/648 |
Přebytek zásob |
112, 12X/648 |
Přebytek pokladní hotovosti |
211/668 |
* DHM = dlouhodobý hmotný majetek
Inventarizace pohledávek a závazků v Pohodě
Program POHODA umí vygenerovat v agendě
Vydané faktury tiskovou sestavu
Inventarizace pohledávek sloužící k odsouhlasení pohledávek s odběrateli. Podobnou sestavu
Inventarizace závazků najdeme i v agendě
Přijaté faktury.
Kromě toho bychom měli provést křížovou kontrolu zůstatku na účtu 311 s agendou
Vydané faktury (sestava
Kniha pohledávek, Sestavit k datu 31. 12., zatrhnout volbu
Pouze faktury a volbu
Pouze neuhrazené) a saldo účtu 311 k 31. 12.
Může se stát, že bude souhlasit saldo s účtem 311, ale nebude odpovídat knize pohledávek. To může mít řadu důvodů, např. předkontace Bez/Nevím, tam kde nemá být, některé faktury byly přeplaceny nebo uhrazeny víckrát, použili jsme likvidaci bez vazby nad vydanými fakturami (v účetnictví je toto chyba – každá operace s pohledávkou včetně zúčtování kurzového rozdílu musí být zaúčtována) atd.
Pro zobrazování přeplatků faktur je podmínkou mít zobrazování přeplatků aktivované v
Globálním nastavení. Program eviduje přeplatky u pohledávek a závazků ve sloupci
Přeplatek a Přeplatek k vyrovnání. Dále v agendách
Fakturace je i sestava na
Přeplatky. Obdobně zkontrolujeme účet 321, knihu přijatých faktur a saldo 321.
Zkontrolujeme, zda neevidujeme nějaké nezapočtené pohledávky/závazky a opravné doklady k nim, které nejsou uhrazeny. Pokud je zjevné, že měly být hrazeny zápočtem, zaúčtujeme jednostranný zápočet. Zaúčtujeme kurzové rozdíly, zaokrouhlovací rozdíly a drobné nedoplatky, které nebudeme hradit.
Připravíme seznam pohledávek a závazků, které jsou neodůvodněně delší dobu po splatnosti (dle vnitřních pravidel zpravidla více než 30 dní) a dáme je ke schválení jednateli. Tam, kde je důvod, vytvoříme opravné položky, popř. dle pokynů jednatele odepíšeme (závazek 321/648 – daňově, pohledávku 546/311 – daňově do výše zákonné opravné položky), rozpustíme opravné položky u uhrazených/odepsaných pohledávek.
Zkontrolujeme nevyúčtované zálohy – účet 314 a 324, agenda
Fakturace/Vydané/Přijaté zálohové faktury. Zde by měly zůstat jen zálohy, které se prokazatelně budou zúčtovávat v dalším roce. V rámci inventarizace bychom měli zkontrolovat všechny rozvahové účty a zdokladovat zůstatek.
Vyřazení a zařazení majetku
V rámci inventarizace
zkontrolujeme zůstatky na účtech pořízení majetku a zařadíme majetek z účtu pořízení 04X na majetkové účty, nastavení odpisového plánu a zaúčtování odpisů.
Dále zkontrolujeme účet, který používáme během roku pro účtování technického zhodnocení majetku, což může být účet 04X popř. 511 podle zvoleného postupu účtování.
Zkontrolujeme účet 518, zda
v nákladech nemáme zaúčtován dlouhodobý nehmotný majetek. Pozor na tvorbu webových stránek či e-shopů na míru, které můžou být rozdělené mezi několik různých dokladů i od různých dodavatelů, např. za tvorbu grafiky, programování, popř. kódování webu, webdesign atd.
Pokud tvorba webu či e-shopu
přesáhne částku stanovenou limitem účetní jednotky (nejčastěji 60 000 Kč dle limitu pro účely daně z příjmů) a
doba použitelnosti je delší než jeden rok, je
potřeba přeúčtovat z účtu 518
na účet pořízení dlouhodobého nehmotného majetku 041. A ke dni zařazení do užívání zaúčtovat na účet 013 – Software.
Zaúčtujeme vyřazení majetku, který již účetní jednotka nemá v evidenci.
Opět se podívejte na podrobné postupy do videonávodů:
Tab.: Účtování o majetku
Text |
Zaúčtování MD/D |
Pořízení DHM, DNM* nákupem |
04X/321, 211 |
Pořízení majetku vkladem do základního kapitálu |
01X, 02X, 03X/353 |
Pořízení majetku vkladem mimo základní kapitál |
01X, 02X, 03X/413 |
Vytvoření majetku vlastní činností |
01X, 02X, 03X/58X |
Nabytí majetku darem |
01X, 02X, 03X/648 |
Zařazení majetku do užívání |
01X, 02X, 03X/04X |
Vyřazení DHM, DNM z evidence v pořizovací ceně |
08X, 07X/02X, 01X |
Vyřazení DHM, DNM z důvodu prodeje – zůstatková cena |
541/01X, 02X |
FAV** za prodej DHM, DNM |
311/641 |
Vyřazení DHM, DNM z důvodu daru – zůstatková cena |
543/01X, 02X |
Vyřazení DHM, DNM z důvodu manka nebo škody – zůstatková cena |
549/01X, 02X |
Vyřazení DHM, DNM z důvodu likvidace majetku – zůstatková cena |
551/01X, 02X |
* DNM = dlouhodobý nehmotný majetek
** FAV = faktury vydané
Tab.: Účtování odpisů
Text |
Zaúčtování MD/D |
Odpisy dlouhodobého nehmotného majetku |
551/07X |
Odpisy dlouhodobého hmotného majetku |
551/08X |
Související článek:
Účetní závěrka v programu POHODA – 2. díl