Jak to vypadá v praxi se silniční daní u aut, která jsou registrována jako zboží? Budou předmětem silniční daně vozidla v autobazaru? A jak je to s veterány? Na to všechno se zaměříme v následujícím článku.
Nejprve je nutné uvědomit si specifika silniční daně. Podáváme-li přiznání k silniční dani, vždy je třeba nejprve stanovit, která vozidla jsou předmětem této daně a která nikoliv. Dále je zapotřebí rozlišit, kdo je skutečně poplatníkem daně. Problematiku upravuje zákon o dani silniční.
Zákon říká, že předmětem daně jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, která jsou registrovaná a provozovaná v České republice. Z nich jsou pak předmětem daně ta vozidla, která jsou používána pro podnikání. Co se však pojmem „použití vozidla k podnikání“ rozumí?
Znamená to, že vozidlo se použije k takové činnosti nebo v souvislosti s touto činností, která je u fyzické/právnické osoby předmětem daně z příjmů. Výjimkou jsou vozidla určená výlučně k přepravě nákladu o hmotnosti vyšší než 3,5 tuny. Ta jsou předmětem silniční daně vždy.
Existují však výjimky. Uveďme si výčet vozidel, která jsou od daně osvobozena:
- vozidla kategorie L – méně než čtyřkolová vozidla – mopedy, motocykly, motorové tříkolky, čtyřkolky o hmotnosti méně než 400 kg nebo 550 kg v případě vozidel určených k přepravě nákladů a motokola,
- vozidla diplomatických misí a konzulárních úřadů,
- vozidla, která zabezpečují osobní linkovou vnitrostátní přepravu, ovšem pouze za předpokladu, že ujedou více než 80 % km pro tento účel z celkového počtu ujetých km za zdaňovací období,
- vozidla ozbrojených sil, vozidla civilní obrany, vozidla bezpečnostních sborů, obecní policie, sboru dobrovolných hasičů,
- vozidla poskytovatelů zdravotních služeb, vozidla horské záchranné služby,
- důlní vozidla, vozidla poruchové služby plynárenských a energetických zařízení.
U vozidel s výjimkou kategorie L a vozidel zabezpečujících linkovou přepravu platí, že musí být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením, případně zvláštním výstražným světlem modré barvy zapsaným v technickém průkaze (dále jen „TP“).
Existují také případy, kdy vozidla předmětem silniční daně vůbec nejsou. Jde o:
- speciální pásové automobily,
- ostatní silniční vozidla, kterými jsou: potahová vozidla, jízdní kola, sportovní koloběžky, ruční vozíky a vozíky pro invalidy – tj. vozidla kategorie R, do které podle obecné definice spadají všechna nemotorová vozidla, která nejsou přípojnými vozidly,
- zemědělské a lesnické traktory a jejich přípojná vozidla,
- samojízdné pracovní stroje,
- přípojné pracovní stroje a výměnné tažené stroje,
- nemotorové pracovní stroje.
Tento výčet upravuje zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, konkrétně se jedná o § 3.
- vozidla, kterým byla přidělena zvláštní registrační značka podle vyhlášky ministerstva dopravy a spojů o registraci vozidel, přičemž zvláštní registrační značka se přiděluje:
- vozidlům pro jednorázové použití s omezenou platností,
- pro případ trvale manipulační značky,
- pro zkušební účely,
- historickým vozidlům, kterým byl vydán průkaz historického vozidla,
- sportovním vozidlům, kterým byl vydán průkaz sportovního vozidla.
Kdo je poplatníkem daně?
Poplatníkem daně silniční je provozovatel vozidla (přičemž nemusí jít nutně o vlastníka) zapsaný v TP vozidla. Dále jím může být uživatel vozidla, a to od měsíce, ve kterém se provozovatel zapsaný v TP odhlásil z registru silničních vozidel, případně zanikl či byl zrušen jako společnost nebo zemřel, jde-li o fyzickou osobu.
Posledním typem poplatníka je zaměstnavatel, který požádal svého zaměstnance o použití jeho vlastního osobního vozu na služební cestě. V takovém případě má na výběr, buď může použít sazbu 25 Kč/den nebo 1/12 roční sazby. Záleží, co je pro něj výhodnější. Toto rozhodnutí samozřejmě nelze měnit v rámci jednoho kalendářního roku a je vhodné jej zanést do vnitropodnikové směrnice.
Příklad – Automobil jako zboží
Pokud je automobil v účetnictví poplatníka evidovaný jako zboží, je řešení následující.
Autobazar nakupuje a prodává osobní automobily. S vozy jezdí na státní technickou kontrolu, do myčky, provádí na nich drobné opravy a po čase je prodává. Je takový vůz předmětem silniční daně?
Podle zákona jsou předmětem silniční daně všechna vozidla provozovaná a registrovaná v ČR, pokud jsou užívána k podnikání. Což v případě autobazaru rozhodně jsou. Daň za takové vozy je placena za příslušné kalendářní měsíce, kdy se vozidla v ČR používala. V takovém případě je tedy pro účely daně silniční nutná velice podrobná evidence.
Existuje možnost vyhnout se povinnosti silniční daně? Ano, v případě, že by autobazar obchodoval s historickými vozidly – veterány.
Nahlédněme do zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ten totiž říká, že historickým vozidlem je vozidlo zapsané v registru historických a sportovních vozidel, kterému byl vydán průkaz historického vozidla a přidělena zvláštní registrační značka pro historická vozidla.
A nyní zpět do zákona o silniční dani, ten uvádí, že předmětem daně silniční jsou vozidla registrovaná v registru silničních vozidel, tzn. vozidla vybavená standardní registrační značkou. Z tohoto důvodu nejsou historická vozidla předmětem daně silniční.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.