Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Jak účtovat o pozastávkách – zádržném?

Jak účtovat o pozastávkách – zádržném?

S takzvanou pozastávkou neboli zádržným se nejčastěji setkáváme v účetnictví stavebních firem. Jak o pozastávkách účtovat? Jak na zádržné v programu POHODA? To vše se dozvíte v následujícím článku.

Pozastávka (zádržné) je většinou uvedena ve smlouvách o dílo, které jsou svým rozsahem dlouhodobější. Jedná se o to, že odběratel se zavazuje zaplatit část dokončeného díla až po splnění konkrétní, smlouvou dané podmínky. Například po uplynutí 5 let od dokončení stavby, po realizaci nedodělků, po uplynutí záruky atd.

Problematika účtování zádržného není nikde konkrétně v české účetní a daňové legislativě řešena, na rozdíl od Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS). Mezinárodní účetní standard 11 (IAS 11), který určuje účetní zachycení výnosů a nákladů u dlouhodobých smluv, definuje zádržné následovně:

  • jedná se o částky postupných fakturací, které nejsou zaplaceny, dokud nedojde ke splnění podmínek specifikovaných ve smlouvě pro platbu takových částek, nebo dokud nebyly opraveny vady.

V tomto standardu jsou též obsaženy způsoby, jak účetně se zádržným zacházet, což bohužel v české legislativě schází.

Proto si musíme vystačit s obecnými způsoby účtování o výnosech u dodavatele a o nákladech u odběratele.

Běžný postup je následující:

  • odběratel vystaví fakturu dle smlouvy – např. při předání díla, na celkovou částku díla,
  • zároveň ve faktuře uvede (opět v souladu se smlouvou), jaká částka je pozastávkou (zádržným); o celkové částce díla účtuje účetním předpisem 311/60x,
  • odběratel tuto fakturu přijme, zaúčtuje ji v plné výši do nákladů účetním předpisem 5xx/321 (jedná-li se o pořízení majetku, pak 0xx/321) a uhradí část fakturované částky bez pozastávky (zádržného). Po splnění podmínek pro pozastávku doplatí dodavateli zbývající část zadržované částky.

V praxi se lze setkat i s postupným uvolňováním zadržené částky – např. po 2 letech vzniká nárok na doplacení 40 % zádržného, po 5 letech vznikne nárok na zbytek zádržného, tedy na 60 %.

Lze doporučit jako vhodné a praktické částky pozastávek (zádržných) evidovat na samostatném analytickém účtu.

Příklad

Stavební firma – dodavatel – má dle smlouvy o dílo právo fakturovat ke dni předání hotové stavby 11 000 000 Kč (z hlediska DPH se bude jednat o režim přenesení daňové povinnosti). Z této částky je 10 % pozastávka, která je splatná po 5 letech. Odběratel – investor – bude stavbu využívat jako kancelářské prostory své firmy.

Postup účtování u dodavatele:
 

Účetní případ Částka Předkontace
Faktura při předání díla 11 000 000 311/60x
Pozastávka 10 % z ceny 1 100 000 311.xxx/311
Úhrada části ceny bez pozastávky na bankovní účet 9 900 000 221/311
Po 5 letech úhrada pozastávky na bankovní účet 1 100 000 221/311.xxx

Pozn.: 311.xxx analytický účet pozastávek; lze využít i analytický účet pro zachycení výnosů (60x.xxx) u pozastávky

Postup účtování u odběratele:
 

Účetní případ Částka Předkontace
Faktura při předání díla 11 000 000 0xx/321
Pozastávka 10 % z ceny 1 100 000 321/321.xxx
Úhrada části ceny bez pozastávky na bankovní účet 9 900 000 321/221
Po 5 letech úhrada pozastávky na bankovní účet 1 100 000 321.xxx/221

Pozn.: 321.xxx analytický účet pozastávek

Pozastávky v programu POHODA

Povel Pozastávky se v programu POHODA v nabídce Záznam zobrazí v případě, že je v agendě Globální nastavení v sekci Pohledávky, resp. Závazky zatržena volba Povolit vytvoření pozastávky.

Prostřednictvím této funkce můžete k dané faktuře vystavit pozastávky s jiným datem splatnosti, než má samotná faktura, a tím odsunout platbu části faktury do budoucna. Povel otevře dialogové okno Pozastávky, prostřednictvím kterého určíte způsob výpočtu pozastávky, upravíte text a zvolíte datum splatnosti pozastávky.

Pokud chcete automaticky pozastavenou částku faktury přeúčtovat do dlouhodobých pohledávek, resp. závazků, vyplňte i předkontaci pro přeúčtování. Po vyplnění všech potřebných údajů klikněte na tlačítko Dokončit a fakturu uložte.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Tereza Neubauerová
    24. 04. 2024, 14:37

    Dobrý den, děkujeme za upozornění, nesrovnalost jsme opravili. Hezký den.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Ladislav Laker
    21. 04. 2024, 05:38

    Věta “odběratel vystaví fakturu dle smlouvy” je ovšem omylem.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících