Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Elektronická neschopenka se spustí 1. 1. 2020

Elektronická neschopenka se spustí 1. 1. 2020

Od roku 2020 se zcela zásadním způsobem změní vyřizování pracovní neschopnosti. Poslanci schválili pozměňovací návrh, který obsahuje úpravy eNeschopenky dle dodatečných požadavků lékařů a zaměstnavatelů.

Elektronickou neschopenku spustí Česká správa sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) od 1. 1. 2020 v kompletní a plně funkční podobě, namísto původně plánovaného spuštění ve dvou etapách. Elektronické zpracování přinese výrazné zjednodušení v předávání informací mezi nemocnými, lékaři a zaměstnavateli.

Zatímco zaměstnavatelé kladli největší důraz na plně funkční eNeschopenku nejlépe už od 1. 7. 2019, zástupci lékařů si přáli, pokud možno co nejjednodušší způsob zavedení elektronické neschopenky s dostatečným časem na přípravu – ideálně tedy v jedné etapě od  1. 1. 2020.

V návaznosti na četná jednání se nakonec ukázalo, že nejvhodnějším způsobem zavedení eNeschopenky je změna v jediném kroku s účinností od 1. 1. 2020.

V rámci tohoto jednoho kroku byly vyslyšeny nejdůležitější požadavky zaměstnavatelů. Zohledněný byl zejména požadavek na zakotvení tzv. proaktivních notifikací. To znamená, že zaměstnavatelé budou moci požádat ČSSZ o automatické zasílání oznámení o vzniku dočasných pracovních neschopností u jednotlivých zaměstnanců.

Také bude naplněn požadavek organizací zastupujících lékaře na jednoduché autorizované ověření identity ošetřujících lékařů prováděné stejnými prostředky jako ve zdravotnictví. Po dohodě s Ministerstvem zdravotnictví se doplnila právní úprava o oprávnění orgánů nemocenského pojištění využívat přístupové certifikáty poskytovatelů zdravotních služeb, které vydává Státní ústav pro kontrolu léčiv.

Související články:
Elektronická neschopenka poběží až do roku 2020
Karenční doba a výše pojistného

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • JMHZ od roku 2027: MPSV zveřejnilo finální změny

    |

    Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejnilo finální podobu změn Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele (JMHZ), které začnou platit od 1. ledna 2027. Úpravy reagují na změny české i evropské legislativy a promítnou se do údajů, které budou zaměstnavatelé vykazovat. Změny se týkají například oblasti daní, zaměstnanosti nebo platformové práce. K datům z JMHZ získají přístup také další instituce, například Ministerstvo spravedlnosti a Státní úřad inspekce práce. MPSV už zveřejnilo finální technické podklady pro dodavatele mzdových systémů. Zaměstnavatelé a mzdové účetní by proto měli před začátkem roku 2027 ověřit, že jejich systémy budou na nové požadavky připravené.

Daňový kalendář

12. 10. 2026
Splatnost daně za srpen 2026 (mimo spotřební daň z lihu)
20. 10. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za září 2026
20. 10. 2026
Splatnost paušální zálohy
26. 10. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za 3. čtvrtletí 2026
26. 10. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za 3. čtvrtletí a za září 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty