Novela zákona o DPH, která měla být účinná od 1. července 2021, zatím neprošla celým legislativním procesem. Jakými pravidly je tedy potřeba se od prázdnin řídit a jak na režim One Stop Shop v programu POHODA, se dozvíte v tomto článku.
Novela zákona o DPH zavádí nová pravidla u prodeje zboží na dálku, při obchodování se zbožím přes digitální platformy a u dovozu zboží nízké hodnoty. Je možné také plně využívat zvláštní režim jednoho správního místa One Stop Shop („OSS“) pro zjednodušení odvodu DPH v rámci EU u vybraných plnění.
Vzhledem k tomu, že legislativní proces schvalování novely zákona o DPH stále není u konce, mohou daňové subjekty od 1. 7. 2021 postupovat podle přímého účinku směrnice o DPH. Daňový subjekt je tedy v době do nabytí účinnosti novely zákona o DPH oprávněn postupovat podle novely směrnice o DPH, avšak při takovém postupu musí plnit i veškeré související podmínky a povinnosti vyplývající zejména z prováděcího nařízení Rady (EU) č. 282/2011 a jeho novelizace.
Přede dnem nabytí účinnosti novely zákona o DPH lze také postupovat podle dosud účinného zákona o DPH.
Generální finanční ředitelství vydalo dne 21. 6. 2021 k novele zákona o DPH v oblasti elektronického obchodování (e-commerce) s plánovanou účinností od 1. 7. 2021 upřesňující informaci.
One Stop Shop v programu POHODA
V programu POHODA jsme rozšířili funkčnost pro režim EU, který se týká prodeje zboží na dálku a poskytnutí služeb koncovému spotřebiteli v jiném členském státě EU. Nastavení režimu OSS a vstup dokladu do tohoto režimu vychází z dosavadní funkčnosti režimu MOSS.
Nastavení režimu OSS
Nastavení režimu OSS provedete v agendě Globální nastavení/Daně/DPH – ostatní zatržením volby One Stop Shop (OSS). Upozorňujeme, že se tato volba zpřístupní až poté, co si zatrhnete volbu Nabízet historické sazby DPH a v sekci Cizí měny volbu Povolit použití cizích měn.
Tím se v nabídce Účetnictví/Daň z přidané hodnoty zpřístupní agenda Sazby DPH v EU, kde si nastavíte sazby DPH platné pro vybrané státy Evropské unie, do kterých poskytujete uvedené zboží a služby.
Vystavení dokladu v režimu OSS
Vystavení dokladu v režimu OSS provedete prostřednictvím povelu Záznam/OSS…, který je nutné zvolit na novém dokladu ještě před vyplněním jeho položek. Povel je dostupný v agendách Pokladna (příjem), Banka (příjem) – pouze v daňové evidenci, Vydané nabídky, Přijaté poptávky, Přijaté objednávky, Vydané faktury, Vydané zálohové faktury, Ostatní pohledávky, Výdejky a Interní doklady.
Zmíněný povel otevře dialogové okno One Stop Shop (OSS), kde vyberete příslušný stát spotřeby a v poli Druh dodání nastavíte požadovaný druh zboží nebo služby. Sazby DPH se automaticky načtou z agendy Sazby DPH v EU. Na základě těchto údajů se doklady seskupí ve vystaveném přiznání OSS.
U opravných daňových dokladů je nutné vyplnit i datum zdanitelného plnění původního daňového dokladu. Na základě tohoto data a data zdanitelného plnění opravného daňového dokladu určíme, zda se jedná o opravu před lhůtou pro podání daňového přiznání, nebo o opravu po lhůtě pro podání přiznání.
V aktuální verzi programu POHODA nepodporujeme možnost evidence provozovny v jiném státě EU. V případě, že tuto evidenci potřebujete, kontaktujte naši zákaznickou podporu.
Agenda Zásoby
Druh poskytnuté služby nebo zboží je možné nastavit v agendě Zásoby na záložce Zaúčtování v poli Druh dodání. Uvedenou hodnotou se po přenesení skladové zásoby na záložku Položky faktury (dokladu) automaticky vyplní i stejnojmenný sloupec.
Členění DPH
Dokladům, které vytvoříte v režimu OSS, můžete přiřadit členění DPH typu R. Tato členění použijete u uskutečněných plnění, u kterých potřebujete uvést částku DPH odváděnou v jiném členském státě a zároveň se tato plnění musí projevit v tuzemském přiznání, do kterého vstupuje základ daně.
U dokladů, které vstupují pouze do přiznání jiného členského státu, využijete typ členění Nezahrnovat do přiznání.
XML komunikace
XML komunikaci jsme rozšířili o možnost vystavení dokladu v režimu OSS. Podrobnější informace najdete na našich webových stránkách.
Převod ze starší verze
Při převodu účetní jednotky ze starší verze programu zkontrolujeme, zda neobsahuje doklady v režimu MOSS s datem zdanitelného plnění od 1. 7. 2021. Pokud ano, bude k dokladům automaticky nastaven příznak OSS.
Pro správný vstup do daňového přiznání OSS je nutné, aby daňové doklady měly vyplněno pole Druh dodání OSS. Bude-li toto pole prázdné, zobrazí se v logu při převodu databáze upozornění a je nutné uvedené doklady upravit.
Možnost vystavení daňového přiznání v režimu OSS od zdaňovacího období 3q 2021 připravujeme do některé z dalších aktualizací.
Podrobnější informace o režimu One Stop Shop najdete v nápovědě programu POHODA v části „Jak postupovat?“. Pokud se chcete podívat, jak v Pohodě nastavit režim One Stop Shop, zkuste zhlédnout náš nový videonávod, kde si projdete celý proces krok za krokem.
Související článek:
POHODA se připravuje na nová pravidla u DPH
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.