Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Odstartoval ostrý provoz sKaret

Do konce roku 2012 dostane sKartu více než půl milionu lidí. Podpora v nezaměstnanosti ani dávky v hmotné nouzi na sKartu v letošním roce prozatím chodit nebudou.

Ověřovací provoz vydávání a distribuce karet sociálních systémů, tzv. sKaret, proběhl úspěšně. Příjemcům rodičovského příspěvku, přídavku na dítě či příspěvku na bydlení bude do konce září vydáno 50 tisíc sKaret, do konce roku 2012 je potom připraveno k vydání 600 tisíc karet. Podpora v nezaměstnanosti a dávky v hmotné nouzi se budou řešit až v příštím roce, zatím se i nadále budou vyplácet stejným způsobem jako doposud.
 
Pilotní provoz ukázal, že naprostá většina příjemců dávek neměla s využitím karty žádný problém. Držitelé sKarty mohou dávky z karty čerpat i bezhotovostně. Stačí, pokud při převzetí karty na Úřadu práce zadají číslo účtu, na které si přejí dávky posílat.
 
Kartu mohou lidé používat také v bankomatu – k výběru, zjištění zůstatku či zadání jednorázového a trvalého příkazu. Kartou mohou také platit u více než 55 tisíc obchodníků v rámci České republiky, případně i vybrat hotovost prostřednictvím služby cash-back. Tu poskytuje asi pět tisíc obchodníků.
 
Od října připravuje Česká spořitelna (dodavatel sKaret) na úřadech práce vzdělávací semináře pro držitele sKaret. Zatím se zájemci mohou podívat alespoň na Desatero správného používání sKarty, které spořitelna vydala.
 

Nejčastější mýty kolem sKarty

 
Mýtus 1: Česká spořitelna získá osobní údaje držitelů sKaret a ty pak mohou být zneužity.
 
Skutečnost: Česká spořitelna (ČS) pracuje pouze s údaji, které jsou nezbytné pro otevření technického účtu a vyrobení sKarty, a to v souladu s obecně závaznými právními předpisy. ČS je při tomto zpracovávání povinna důsledně dodržovat veškeré povinnosti zpracovatele stanovené zákonem o ochraně osobních údajů. Je zcela běžné, že soukromoprávní subjekty plní za stát určité povinnosti a v rámci toho zpracovávají osobní údaje fyzických osob (např. exekutoři, notáři, stanice technické kontroly, soukromé subjekty oprávněné provozovat Czech Pointy atp.).
 
Navíc je ČS bankou a veškerá uvedená data podléhají také institutu bankovního tajemství upravenému zákonem č. 21/1992 Sb., o bankách. ČS nedostává informace o životní situaci klientů, ty zůstávají na úřadech práce.
 
Mýtus 2: Poštovní poukázky už nebudou možné.
 
Skutečnost: Do konce roku 2012 mají klienti stále možnost využívat existující způsob čerpání dávek přes poštovní poukázku. Od roku 2013 bude úřad práce v případě objektivních důvodů pomáhat klientům individuálně najít vyhovující způsob výplaty. V případě, že budou někteří příjemci nadále preferovat výplatu dávek přes poštovní poukázku, mají tuto možnost na trhu komerčních služeb. Možnost čerpání dávky prostřednictvím poštovní poukázky tedy bude i po roce 2013 zachován.
 
Dostupnost dávky pro handicapované klienty řeší zákonný zástupce (rodič, opatrovník) nebo zvláštní příjemce dávky, kterého stanoví Úřad práce ve správním řízení. V individuálně posouzených případech, kde klienti z objektivních důvodů nebudou moci čerpat dávky prostřednictvím sKarty (například pro těžké zdravotní postižení), bude možné i nadále zasílat dávky poštovní poukázkou zdarma i po začátku roku 2013.
 
Mýtus 3: Projekt Ministerstva práce a sociálních věcí na vyplácení dávek přes sKarty ve spolupráci s ČS nemyslí na zdravotně postižené.
 
Skutečnost: ČS zahájila spolupráci s několika organizacemi, které zastřešují občany se zdravotním postižením, nebo jim pomáhají. Například Pražská organizace vozíčkářů mapuje podle platné metodiky přístupnosti poboček ČS a dostupnost bankomatů. Na základě jejich doporučení se budou místa moci uzpůsobit občanům na vozíku nebo i rodičům s dětskými kočárky.
 
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS) zase vytipovala další desítky lokalit, které jsou vhodné pro umístění audio modulů, které usnadňují obsluhu bankomatu slabozrakým a nevidomým klientům. Česká spořitelna ozvučí v tomto roce přes 80 dalších bankomatů. Spolupráce se však týká i dalších aktivit, např. dostupnosti internetového portálu a vhodné komunikace s nevidomými.
 
S Českým červeným křížem ČS zahájila sérii školení pro své zaměstnance v pobočkách, které budou ušité na míru bankovním podmínkám. Tato školení zaměstnancům prohloubí nejen znalosti v přístupu ke zdravotně postiženým klientům, ale i k seniorům nebo v oblasti první pomoci.
 
Mýtus 4: Lidi budou muset platit poplatky ČS, aby se mohli dostat k dávce, a banka na tom zbohatne.
 
Skutečnost: Požadavkem ministerstva je, aby držitelé sKaret měli standardní služby zdarma. Česká spořitelna se zavázala tyto standardní služby poskytovat zdarma po dobu trvání smlouvy – dvanáct let. ČS již v minulosti několikrát uvedla, že nepočítá v této oblasti se ziskem či ztrátou. Do budoucna předpokládá, že se zvýší počty plateb u obchodníků, u kterých budou držitelé těchto karet platit. Za tyto platby pak získává banka provize od obchodníků.
 
V rámci standardních služeb získá držitel sKarty zdarma např. vydání sKarty jednou za čtyři roky, otevření a vedení technického účtu, zaslání PIN a bezpečnostního hesla. Držitelé mají také zdarma jeden výběr z bankomatu ČS ke každé zaslané dávce nebo provedení bezhotovostního převodu.
 
Bezplatné a neomezené je pak zjištění zůstatku v bankomatu ČS či platby u obchodníků. Nově je také zdarma výběr hotovosti u obchodníka (cash back). Zpoplatněny jsou některé doplňkové služby (např. každý další bezhotovostní převod či další výběry z bankomatu ČS nebo jiné banky, dotaz na zůstatek v bankomatu jiné banky).

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících