Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Elektronická neschopenka se spustí 1. 1. 2020

Elektronická neschopenka se spustí 1. 1. 2020

Od roku 2020 se zcela zásadním způsobem změní vyřizování pracovní neschopnosti. Poslanci schválili pozměňovací návrh, který obsahuje úpravy eNeschopenky dle dodatečných požadavků lékařů a zaměstnavatelů.

Elektronickou neschopenku spustí Česká správa sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) od 1. 1. 2020 v kompletní a plně funkční podobě, namísto původně plánovaného spuštění ve dvou etapách. Elektronické zpracování přinese výrazné zjednodušení v předávání informací mezi nemocnými, lékaři a zaměstnavateli.

Zatímco zaměstnavatelé kladli největší důraz na plně funkční eNeschopenku nejlépe už od 1. 7. 2019, zástupci lékařů si přáli, pokud možno co nejjednodušší způsob zavedení elektronické neschopenky s dostatečným časem na přípravu – ideálně tedy v jedné etapě od  1. 1. 2020.

V návaznosti na četná jednání se nakonec ukázalo, že nejvhodnějším způsobem zavedení eNeschopenky je změna v jediném kroku s účinností od 1. 1. 2020.

V rámci tohoto jednoho kroku byly vyslyšeny nejdůležitější požadavky zaměstnavatelů. Zohledněný byl zejména požadavek na zakotvení tzv. proaktivních notifikací. To znamená, že zaměstnavatelé budou moci požádat ČSSZ o automatické zasílání oznámení o vzniku dočasných pracovních neschopností u jednotlivých zaměstnanců.

Také bude naplněn požadavek organizací zastupujících lékaře na jednoduché autorizované ověření identity ošetřujících lékařů prováděné stejnými prostředky jako ve zdravotnictví. Po dohodě s Ministerstvem zdravotnictví se doplnila právní úprava o oprávnění orgánů nemocenského pojištění využívat přístupové certifikáty poskytovatelů zdravotních služeb, které vydává Státní ústav pro kontrolu léčiv.

Související články:
Elektronická neschopenka poběží až do roku 2020
Karenční doba a výše pojistného

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Vláda zvýší podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením

    |

    Vláda schválila novelu zákona o zaměstnanosti, která přináší vyšší finanční podporu zaměstnavatelům osob se zdravotním postižením a zároveň zjednodušuje administrativu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze současných 48 000 Kč na 90 000 Kč na jednu osobu. Navýší se také měsíční mzdový příspěvek, a to z 18 600 Kč na 21 100 Kč. Změny zahrnují také zkrácení povinné doby obsazení pracovního místa ze tří let na 12 až 24 měsíců a jednodušší dokládání nákladů. Dosavadní chráněný trh práce ponese nově název podporovaný trh práce. Cílem opatření je usnadnit zaměstnavatelům vytváření a udržování pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením a podpořit jejich pracovní uplatnění. Novela by měla nabýt účinnosti od 1. dubna 2027.

Daňový kalendář

20. 11. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za říjen 2026
20. 11. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 11. 2026
Splatnost daně za září 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 11. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za říjen 2026
25. 11. 2026
Souhrnné hlášení za říjen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty