Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Podcast: Odpisování fotovoltaik od 1. srpna 2025

Podcast: Odpisování fotovoltaik od 1. srpna 2025

Od 1. srpna 2025 se mění pravidla pro odpisování fotovoltaických elektráren. V našem novém podcastu se dozvíte, do jakých odpisových skupin nově zařazovat fotovoltaické systémy, jak je to s technickým zhodnocením budovy a na co si dát při pořízení nebo modernizaci pozor.

Proto jsme navštívili firmu ECOVIS FACTA, kde nám paní Simona Fialová srozumitelně vysvětlila všechny chystané změny.

Nachystali jsme si pro vás malou ochutnávku z rozhovoru:

Co se mění od 1. srpna 2025?

Tento speciální paragraf (tedy konkrétně § 30b zákona o daních z příjmů) o časových odpisech byl zcela zrušen. A nově, tedy od 1. srpna 2025, bude majetek související s FVE zařazován a odpisován v souladu s obecným systémem hmotného majetku, tedy žádná výjimka oproti jinému majetku a budeme uplatňovat běžná pravidla.

Při každé změně je třeba vyřešit návaznost nové úpravy na stávající. V tomto případě nám přechodné ustanovení říká, že:

  • U majetku zařazeného do užívání před 1. srpnem 2025 můžeme i nadále uplatňovat odpisy podle speciálního režimu, stejně jako doposud,
  • pro majetek pořízený v období od 1. 7. 2024 do 31. 7. 2025 si můžeme zvolit režim, buď dosavadní úpravu (§ 30b), anebo přechod na obecný režim dle běžných odpisových skupin
  • a u majetku zařazeného po 1. srpnu 2025 již musíme použít jen novou úpravu, tedy běžný způsob odepisování.

Jaká rizika při chybném zatřídění hrozí?

V případě špatného zatřídění majetku do odpisových skupin, a to platí u veškerého majetku, nejen u fotovoltaiky, představuje uplatnění nesprávné výše odpisů. Tím hrozí riziko doměření daně v případě daňové kontroly a rovněž riziko vzniku penále a úroků z prodlení.

Především při volbě zrychlených odpisů se chyba napravuje velmi složitě. I proto doporučujeme hlavně u majetku s vyšší odpisovou skupinou volit rovnoměrné odpisy.

Hlavně menší investoři často nemají vlastní daňové poradce a spoléhají se na doporučení dodavatelů. Pro ně je klíčové dobře rozdělit technologickou a stavební část. Pokud udělají chybu, hrozí jim doměření daně. Doporučuji proto raději konzultaci s odborníkem, třeba jen jednorázovou radu, než spoléhat na obecné návody.


Zaujalo vás téma? Celý podcast a další podobná videa najdete i na našem YouTube kanále.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • ČSSZ rozšíří službu Seznam zaměstnanců na ePortálu

    |

    Česká správa sociálního zabezpečení připravuje rozšíření služby 2.12 Seznam zaměstnanců na ePortálu ČSSZ. Nová verze má zaměstnavatelům nabídnout více údajů pro kontrolu evidovaných zaměstnanců. Nově bude možné zobrazit například rodné číslo, druh činnosti, bližší určení zaměstnání, identifikátor zaměstnání nebo OIČ. Zároveň se položka „Pojistný vztah od“ přejmenuje na „Datum nástupu do zaměstnání“ a „Pojistný vztah do“ na „Datum skončení zaměstnání“. Změny se promítnou také do XML a CSV výstupů, které využívají mzdové a personální systémy. Dodavatelé těchto řešení by proto měli včas ověřit jejich kompatibilitu s novými specifikacemi. Nasazení změn do produkčního prostředí je aktuálně plánováno na 15. října 2026. Nové technické specifikace XML a CSV rozhraní mají být zveřejněny 15. září.

Daňový kalendář

21. 9. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za srpen 2026
21. 9. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 9. 2026
Splatnost daně za červenec 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 9. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za srpen 2026
25. 9. 2026
Souhrnné hlášení za srpen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty