Předně je nutné uvést, že tento
nový koncept silniční daně platí
pro celé zdaňovací období 2022 bez ohledu na to, že novela zákona byla schválena a publikována ve Sbírce zákonů až v průběhu letošního roku. Přechodná ustanovení v rámci této novely zároveň uvádí, že registrační povinnost k dani silniční vzniklá přede dnem nabytí účinnosti
zaniká dnem 1. 1. 2022 (přičemž rozhodnutí o zrušení registrace se nevydává). Pro poplatníky silniční daně, kteří tedy
nebudou mít pro rok 2022 žádné vozidlo podléhající této dani, bude zpříjemněním, že již
nemusí činit další administrativní úkony.
To znamená, že
nemusí podávat prázdné daňové přiznání, ani je k tomu nebude správce daně vyzývat, jak se to běžně děje u jiných daní, ke kterým je poplatník registrován (správce daně neví, jestli nějaká povinnost vznikla, a proto vždy registrovaného poplatníka vyzývá k podání přiznání; v případě silniční daně
končí všem registrační povinnost ze zákona k 1. 1. 2022).
Změnu v silniční dani ocení také zaměstnavatelé, neboť
ze zákona zcela vypadlo ustanovení o tom, že poplatníkem daně
„je rovněž zaměstnavatel, pokud vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla“. Mnozí z nás mají jistě v paměti sazbu 25 Kč za každý den pracovní cesty – tato sazba ze zákona zcela zmizela.
Sazby daně již nenalezneme přímo v paragrafech zákona, ale jsou nyní
součástí přílohy k zákonu nazvané „Výše daně pro zdanitelná vozidla“. Příloha je rozdělena do tří částí podle druhu vozidla (viz níže).
Tab. 1: Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BA nebo BB
Počet náprav |
Největší povolená hmotnost v tunách |
Výše daně v Kč |
nejméně |
méně než |
2 |
|
12 |
0 |
12 |
13 |
800 |
13 |
14 |
2 300 |
14 |
15 |
3 200 |
15 |
|
7 200 |
3 |
|
15 |
0 |
15 |
17 |
1 400 |
17 |
19 |
2 900 |
19 |
21 |
3 800 |
21 |
23 |
5 800 |
23 |
|
9 000 |
4 a více |
|
23 |
0 |
23 |
25 |
3 800 |
25 |
27 |
6 000 |
27 |
29 |
9 400 |
29 |
|
14 000 |
Tab. 2: Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BC nebo BD
Počet náprav |
Největší povolená hmotnost jízdní soupravy v tunách |
Výše daně v Kč |
|
nejméně |
méně než |
2 |
|
16 |
0 |
16 |
18 |
400 |
18 |
20 |
900 |
20 |
22 |
2 000 |
22 |
23 |
2 600 |
23 |
25 |
4 600 |
25 |
28 |
8 000 |
28 |
31 |
8 700 |
31 |
33 |
12 100 |
33 |
|
18 400 |
3 a více |
|
36 |
0 |
36 |
38 |
11 800 |
38 |
40 |
16 300 |
40 |
|
24 200 |
Tab. 3: Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie O
Největší povolená hmotnost v tunách |
Výše daně v Kč |
nejméně |
méně než |
|
12 |
0 |
12 |
|
3 600 |
Již z názvu jednotlivých částí přílohy vidíme, že novela zákona zcela opustila pojmenování vozidel osobní a nákladní, jak jsme byli doposud zvyklí. Podle § 2 zákona
je zdanitelným vozidlem „silniční vozidlo kategorie N2 a N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrovaná v registru silničních vozidel v České republice“.
Osobní vozidla mají dle přílohy č. 2 vyhlášky č. 341/2014 Sb.
označení M, nejsou tedy mezi vyjmenovanými zdanitelnými vozidly, a proto od roku 2022
nebudou podléhat zdanění silniční daní.
Kategorie N se týká nákladních vozidel, přičemž
kategorie N1 (tedy ty s maximální hmotností nepřevyšující 3,5 tuny) se vůbec v definici zdanitelného vozidla neobjevují, a proto i tento typ vozidel
nebude od roku 2022 podléhat silniční dani.
Další kategorií, která
vypadává ze zdanitelných vozidel, jsou ostatní vozidla označená jako O s maximální hmotností nepřevyšující 3,5 tuny (ta jsou totiž označena jako O
1 a O
2 a nejsou také vyjmenovaná mezi zdanitelnými vozidly).
Shrňme tedy, že
předmětem silniční daně nebudou žádná osobní vozidla, dále to nebudou nákladní a ostatní vozidla s maximální hmotností
nepřevyšující 3,5 tuny.
V tabulce určující výši daně dále vidíme, že některá vozidla mají uvedenou
výši sazby daně 0 Kč. Tato vozidla sice jsou zdanitelnými vozidly, ale nebudou se do daňového přiznání uvádět, jak je vymezeno v § 15 odst. 2 písm. a) zákona. Tím tedy
povinnost hradit silniční daň zůstává pro
vozidla s opravdu vysokou maximální hmotností. U ostatních vozidel druhu O budou předmětem daně vozidla nad 12 tun, u nákladních vozidel druhu N je hranice nulové sazby rozdělena podle druhu karoserie a podle počtu náprav (a také začíná hodnotou 12 tun).
V zákoně zůstala zachována
sleva na dani pro kombinovanou dopravu. Naopak se z něj vypustila sleva pro nově zaregistrovaná vozidla, nicméně se výše daně výrazně snížila pro všechna zdanitelná vozidla bez ohledu na jejich stáří. Zákon také vymezuje osvobození od daně u zdanitelných vozidel, jde např. o osvobození u vozidel vybavených zvláštním zvukovým výstražným zařízením a doplněných světlem modré nebo modré a červené barvy, určené jako státní hmotná rezerva, a další osvobození uvedená v § 3 novelizovaného zákona.
Závěrem můžeme konstatovat, že silniční daň se zařadí do kategorie, kterou se již nemusí zabývat velmi široká skupina podnikatelů, kteří provozují běžný vozový park osobních a nákladních vozidel. Zbývajícím poplatníkům, kteří budou vlastníky zdanitelných vozidel podléhajících silniční dani, jistě nebude vadit povinnost
podávat toto přiznání elektronicky, kterou novela do zákona zavádí s účinností
od 1. 1. 2025. Předpokládám totiž, že tak již činí i v současné době a povinnost elektronického podání není nic, co by jim práci ztížilo.
Poplatníkům, kteří
platili zálohy na rok 2022 podle původního zákona a nečekali na jeho avizovanou novelu, ani
nevyužili rozhodnutí o prominutí zálohy ze dne 24. 3. 2022, doporučuji
požádat o vrácení přeplatku na této dani. Automaticky se vracet platby nebudou a je třeba vyvinout vůči správci daně příslušnou iniciativu samostatně.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Finservis s.r.o.