Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Řidiči autobusů si ve výplatě polepší skoro o 40 %

Řidiči autobusů si ve výplatě polepší skoro o 40 %

Mzdy řidiček a řidičů veřejných linkových autobusů v regionech od 1. 1. 2017 výrazně stoupnou. Nejnižší mzda se zvýší na 98,10 Kč za hodinu a dostanou také zhruba 7 Kč za ztížené pracovní prostředí. Stoupnou i příplatky za čekání mezi jízdami.

Mzdy řidiček a řidičů veřejných linkových autobusů v regionech výrazně stoupnou. Ministerstvo práce a sociálních věcí („MPSV“) úspěšně zprostředkovalo dohodu při složitých tripartitních jednáních mezi dopravci, zástupci vlády a krajů a zaměstnaneckými odbory. Opatření by mělo být účinné od 1. 1. 2017.
 
Podle návrhu MPSV se navýší řidičkám a řidičům linkových autobusů nejnižší mzda ze současných 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč za hodinu a dostanou také zhruba 7 Kč za ztížené pracovní prostředí. Stoupnou i příplatky za čekání mezi jízdami, tzv. čekačky. Dosavadní minimum je 50 Kč, nově to bude 88 Kč.
 
Díky velmi nízkým mzdám je v regionech velký nedostatek řidiček a řidičů, stejně jako uchazečů o toto zaměstnání. MPSV předpokládá, že výrazné zvýšení mezd by mohlo zastavit jejich odchody a za volant autobusů přilákat více lidí.
 
„Mzdy řidičů veřejné linkové osobní autobusové dopravy neodpovídaly namáhavosti takové práce, ztíženému pracovnímu prostředí a hlavně velké odpovědnosti, kterou mají za cestující. Již delší dobu se tak u nich projevuje nespokojenost s oceněním jejich práce, zejména ve vztahu ke značnému rozsahu času, který s výkonem tohoto povolání souvisí,“ uvedl I. náměstek ministryně, náměstek pro řízení sekce IT, Robert Baxa.

Dlouhodobě podhodnocený výdělek

Řidičky a řidiči tráví mimo domov běžně přes patnáct hodin denně a kvůli dlouhým přestávkám, ve kterých se nemůžou věnovat svým rodinným nebo osobním zájmům, jsou však za volantem třeba jen polovinu z této doby. „Tomu odpovídá i jejich výdělek, který je dlouhodobě výrazně podhodnocený, a to zejména kvůli odpovědnosti za cestující. Přestávky navíc tráví často v prostředí bez sociálního zázemí, kde jsou vystaveni nepříznivým vlivům počasí,“ objasnila důvody navýšení mezd ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
 
Ke zvýšení mezd může dojít díky zařazení řidičů veřejných linkových autobusů do vyšší skupiny prací v zájmu zvýšení úrovně jejich zaručené mzdy a zavedení nového pracovního režimu pro účely poskytování příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí, spočívajícího ve výkonu práce rozděleném do více časových úseků, ve kterých se nemůže zaměstnanec věnovat rodině ani svým zájmům.

Související článek:
Minimální mzda se od roku 2017 zvýší na 11 000 Kč

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Většina firem bude letos zvyšovat mzdy

    |

    Více než tři čtvrtiny českých firem plánují v roce 2025 zvýšit mzdy svým zaměstnancům. Tento trend je nejvýraznější v Královéhradeckém a Jihomoravském kraji, kde plánuje přidávat přibližně devět z deseti zaměstnavatelů. Hlavními důvody pro navyšování mezd jsou firemní politika, inflace a snaha o udržení zaměstnanců. Zaměstnanci sami také aktivně usilují o vyšší mzdy; třetina z nich plánuje požádat o zvýšení platu. V loňském roce průměrná mzda v Česku vzrostla o 7,1 % na 46 165 Kč, přičemž ve stavebnictví byl nárůst 8,6 %.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících