Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Jak přilákat nové zaměstnance? Zkráceným úvazkem

Jak přilákat nové zaměstnance? Zkráceným úvazkem

Zkrácené úvazky by mohly firmám pomoci řešit problém s nedostatkem lidí. Přesto je v České republice nabízí zatím jen málo zaměstnavatelů. Neměli by s tím ale moc otálet – flexibilní pracovní úvazky mohou být velkou konkurenční výhodou.

I když v České republice roste skupina zaměstnanců, kteří by upřednostňovali kratší pracovní úvazek, čeští zaměstnavatelé na to zatím příliš neslyší. A to je hlavní důvod, proč Česká republika v otázce nabídky zkrácených úvazků stále silně zaostává za průměrem EU. Dle personální agentury Randstad jde přitom o velmi efektivní nástroj, jak v dnešní nelehké situaci na trhu práce přilákat nové lidi, nebo si udržet ty stávající.

Z nedávné analýzy agentury vyplynulo, že nabídky práce na plný úvazek reprezentují více než 90 % všech aktuálně inzerovaných pracovních pozic. Pouze zhruba 5 % představují pozice na zkrácený úvazek a přibližně stejný počet brigády.

„Zkrácené úvazky u nás stále tvoří jen 5 % všech pracovních úvazků, přičemž průměr v EU je 19 %. Při pohledu na pracovní nabídky sice vnímáme růst flexibility, ovšem spíš v rovině tolerance rozložení klasické pracovní doby v rámci dne,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad.

Kratší úvazky po návratu z rodičovské dovolené

V oborech, jako jsou např. podnikové služby, administrativa, IT anebo zdravotní a sociální péče, již zaměstnavatelé pomalu začínají kratším úvazkům fandit, byť ani zde to není významné procento. „Vidí totiž, že to je jedna z cest, jak se zaměřit na tři dosud opomíjené cílové skupiny na trhu práce: matky a rodiče na mateřské a rodičovské dovolené, studenty a lidi ve věkové skupině 50+,“ doplňuje Alžběta Honsová.

Firmy jsou zejména v posledním roce více svolné ke zkráceným úvazkům v případě návratu stávajících zaměstnankyň z mateřské či rodičovské dovolené. Například v oboru podnikových služeb, ve kterém pracuje více žen než mužů, se snaží ženy přilákat na celou řadu zajímavých benefitů, které jim umožňují skloubit rodinu a kariéru. Dle průzkumu ABSL, asociace sdružující firmy z oblasti podnikových služeb, využívá zkrácený úvazek či flexibilní model spolupráce celkem 10 % zaměstnanců tohoto sektoru.

Rodičům centra služeb vychází vstříc i nabídkou možnosti práce z domu. Dle zmiňovaného průzkumu ABSL nabízí možnost plného anebo částečného home office 80 % českých center podnikových služeb a přes 60 % zaměstnanců tuto možnost využívá.

Přibývají také společnosti, které buď zajišťují svým zaměstnancům místa v předškolních zařízeních, zřizují dětské skupiny na pracovišti, nebo aspoň vyčlení jednu tzv. „dětskou místnost“, kam si rodiče mohou přivést své děti i s chůvou. A časté je též třeba „sdílení“ jedné chůvy více rodiči právě na pracovišti.

Se zkrácenými úvazky příliš neotálejte, nabídají firmy experti

Oblast výroby a průmyslu naopak možnost pracovat na zkrácený úvazek nenabízí prakticky vůbec. Podle Alžběty Honsové tkví hlavní příčina v tom, že výrobní firmy nejsou schopny zkrácené úvazky zakomponovat do svého produkčního cyklu a zatím se stále brání jakékoli změně směnnosti.

Řešením – nejen pro výrobu – by mohlo být rozdělení jednoho pracovního úvazku mezi více lidí. To ovšem české firmy odmítají, a to zejména z obavy z vyšší administrativy a náročnosti pro manažery při řízení lidí.

Experti ze společnosti Randstad však radí, že s rozšířením nabídky zkrácených pracovních úvazků a dalších pružných modelů spolupráce by firmy neměly otálet, a to v žádném ze segmentů trhu.

Zejména s nástupem generace mileniálů (označení pro lidi narozené od roku 1986, někdy se udává i dřívější rok, až do roku 2004 – pozn. red.) se totiž výrazně mění preference pracovníků. Chtějí mít možnost pracovat z domova, pracovat na částečný úvazek anebo projektově, či dokonce fungovat na bázi crowdsourcingu (nový způsob práce, kdy je projekt zadán skupině lidí jako všeobecná výzva – pozn. red.).

Flexibilní pracovní uspořádáníuvolněnější pracovní prostředí se tak stane klíčem k atraktivitě zaměstnavatele a udržení zaměstnanců.

Související článek:
Jaké trendy zahýbají pracovním trhem v roce 2018?

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty