Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Zaměstnavatelé musí u jednotlivých zaměstnanců evidovat počátky a konce pracovních směn

Rok 2012 přinesl s novelizovaným zákoníkem práce také povinnost evidovat počátek a konec odpracovaných směn. Jakým způsobem zaměstnavatel evidenci povede, záleží pouze na něm.

Evidovat pracovní dobu má ze zákona povinné každý zaměstnavatel. Pokud se tak nestane, může se při kontrole dočkat nepříjemností. Od 1. ledna 2012 musí nově vést u každého zaměstnance začátek i konec odpracovaných směn.

Zaměstnavatel je podle § 96 zákoníku práce povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci s vyznačením začátku a konce:

  • odpracované směny, práce přesčas, další dohodnuté práce přesčas, noční práce, doby v době pracovní pohotovosti
  • pracovní pohotovosti, kterou zaměstnanec držel

Na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen umožnit zaměstnanci nahlédnout do jeho účtu pracovní doby nebo evidence pracovní doby a do jeho účtu mzdy a pořizovat si z nich výpisy, popřípadě stejnopisy na náklady zaměstnavatele.

Nepleťte si ale evidenci pracovní doby s evidencí docházky, která není zákonem daná, ani jinak regulovaná. Oproti evidenci pracovní doby označuje evidence docházky pouze to, jakou dobu se zaměstnanec zdržuje na pracovišti, nikoliv to, že pracuje. Je to v podstatě jen podklad k evidenci pracovní doby.

Jakou formou pracovní dobu evidovat?

Jakým způsobem má být pracovní doba evidována, v zákoně stanoveno není. Záleží jen na zaměstnavateli, jakou formu zvolí. Evidenci může vést jak v písemné (listinné) formě, tak v elektronické formě, což využívají zejména větší firmy. Evidence pracovní doby musí být průkazná a přehledná. Vést evidenci musí zaměstnavatel, nemůže tuto povinnost přenést na svého zaměstnance.

Zaměstnavatel musí být schopen doložit vedení evidence (s uvedením počátků a konců odpracované doby u každého zaměstnance), pokud ho k tomu vyzve kontrolní orgán. Jestliže evidenci nepředloží, může dostat až dvoumilionovou pokutu.

alt=WX_tipChcete mít zákony v aktuálním znění pohromadě a na jednom místě? Zkuste WINLEX – právní systém obsahující klíčové zákony a související právní předpisy České republiky především z oblastí daňového, obchodního, občanského a pracovního práva.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty