Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

V roce 2012 dosáhne víc rodin na příspěvky na dítě

S počátkem nového roku přijde zvýšení životního minima o devět procent. Rodiny s dětmi tak budou mít větší vyhlídku na získání dávek na své potomky.

Díky lednovému zvýšení životního minima bude mít šanci získat přídavky na dítě více rodin. Jejich výše se nezmění. Změní se ale podmínky, na základě kterých můžou rodiče dávky na dítě získat.
 
V současné době mohou v České republice čerpat přídavky na děti rodiny s čistým měsíčním příjmem nižším než 2,4násobek životního minima (v rozhodném období). To se od roku 2012 zvýšilo o devět procent na 3 410 korun pro jednotlivce a 3 140 korun pro první osobu v domácnosti. Nárok na dávky na dítě se vždy posuzuje za předchozí kalendářní rok.
 
Pokud rodina na tyto dávky dosáhne, musí si o ně zažádat na předepsaném formuláři na místně příslušném úřadu práce. Do rozhodného příjmu se počítá i rodičovský příspěvek, nezapočítává se ale například výživné.
 
Výše příspěvku se stanovuje na základě věku dítěte.

Zákon rozlišuje tři věkové hranice:
  • do 6 let = 500 korun
  • 6 až 15 let = 610 korun
  • 15 až 26 let = 700 korun

(na příspěvek má nárok pouze nezaopatřené dítě – například student, nebo ten, kdo si nemůže sám zajistit obživu)

Příklady výpočtu přídavků na dítě:

1) Rodina (otec a matka) mají jedno dítě, kterému je pět let.
 
(3 140 +2 830 + 1 740) x 2,4 = 18 504 korun
 
Rodina má nárok na přídavky na dítě v případě, že v předchozím roce nepřevýšil jejich čistý měsíční příjem 18 504 korun.

 

2) Rodina (otec a matka) mají dvě děti ve věku čtyři a deset let.
 
(3 140 + 2 830 + 1 740 + 2 140) x 2,4 = 23 640 korun
 
Rodina má nárok na přídavky na děti v případě, že v předchozím roce neměla čistý měsíční příjem vyšší než 23 640 korun.

Životní minimum od 1. 1. 2012 (za měsíc)

jednotlivec – 3 410 Kč
první osoba v domácnosti – 3 140 Kč
druhá a další osoba v domácnosti, která není nezaopatřeným dítětem – 2 830 Kč

nezaopatřené dítě ve věku:
do 6 let – 1 740 Kč
6 až 15 let – 2 140 Kč
15 až 26 let (nezaopatřené) – 2 450 Kč

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • ČSSZ rozšíří službu Seznam zaměstnanců na ePortálu

    |

    Česká správa sociálního zabezpečení připravuje rozšíření služby 2.12 Seznam zaměstnanců na ePortálu ČSSZ. Nová verze má zaměstnavatelům nabídnout více údajů pro kontrolu evidovaných zaměstnanců. Nově bude možné zobrazit například rodné číslo, druh činnosti, bližší určení zaměstnání, identifikátor zaměstnání nebo OIČ. Zároveň se položka „Pojistný vztah od“ přejmenuje na „Datum nástupu do zaměstnání“ a „Pojistný vztah do“ na „Datum skončení zaměstnání“. Změny se promítnou také do XML a CSV výstupů, které využívají mzdové a personální systémy. Dodavatelé těchto řešení by proto měli včas ověřit jejich kompatibilitu s novými specifikacemi. Nasazení změn do produkčního prostředí je aktuálně plánováno na 15. října 2026. Nové technické specifikace XML a CSV rozhraní mají být zveřejněny 15. září.

Daňový kalendář

21. 9. 2026
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za srpen 2026
21. 9. 2026
Splatnost paušální zálohy
24. 9. 2026
Splatnost daně za červenec 2026 (pouze spotřební daň z lihu)
25. 9. 2026
Daňové přiznání a splatnost daně za srpen 2026
25. 9. 2026
Souhrnné hlášení za srpen 2026
Přehled všech termínů ►

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty