Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Zvýšení minimální mzdy od ledna 2018

Zvýšení minimální mzdy od ledna 2018

Vláda schválila návrh, díky kterému si polepší zaměstnanci pobírající minimální mzdu. Od 1. ledna 2018 se zvýší ze současných 11 000 Kč na 12 200 Kč. Hodinová minimální mzda potom bude vycházet na 73,20 Kč.

Vláda schválila návrh předložený Ministerstvem práce a sociáních věcí, kterým se od 1. 1. 2018 zvýší minimální měsíční mzda ze současných 11 000 Kč na 12 200 Kč a minimální hodinová mzda z 66 Kč na 73,20 Kč. Tato částka se vztahuje k práci při stanovené týdenní pracovní době 40 hodin, tzn. za plný úvazek.
 
Vláda tak pokračuje v realizaci záměru deklarovaného v Programovém prohlášení postupně zvyšovat minimální mzdu tak, aby se její úroveň přiblížila 40 % průměrné mzdy.
 
V návaznosti na to se valorizují i nejnižší úrovně zaručené mzdy pro zaměstnance, jejichž mzdy nejsou sjednány v kolektivních smlouvách, a pro zaměstnance ve veřejných službách a správě, kteří dostávají plat. Jsou diferencovány podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávané práce.

Minimální mzda se naposledy zvýšila s účinností od 1. 1. letošního roku. Nezvyšování minimální mzdy v letech 2007 až 2012 přispělo k výraznému oslabení základní funkce minimální mzdy a významnému poklesu kupní síly zaměstnanců pracujících za minimální mzdu, proto současná vláda tento deficit napravuje.

V současnosti má nižší minimální mzdu ze států Evropské unie pouze Litva, Lotyšsko, Rumunsko a Bulharsko.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Eirene
    01.03.2018 15:15

    Vzhledem ke zvyseni minimalni mzdy dojde ke zmene v pracovni smlouve? Jsem castecne invaludni a pracuji na polovicni uvazek u soukromnika. Dekuji

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Lucie
    20.01.2018 10:08

    Dobrý den,jsem na rodičovské dovolené. Pro to, abych si mohla v DaP uplatnit slevu, resp. daň. zvýhodnění na dítě, musela jsem mít na dohodě o PP vyděláno min. 6-ti násobek min. mzdy (bez odvodů SP, ZP). Nyní to pro mě znamená, že musím mít vyděláno 6-ti násobek min. mzdy po novu, tedy 6*12200 Kč, abych si mohla dítě uplatnit, chápu to dobře? Jak je to s odvody ZP a SP? Děkuji mnohokrát za odpověď.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Jack
    07.12.2017 13:23

    Lido, ceny mezi podnikateli jsou smluvni, takze se ho to dozajista netyka a za druhe urcite ho majitel firmy nenuti s podminkami souhlasit nebo mu skutecne drzi nuz na krku a nemuze jit jinam?

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Lída
    03.12.2017 04:19

    Dobrý den, zajímalo by mě, zda se hodinové minimum týká i řidiče, kterého si majitel firmy najal na smlouvu a platí ho na fakturu? Řidič musel souhlasit s odměnou 70 Kč/hod. Týká se i jeho navýšení minimální mzdy na rok 2018 nebo bude muset i nadále souhlasit s podmínkami, které diktuje majitel firmy? Předem děkuji za odpověď.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Petr
    25.11.2017 22:05

    Paní Ivana má zřejmě na mysli minimální mzdu podle skupiny prací. Jsou tyto nejnižší úrovně zaručené mzdy vynutitelné v soukromém sektoru?

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Ivana
    17.11.2017 09:13

    Dobrý den, prosím jaká je minimální mzda v případě, že jsem vedoucí prodejny. Mám na starost 3 prodavačky a 4 brigádnice. Zajišťování objednávek, zadávání příjemek do pc, odvody včetně hmotné zodpovědnosti. Děkuji za odpověď.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • kubickova
    13.11.2017 21:01

    mzdový výměr

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Michaela
    08.09.2017 09:00

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak by měl vypadat správný mzdový výměr při zvýšení minimální mzdy. Vím, že minimální mzda se bere včetně prémií. Já bych se ale chtěla zeptat zda zaměstnanec musí mít ve mzdovém výměru v položce hodinová mzda částku 73,20 a nebo může mít zachovanou starou hodinovou mzdu, protože spolu s prémií na novou minimální mzdu dosáhne.
    Děkuji.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Nová pravidla pro AI

    |

    Od 2. srpna 2026 platí v EU nová pravidla transparentnosti pro AI. Pokud firma používá chatboty, AI generovaný obsah, deepfaky nebo virtuální influencery, v některých případech už musí být jasně uvedeno, že do obsahu nebo komunikace zasáhla umělá inteligence. U chatbotů má uživatel vědět, že komunikuje s AI, a realisticky vytvořené nebo upravené obrázky, videa či zvuk mají být označené. Pravidla se týkají také některých AI textů informujících o věcech veřejného zájmu. Za porušení mohou hrozit vysoké pokuty, u firem až 15 milionů eur nebo 3 % celosvětového ročního obratu. Pro firmy tedy dává smysl zmapovat, kde AI používají, a ověřit, zda se na ně povinnost označení vztahuje.

Daňový kalendář

12. 10. 2026
Splatnost daně za srpen 2026 (mimo spotřební daň z lihu)
20. 10. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za září 2026
20. 10. 2026
Splatnost paušální zálohy
26. 10. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za 3. čtvrtletí 2026
26. 10. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za 3. čtvrtletí a za září 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty