Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

eDávky v programu POHODA a PAMICA

eDávky v programu POHODA a PAMICA

Již několik let využívají mzdové účetní eNeschopenky. Ty nahradily tradiční papírové tiskopisy, a digitalizovaly tak postup lékaře, který vystavoval Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti.

Od 1. 1. 2025 došlo k elektronizaci dalších dávek nemocenského pojištění. Programy POHODA PAMICA jsou na tyto změny připravené a v lednových aktualizacích tak najdete vše potřebné. Pojďme se podívat, jak postupovat.

Ošetřující lékař je nově povinen vydat rozhodnutí týkající se dávek nemocenského pojištění elektronickou formou. Pojďme se tedy nejdříve podívat, jak bude vše prakticky probíhat.

  1. Zaměstnanec lékaři sdělí e-mail nebo telefonní číslo a ten pak odešle potřebné údaje o dávce na Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ).
  2. ČSSZ následně odešle zaměstnanci informaci o dávce v elektronické podobě formou SMS nebo e-mailu.
  3. Zaměstnanec obdrží identifikátor (číslo rozhodnutí nebo potvrzení), který spolu s oznámením o vzniku sociální události, resp. dávce, předá svému zaměstnavateli.
  4. Zaměstnanec sdělí zaměstnavateli, o kterou dávku žádá a doloží příslušný doklad, který osvědčuje splnění podmínek pro nárok na dávku a její výplatu – půjde o oznámení zaměstnavateli o peněžité pomoci v mateřství (PPM), otcovskou (OPP), ošetřovné (OSE), dlouhodobé ošetřovné (DLO) a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství.

Zaměstnavatelé mají k dispozici novou službu DZNP (Dotaz zaměstnavatele o nemocenském pojištění), kterou využijí pro získání informací ke vzniklé sociální události u zaměstnance. Po zadání konkrétního identifikátoru se zaměstnavateli zobrazí základní údaje o dávce.

Jak postupovat v programech POHODA a PAMICA?

Speciální agenda eDávky

V programech POHODAPAMICA nově najdete agendu eDávky, do které budete stahovat veškeré informace, a díky které tak budete mít přehled o nepřítomnostech (ostatních nemocenských dávkách) svých zaměstnanců.

Využití služby Dotaz zaměstnavatele o nemocenském pojištění (DZNP)

Pojďme se na celý proces nyní podívat podrobně. Jakmile se zaměstnavatel zaregistruje u ČSSZ k nové službě DZNP, případně již používá službu DZDPN, může v programu POHODAPAMICA přistoupit k elektronickému podání DZNP. Tím je potřeba začít – musí se zaslat požadavek na konkrétní dávku.

V agendě eDávky si tedy z nabídky Záznam zvolte povel Podání DZNP…, kterým vyvoláte Průvodce pro elektronické podání DZNP. Na první straně průvodce se vám automaticky vyplní variabilní symbol firmy, a to z agendy Globální nastavení/Instituce z oddílu Sociální pojištění. Vy si tedy v průvodci doplníte číslo rozhodnutí potvrzení, rodné číslo, ale pozor – ošetřované osoby, nebo matky u mateřské nebo RČ dítěte (nemáte-li RČ, zadáte příjmení ošetřované osoby, nebo dítěte, resp. datum narození). Poté už vyberete certifikát pro šifrování dat.

Videonávod: Jak na eDávky v programu POHODA.

Na další straně průvodce se zobrazí kontrola obsahu a kontrola struktury. Na další straně průvodce musíte při prvotním podání primárně zatrhnout volbu Odeslat DZNP na VREP, kde vybíráte i váš podpisový certifikát. Při dalším generování zůstane tato volba zatržená automaticky.

Průvodce funguje stejným způsobem jako u kterýchkoli jiných podání.

Dále zadejte emailovou adresu pro zaslání informací o změnách stavu zpracování podání a podání odešlete. Následně se vytvoří záznam do agendy Elektronická podání a vy budete moct provést import eDávky. Stav podání můžete zkontrolovat v agendě Podání/Elektronická podání.

V programu PAMICA stačí zvolit ve stejnojmenné agendě v nabídce Záznam povel Import eDávky…, v programu POHODA je postup stejný, jen povel Import eDávky… najdete v nabídce Záznam/Operace.

V programu POHODA vyřídíte eDávky na pár kliknutí.

Import eDávky můžete v programu POHODA provést pomocí stejnojmenného povelu v nabídce Záznam/Operace
Foto: Archiv STORMWARE

Import eDávek

Po zvolení povelu Import eDávky… se zobrazí Průvodce pro import eDávky, kde bude opět přednastavený variabilní symbol z Globálního nastavení/Instituce. Stačí tak, když vyberete složku, ze které chcete provést import eDávky. Můžete také nastavit složku pro přesun již naimportovaných XML souborů.

V programu PAMICA najdete vše k eDávkám ve stejnojmenné agendě.

V programu PAMICA najdete v agendě eDávky také povel pro import eDávky
Foto: Archiv STORMWARE

Dále si nastavte volbu Automaticky stáhnout soubory eDávky z podání DZNP, která zajistí ověření stavu vašeho podání a zároveň v případě přijatého stavu provede stažení .XML souboru s eDávkou do vámi přednastavené složky. Na další straně průvodce budete informováni o výsledku stažení eDávky z podání DZNP. Po zvolení tlačítka Další můžete vybrat konkrétní .XML soubor, který si přejete naimportovat.

Po dokončení průvodce se v agendě eDávky vygeneruje jeden záznam pro každou eDávku daného zaměstnance. Pokud nebude k záznamu eDávky připojený zaměstnanec, např. z důvodu rozdílnosti rodného čísla, je nutné připojit příslušného zaměstnance ručně, a to prostřednictvím povelu Připojit zaměstnance z místní nabídky, kterou vyvoláte stisknutí pravého tlačítka myši.

Samotné údaje o dávce (OSE, OPP, DLO, PPM) zaměstnance uvidíte na záložce Položky, kde se z importované eDávky vytvoří záznam podle druhu dávky, tedy ošetřovné, otcovská, dlouhodobé ošetřovné nebo peněžitá pomoc v mateřství. U každého typu dávky budou uvedené příslušné údaje, které obsahují jednotlivé notifikace – konkrétně údaje o zaměstnanci, data vzniku, trvání, resp. ukončení dávky. Dále údaje o lékaři, který dávku vystavil, upřesnění dávky a adresa místa pobytu. Všechny uvedené údaje jsou načteny z XML souboru a nejsou editovatelné.

Videonávod: eDávky v programu PAMICA krok po kroku.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Vyplácení přeplatků na daních začne po 1. dubnu 2025

    |

    Finanční správa začne vyplácet přeplatky na daních z příjmů po 1. dubnu 2025. Pokud poplatník podá daňové přiznání do tohoto data a požádá o vrácení přeplatku, částka mu bude zaslána na účet do 2. května 2025. U přiznání podaných po 1. dubnu běží 30denní lhůta pro vrácení až od data podání. Přeplatek nelze vrátit bez žádosti, kterou lze podat elektronicky přes portál MOJE daně, datovou schránkou nebo v papírové podobě na finanční úřad. Právnické osoby a podnikatelé musí uvést bankovní účet registrovaný u finanční správy.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících