Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Podcast: Mzdová uzávěrka

Podcast: Mzdová uzávěrka

I zkušeným mzdovým účetním může konec účetního období pěkně zamotat hlavu. Abychom Vám ho co možná nejvíc usnadnili, zeptali jsme se na vše podstatné odborníků z účetní kanceláře SLUTO.

Na nic jsme nezapoměli – od mzdových listů přes roční zúčtování až po evidenční listy důchodového pojištění, o tom a mnohém dalším jsme si popovídali v novém podcastu se mzdovou účetní Evou Zlochovou a jednatelem firmy Tomášem Slavíkem. Na konec nahlédneme na online formuláře firmy SLUTO.

Přinášíme Vám krátkou ochutnávku rozhovoru:

Je povinnost tisknout a uchovávat mzdové listy, případně na jak dlouho?


Povinnost tisku mzdových listů změnil zákon v roce 2012, kdy nám umožnil mzdové listy archivovat i v elektronické podobě, avšak úskalí této archivace je v tom, že se archivace těchto listů od roku 2023 prodloužila z původních 30 na 45 kalendářních let. A pokud se rozhodneme mzdové listy archivovat elektronicky, musíme po celou tuto dobu zajistit čitelnost dat a zabránit zneužití a ztrátě dat.

Přejdeme k ročnímu zúčtování záloh daně z příjmů, kdy a komu jej provádíte?


Poslední zaměstnavatel v kalendářním roce provede zaměstnanci na jeho žádost tzv. výpočet daně se zohledněním ročních položky, které lze uplatnit až v tomto ročním zúčtování, např. slevy na manželku, úroky z hypoték, dary apod. Pokud na dani vyjde přeplatek na dani ze závislé činnosti, jelikož v průběhu roku se samozřejmě platí zálohy, které nemusí být konečnou částkou, zaměstnanci tuto částku vrátí. Pokud by náhodou vyšel doplatek, ten se po zaměstnanci nepožaduje, pokud bylo vše splněno tak, jak mělo. Pokud měl zaměstnanec v průběhu roku více zaměstnavatelů, musí si přiznání k dani z příjmů fyzických osob zpracovat sám.

Dalším důležitým dokumentem jsou evidenční listy důchodového pojištění. Co je toto za dokument a kdy a komu se zasílá?


Toto je velmi důležitý dokument, všem doporučuji ho uchovat, pokud často mění zaměstnání. Je to dokument, kterým plní zaměstnavatel svoji povinnost vůči České správě sociálního zabezpečení v důchodovém pojištění. Uvádí se zde doba důchodového pojištění a částka, která se následně počítá do důchodu. Každý rok se vyplňuje zvlášť a dnes se odesílá již pouze elektronicky, mzdové účetné jej musí vyplnit do konce dubna, na ČSSZ se odesílá až do konce května ve formátu .xml.

Zaujalo Vás téma? Poslechněte si celý podcast na našem YouTube kanále.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Nová struktura jednotného měsíčního hlášení je zveřejněna

    |

    Nařízení vlády č. 417/2025 Sb., účinné od 1. ledna 2026, stanovuje detailní podobu jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Jde o nový elektronický systém, který nahradí dosavadní množství měsíčních výkazů jedním souhrnným hlášením. JMHZ bude rozděleno do tří částí – souhrnné, pojistné a individualizované, přičemž zdravotní pojištění zatím zůstává mimo systém. Cílem je zásadně snížit administrativní zátěž a zefektivnit sdílení dat mezi zaměstnavateli a úřady. Namísto až 25 různých formulářů budou firmy odevzdávat jediný dokument, ve kterém uvedou celkové firemní údaje, informace pro sociální pojištění i data o jednotlivých zaměstnancích. Proces se tím výrazně zpřehlední a zjednoduší.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty