Bezmála pětina firem je zcela otevřená uchazečům s výraznými ozdobami těla, u dalších takřka 60 procent záleží na typu pozice. Zaměstnanci jsou k takovým kolegům ještě tolerantnější.
Extravagantní účes, výrazný plnovous, piercing ani nápadné tetování už v zaměstnání obvykle nejsou příliš na obtíž. Většina Čechů nyní podobné ozdoby na pracovišti nehodnotí negativně, pouze 16 % oslovených lidí takové zpestření vzhledu kolegů v práci vyloženě vadí.
A poměrně vstřícní jsou i sami zaměstnavatelé. Ve 21 % firem výstřední vzhled kandidátů personalistům nevadí vůbec, v dalších 58 % je překážkou pro přijetí pouze na některé pozice. Jen 18 % zaměstnavatelů uchazeče s výraznými ozdobami těla důsledně odmítá.
Vyplývá to z dotazování na kariérním portálu Jobs.cz, do něhož se zapojilo 1 703 lidí, a ze souběžného šetření mezi 169 firmami.
„V otázce vzhledu se obecný vkus v posledních letech výrazně posouvá. Češi jsou dnes alespoň v tomto ohledu mnohem tolerantnější. Firmám to jednoznačně prospívá. Podporuje to pestrost jejich prostředí, v němž může vyniknout více nadaných lidí,“ uvádí analytik kariérního portálu Jobs.cz Tomáš Ervín Dombrovský.
Personalisté podle Dombrovského nyní mnohem více dají na kvalifikaci a skutečné schopnosti uchazečů, jejich vzezření či ochota působit konformně již většinou nejsou příliš důležité. „Bohužel se to však nedá tvrdit o všech vnějších kritériích. Diskriminace části uchazečů i kolegů podle věku, pohlaví či národnosti je i nadále vážným problémem, byť se situace v českém prostředí v posledních letech mírně zlepšuje,“ doplňuje analytik.
Vzhled uchazečů hraje roli pouze u některých pozic
Personalisté velmi často (v 58 % firem) posuzují vzhled uchazečů pouze u některých z obsazovaných pozic. Například v obchodním zastoupení by nápadné tetování nebo výrazné náušnice ještě stále mohly vadit.
I zde však záleží na okolnostech. U prodejce skateboardů nebo reprezentanta výrobce energetických nápojů je to zcela adekvátní vzhledem k jejich cílové skupině. V konzervativních odvětvích, jako jsou například zdravotnictví či finanční sektor, se však více dbá na neutrální či zcela seriózní vzhled.
„První dojem je velmi důležitý. Lidé – jak kolegové, tak i personalisté – si nás obvykle zařadí během prvních sekund vzájemného setkání. Ovšem je dobré mít na paměti, že extravagantní vzhled nemusí vždy znamenat rebela nebo kreativní osobnost. Stejně tak člověk v obleku nemusí být nutně konformní,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský.
Mezi zaměstnanci tolerantní přístup v otázce vzhledu jasně převažuje. Polovina oslovených lidí považuje vzhled za čistě osobní záležitost a výrazné ozdoby těla jim u kolegů nijak nevadí. Dalších 8 % respondentů je akceptuje i proto, že sami tetování, piercing, výraznější účes nebo podobnou ozdobu mají.
Čtvrtině lidí to u kolegů v práci vadí, jen pokud je jejich vzhled příliš extravagantní. Pouze 16 % lidí uvedlo, že to podle nich do práce vůbec nepatří a vadí jim to u kolegů velmi silně.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.